گروه موسیقی هنرآنلاین: یکی از اتفاق‌های خبرساز تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان موسیقی تیتراژ سریال‌ها و برنامه‌های ویژه این ماه است که بخش مهمی از ساختار آن‌ها راشامل می‌شود و می‌تواند تأثیر به سزایی در ماندگاری سریال‌های ماه رمضان داشته باشد. تلویزیون در ماه رمضان همواره تیتراژهای محبوبی داشته که که برخی از آن‌ها هنوز شنیده می‌شوند و برای مخاطبان جذابیت دارد.

«ماه عسل»  به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی یکی از برنامه‌هایی بود که سال‌های زیادی در طول ماه مبارک رمضان از شبکه سه پخش می‌شد و هر سال تیتراژهای پرطرفداری ارائه می‌کرد اما با تعطیل شدن این برنامه خوانندگان سراغ خواندن تیتراژ سایر ویژه‌برنامه‌های رمضانی رفتند.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر قطعاتی که امسال به عنوان تیتراژ سریال‌های تلویزیونی ویژه ماه رمضان و یا تیتراژ ویژه‌‌برنامه‌های افطار اجرا شده‌اند:

سالار عقیلی و حجت اشرف‌زاده- ویژه‌برنامه «دعوت»

حجت اشرف‌زاده و سالار عقیلی تیتراژهای ابتدایی و پایانی «دعوت» ویژه‌برنامه افطارشبکه یک سیما را اجرا کردند. اشرف‌زاده امسال اجرای تیتراژ ابتدایی برنامه «دعوت» را بر عهده داشته است. این قطعه که در قالب یک عاشقانه جذاب ساخته شده همراه با شعری از احمد امیرخلیلی، آهنگسازی اشرف‌زاده و تنظیم کمال صداقت است و همزمان با آغاز برنامه و پخش اولین قسمت شنیده خواهد شد.

تیتراژ پایانی امسال برنامه «دعوت» مناجاتی عارفانه است که سالار عقیلی آن را اجرا کرده است. این قطعه آوازی است که در لحظات افطار با خلق فضایی عارفانه پایان‌بخش برنامه خواهد بود.

ویژه‌برنامه «دعوت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی کشاورز، سردبیری محیا اسناوندی با حضور حجت‌الاسلام محمد برمایی کاری از گروه اجتماعی شبکه یک است که امسال با حفظ رسالت ذاتی خود یعنی پرداختن به مبحث مهم خانواده با رویکرد اصلی نگاه ویژه به خاندان و بزرگ خاندان ایرانی در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۹:۱۵ پخش می‌شود.

آریا عظیمی‌نژاد- سریال «احضار»

شبکه یک سیما، سریال «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید را برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان در جدول پخش قرار داده است و مخاطبان این شبکه می‌توانند هر شب ماه مبارک رمضان ساعت 22:15 شاهد پخش این مجموعه باشند. سریال «احضار» با موسیقی متن آریاعظیمی نژاد پخش می‌شود.

عظیمی‌نژاد با ساختن موسیقی متن سریال‌هایی مانند «پایتخت»، «او یک فرشته بود»، «روز حسرت»، «دودکش»، «تا ثریا» و... از شاخص‌ترین آهنگسازان موسیقی سریال در تلویزیون به شمار می‌رود. سریال احضار که جدیدترین تجربه عظیمی‌نژاد در ساختن موسیقی فیلم است، به نقد عرفان‌های کاذب می‌پردازد.

در خلاصه داستان آن آمده است: مائده و زهره دختر عمه و دختردایی یکدیگر هستند. آنها همراه با ۲ تن از دوستان خود، سوسن و شکیبا برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده‌اند. گرچه هر چهار نفر ظاهرا از دوستان صمیمی یکدیگرند اما یکی از آنها نسبت به مائده حسادت می‌ورزد و دل خوشی از او ندارد. این سفر بهانه‌ای می‌شود تا کینه‌ورزی‌های او برملا شود. با پیوستن محسن خواستگار قبلی مائده به این جمع حوادثی رقم می‌خورد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون می‌ کند.

بازیگرانی که در سریال «احضار» ایفای نقش کرده‌اند عبارتند از  آرش مجیدی، رضا توکلی، افسانه چهره‌آزاد، على دهکردى، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی، میلاد میرزایی، خیام وقار کاشانى، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایى.

حمید حامی - فصل چهارم سریال «بچه‌مهندس»

فصل چهارم سریال «بچه‌مهندس» به کارگردانی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه دو آماده شده است. این سریال هر شب ماه رمضان ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می‌رود. موسیقی متن آن را مسعود سخاوت‌دوست آماده کرده و حمید حامی به‌عنوان خواننده تیتراژ  معرفی شده است.

حمید حامی پیش از این تجربه خواندن تیتراژ پایانی سریال «روزهای ابدی» را در کارنامه خود داشت. داستان فصل چهارم بچه‌مهندس نوشته حسن وارسته است و برخلاف سه فصل گذشته که علی غفاری آن‌ها را کارگردانی کرده، این فصل به دلیل مشغله غفاری، با کارگردانی احمد کاوری جلوی دوربین رفته است.

بازیگران این فصل «بچه‌مهندس» عبارتند از ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، محمدرضا رهبری، مهشید جوادی، سیما خضرآبادی، سهند جاهدی، کورش سلیمانی، عبدالرضا اکبری، عباس جمشیدی‌فر، سیاوش چراغی‌پور، شیوا خسرومهر، عزت‌الله مهرآوران، شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی، امید روحانی، رضا استادی، رحیم نوروزی، علیرضا جلالی‌تبار، بهنام شرفی، وحید نفر، ساغر عزیزی، رضا نامداری، روشنگ سه‌گله، پرویز بزرگی، حسین شمس‌آبادی، مونا خوارزمی و حسن ولیخانی.

فریدون شهبازیان - سریال «یاور»

در شبکه سه هم بیننده سریال «یاور» با موسیقی فریدون شهبازیان و کارگردانی سعید سلطانی و اصغر نعیمی خواهید بود. این سریال 30 قسمتی ملودرامی اجتماعی است که در برخی از قسمت‌ها با ژانر معمایی و تم جوانمردی همراه شده است. فریدون شهبازیان از جمله چهره‌های شاخص و ماندگار موسیقی پاپ در ایران است و از جمله کارهای دیگر او ساختن موسیقی برای فیلم است که برایش جوایز بسیاری را به ارمغان آورد.

آوار، ‌شیر سنگی، پاییزان، در مسیر تندباد، لیلا، مستند سرزمین ایران و مستند سمفونی گمشده و سریال‌های معصومیت از دست رفته، آوای فاخته و کلاه پهلوی و ده‌ها کار دیگر از جمله آثاری است که در زمینه موسیقی فیلم شهبازیان ساخت آن را عهده‌دار بوده است.

بازیگران سریال «یاور» عبارتند از داریوش ارجمند، امید علیمردانی، ارسلان قاسمی، محمد حاتمی، زهرا سعیدی، شبنم فرشادجو، فقیهه سلطانی، مهوش افشارزاده و اسماعیل محرابی. ارجمند در این سریال در نقش یاور و علیمردانی در نقش رستم ایفای نقش کرده‌اند.