گروه موسیقی هنرآنلاین: شهرام ناظری پس از یک سال و نیم دوری از صحنه، شامگاه جمعه، هفتم خرداد در کنسرت آنلاین «آوای دوست» در تالار وحدت به اجرای قطعاتی از مولانا پرداخت اما در طول اجرا مرتبا از حضور نداشتن تماشاگران گله و حتی سطح اجرای خود را متوسط معرفی کرد.

ناظری در ابتدای اجرای این کنسرت گفت: اینکه برای اولین بار روبه‌روی صندلی‌های خالی نشسته‌ایم، وضعیت خیلی عجیب و غریبی است. جای مردم خیلی خالی است. ما سال‌ها عادت کرده بودیم از حضور مردم انرژی بگیریم و نفس آنها بود که ما را در بسیاری از جاها نگه داشت تا کار کنیم.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه‌ای در آمریکا بودم و یک سال و نیم از ایران دور بودم. در این مدت پیشنهادهای زیادی برای اجرای کنسرت آنلاین دریافت می‌کردم اما شخصا علاقمند به این کار نبودم. چرا که حس می‌کردم کرونا خیلی زود تمام می‌شود و ما دوباره می‌توانیم از نفس‌های گرم مردم بهره ببریم.

ناظری در ادامه بیان کرد: وقتی به ایران برگشتم متوجه شدم کرونا حالا حالاها ماندگار است. گروه ما نیز یک سال و نیم بود روی صحنه نرفته بود. به این ترتیب تصمیم گرفتیم کنسرت آنلاینی را اجرا کنیم. در این اجرا در تنظیم آثاری که قرار است اجرا شود، تغییراتی ایجاد شده است.

اجرای قطعه‌ای به یاد شجریان و شهیدی

در بخش‌های مختلفی از این اجرا شهرام ناظری با مردم صحبت می‌کرد و سعی داشت حال و هوای کنسرت را با مخاطبان خود شریک شود. او پس از اجرای قطعه «راز را نهان نکن» در صحبت با مردم گفت: مدتی که ایران نبودم اتفاق‌های زیادی افتاد. ما دو استاد بزرگ آواز، محمدرضا شجریان و عبدالوهاب شهیدی را از دست دادیم که واقعه‌ای تلخ و ناگوار است.

وی افزود: به قول دوستی، زندگی قطاری است که همه سوار آن می‌شویم و در نهایت ما را به ایستگاه آخر می‌برد ولی نمی‌دانم چرا قرعه بیشتر به نام اهالی هنر و فرهنگ می‌افتد و مدام شاهد از دست دادن این عزیزان هستیم. می‌خواهم قطعه‌ای از مثنوی معنوی بخوانم. این قطعه را به روح عزیزانی که در عرصه فرهنگ و هنر از بین ما رفته‌اند و نبودشان تلخ و غیر قابل جبران بوده تقدیم می‌کنم.

«آتش در نیستان»، «شیدا شدم» و «دلا نزد کسی بنشین»، «راست بگو»، «یار مرا»، «تمنای وصال»، «من چه دانم» و قطعه کردی «کابوکی» از جمله قطعاتی بودند که ناظری در این کنسرت آنها را اجرا کرد. صابر نظرگاهی (نوازنده تار)، سینا جهان‌آبادی (نوازنده کمانچه)، بابک باربد (نوازنده عود)، جمشید صفرزاده (نوازنده سنتور)، توحید وحید (نوازنده کمانچه آلتو)، فرهاد صفری (نوازنده تمبک) و شهریار نظری (نوازنده دف) شهرام ناظری را در کنسرت «آوای دوست» همراهی کردند.

رضایت مخاطبان جلب نشد | اطلاع‌رسانی ناکافی برای فروش بلیت

تلویزیون اینترنتی لنز کنسرت خوانندگان دیگری همچون همایون شجریان و حجت اشرف‌زاده را نیز برگزار کرده و انتظار این بود که این اجرا رضایت اکثر مخاطبان را جلب کند. این برنامه آنطور که انتظار می‌رفت بی‌نقص برگزار نشد و همین موضوع موجب نارضایتی مخاطبان شد. اولین نکته درباره آن، نحوه اطلاع‌رسانی در هفته گذشته بود که سبب شد اختلال‌هایی برای علاقمندان به دیدن این اجرا به وجود بیاید.

ابتدا بنرهایی در شهر دیده شد که خبر از اجرای شهرام ناظری می‌داد اما اطلاعات دیگر به صورت قطره‌چکانی در رسانه‌ها منتشر شد. از نکات مهم اینکه تا شب گذشته کسی نمی‌دانست برای تماشای این کنسرت باید بلیت ۱۵ هزار تومان بخرد و همین موضوع سبب شد عده‌ای از مخاطبان ابتدای کنسرت را از دست بدهند. حتی عده‌ای در فضای مجازی مدعی شده‌اند با وجود پرداخت بلیت موفق به دیدن برنامه نشده‌اند.

اگر تلویزیون اینترنتی لنز از همان ابتدا نحوه خرید بلیت را اعلام می‌کرد، علاقمندان اجرای شهرام ناظری بدون اینکه ازدحامی در سایت مورد نظر به وجود بیاید، اقدام به خرید بلیت می‌کردند و ترافیک اینترنتی به وجود نمی‌آمد.

نشان ندادن ساز به سبک تلویزیون!

نکته بعدی که عده‌ای دیگر در صفحات مجازی درباره آن صحبت کردند، قطع و وصل شدن‌های اجرا در طول دو ساعت برنامه است که بیشتر به زیرساخت‌های اینترنتی ارتباط پیدا می‌کند و بار دیگر این پرسش مطرح می‌شود که آیا با چنین زیرساختی امکان برگزاری مناسب برنامه‌های آنلاین به این صورت در ایران وجود دارد؟

گلایه مخاطبان به این موضوع و حتی موارد دیگر در کامنت‌های صفحه مجازی لنز نیز قابل مشاهده است. نکته دیگر که اعتراض تعدادی از کاربران را نیز به همراه داشته، نشان ندادن ساز نوازندگان حین اجرا بوده که در نوع خود اتفاقی عجیب است. چراکه تا پیش از این تنها شاهد ممیزی ساز در تلویزیون بودیم و اکنون تلویزیون‌های اینترنتی نیز همان راه را پیش گرفته‌اند.