گروه موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم.

اجراهای پهنه رودکی آنلاین

اجراهای پایانی پهنه رودکی در رویداد «پهنه نوروز» به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

گروه‌های موسیقی نواحی «شمس خواف» و «آوای طبری»، در روزهای پایانی رویداد «پهنه نوروز» به اجرا پرداختند. این اجراها از طریق پلتفرم نوبینو به نشانی nobino.Ir و اینستاگرام بنیاد رودکی، به شکل آنلاین و رایگان پخش گردید.

مسابقه اینستاگرامی عکس 1400

هنرکارت در صفحه اینستاگرام خود مسابقه عکاسی به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ با جوایز ارزنده برگزار می‌کند.

توجه به ارائه هنر کارت به اعضای صندوق اعتباری هنر در سال ۱۳۹۹، مسابقه عکاسی اینستاگرامی با موضوع تبریک نوروز به مردم ایران میان تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر برگزار می‌شود.

شرایط شرکت در مسابقه 

1- صفحه رسمی هنرکارت در اینستاگرام به آدرس honar.cards را فالو کنید.

2- از لحظات ناب ایام نوروز، فرهنگ و رسوم نوروزی منطقه زندگی خود و از آثار هنری هنگام خلق به همراه هنرکارت عکس بگیرید.

3- هر فرد می‌تواند حداکثر سه تصویر برای مسابقه ارسال نماید.

روش شرکت در مسابقه:

برای شرکت در مسابقه کافی است عکس‌های خود را در صفحه اینستاگرام خود با تگ #هنرکارت_بهار منتشر یا از طریق ارسال تصویر به شماره ۰۹۱۰۴۸۸۴۱۴۹ در واتساپ در این مسابقه شرکت کنید.

جوایز:

جایزه ویژه: یک نفر به مبلغ پنج میلیون تومان

سه نفر اول: سه میلیون تومان

سه نفر دوم: دو میلیون تومان

سه نفر سوم: یک میلیون تومان

شرکت‌کنندگان برای شرکت در این مسابقه تا 31 فروردین فرصت دارند و اسامی برندگان روز عید فطر اعلام خواهد شد.

از تمامی اعضا دعوت می شود با تگ کردن صفحه هنرکارت و اشتراک پست مسابقه به نشانی: https://www.instagram.com/p/CNJ7eJDJa51/?igshid=18yofax2fau2v این رویداد را با دیگران به اشتراک بگذارند.

صدور ۱۷۷ مجوز موسیقی در دو هفته

دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته چهارم اسفند ۹۹ و هفته نخست فروردین ۱۴۰۰ مجوز ۱۶۶ تک‌آهنگ و ۱۱ آلبوم را صادر کرده است.

دو آلبوم «درنا» و «تجنیس» به روایت رحیم رضایی در این دو هفته مجوز انتشار گرفتند. موسیقی این آلبوم‌ها از مقام‌های موسیقی شمال خراسان و نواخته شده به روایت رحیم رضایی یکی از نوازندگان این خطه است و از آهنگساز این مقام‌ها نامی در دست نیست.

 آلبوم «حصار شب» به آهنگسازی حسین پرنیا و خوانندگی سعید پورتیمور نیز از آلبوم‌هایی است که در این دو هفته مجوز انتشار گرفته است.

 برای این آثار فقط مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار آنها در اختیار مالک اثر است.

درباره بخش موسیقی روایت جهاد

هیات داوران موسیقی هنرواره ملی «روایت جهاد» شامل محمد نصرتی، محمدباقر زینالی و احسان عبایی به مناسبت برپایی این رویداد بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن بیانیه هیات داوران موسیقی هنرواره روایت جهان به این شرح است: «رخداد هنری روایت جهاد با هدف ترغیب و شناسایی علاقه‌مندان به فعالیت در عرصه‌های مختلف هنر، به ویژه موسیقی، با موضوعات اجتماعی مهمی همچون همه‌گیری بیماری هولناک کرونا و همیاری و کمک‌رسانی به دردمندان و نیازمندان متأثر از این شرایط و نیز پاسداشت جان‌فشانی‌های فداکاران عرصه بهداشت و درمان کشور در مبارزه با ویروس کرونا شکل گرفت.

در این راستا، پس از تحویل آثار به هیات داوران از سوی دبیرخانه، اقدام لازم برای بررسی، داوری و اعلام آثار برگزیده در این رویداد هنری انجام شد. پس از انتخاب آثار قابل رقابت و داوری، ارزیابی در قالب دو بخش شامل «موسیقی-ترانه» با ۸۲ اثر و «موسیقی، سرود و موزیک‌ویدئو» با ۳۷ اثر انجام و در نهایت سه اثر برگزیده در هر بخش انتخاب و موسیقی یک اثر ویدئویی شایسته تقدیر شد.

هیات داوران ضمن ارج نهادن به تلاش همه عزیزان شرکت‌کننده در این رخداد هنری و مردمی، امیدوار است با شناسایی آثار ارزنده‌ ضمن تقدیر و تشویقِ برگزیدگان، شرایطی مناسب برای تداوم و توسعه فعالیت‌های افراد مستعد در آینده به شکلی صحیح و مفید فراهم شود و حمایت و پیگیری‌های لازم از سوی متولیان امر به نحو مقتضی و مؤثر انجام شود.»

سیدمحسن حسینی دبیری بخش موسیقی هنرواره ملی «روایت جهاد» را بر عهده دارد.

جشنواره سرود آوای بی‌نشان‌ها

مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی سرود «آوای بی‌نشان‌ها» با شعار «گمنامان تو را می‌خوانند» همزمان با میلاد امام مهدی (عج) در آستان مقدس امامزاده صالح (ع) تهران و شش استان دیگر برگزار شد.

نخستین جشنواره ملی سرود «آوای بی نشان‌ها» با شعار «گمنامان تو را می‌خوانند» روز دوشنبه نهم فروردین ماه 1400 همزمان با میلاد با سعادت حضرت ولی عصر (عج) در آستان مقدس امام زاده صالح (ع) تهران و 6 استان دیگر آغاز شد.

اولین جشنواره ملی سرود «آوای بی نشان‌ها» همزمان با فرا رسیدن نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از نهم تا دوازدهم فرودین ماه سال ۱۴۰۰ توسط موسسه فرهنگی هنری «کساء» برگزار شد. در این رویداد موسیقایی که فراخوان آن با شعار «گمنامان تو را می‌خوانند» منتشر شد 110 گروه سرود در ایام نیمه شعبان به صورت همزمان به اجرای برنامه با موضوعات مرتبط با میلاد حضرت مهدی و سربازان گمنام امام زمان (عج) پرداختند.