سرویس موسیقی هنرآنلاین: پوریا اخواص، خواننده موسیقی ایرانی در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبری بردیا کیارس در تالار وحدت به صحنه رفت. با این هنرمند به این بهانه گپی کوتاه داشته‌ایم:

آقای اخواص، شما اخیراً در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر همراه ارکستر ملی به اجرای کنسرت پرداختید. کمی درباره این اجرا بگویید. چطور شد که با ارکستر ملی همکاری کردید؟

در روزهای آخر نزدیک به جشنواره موسیقی فجر از طرف شورای فنی ارکستر ملی با من تماس گرفتند و قرار شد من این افتخار را داشته باشم تا در کنار بردیا کیارس و ارکستر ملی اجرا داشته باشم. قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد از بزرگان موسیقی استادان حسین علیزاده، حبیب‌الله بدیعی، علی‌اکبر قربانی و امیراف بود. من سال‌های قبل در برنامه‌های مختلف با ارکسترهای متعدد کنسرت داشته‌ام ولی تفاوت این اجرا با دیگر اجراها این بود که ضبط صدا و تصاویر آن خوب بود و برای کسانی که در شرایط عادی نمی‌توانستند در کنسرت حضور پیدا کنند این شیوه فرصت خوبی بود از پلتفرم‌های مجازی کنسرت را ببینند.  در واقع ما در این کنسرت بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به سال‌های قبل داشتیم. من خودم سال‌های پیش نمی‌رسیدم برخی اجراها را ببینیم ولی امسال با برگزاری این شکل از جشنواره توانستم اجراهای بیشتری ببینیم و به نظرم اتفاقی خوب و خوشایند بود.

همکاری با آقای بردیا کیارس به عنوان رهبر ارکستر چطور بود؟

سابقه همکاری و دوستی من با بردیا کیارس به 10-12 سال پیش برمی‌گردد. اولین اجرای من به همراهی ارکستر ملی و رهبری کیارس سال 1389 برگزار شد. بعد از آن یک همکاری دیگری در ارکستر سمفونیک با هم داشتیم و امسال هم در ارکستر ملی با بردیا مجدد همکاری کردم. دوستی و همکاری با او برای من مایه مباهات بوده است. ایشان روی علوم رهبری ارکستر تسلط بالایی دارد و توانایی‌اش بسیار زیاد است. من فکر می‌کنم ایشان یکی از بهترین رهبران ارکستر ایران است. همکاری با بردیا کیارس برای من بسیار لذتبخش است و امیدوارم ادامه‌دار باشد.

تجربه اجرای آنلاین و بدون مخاطب چطور بود؟

متأسفانه ما چاره دیگری نداریم. به هر حال این اتفاقی است که افتاده و ما مجبوریم کنسرت‌ها را آنلاین برگزار کنیم و راه دیگری وجود ندارد. با این حال کنسرت آنلاین مزایای خودش را هم دارد. همان‌طور که گفتم دوستانی در خارج از کشور و حتی شهرستان‌ها در شرایط عادی نمی‌توانند در کنسرت‌ها حضور پیدا کنند ولی الآن می‌توانند اجراها را زنده ببینند و به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. حتی می‌توانند اجراها را ضبط و بعداً هر زمان که دل‌شان خواست نگاه کنند. اتفاق جذاب دیگر برای من و بسیاری از دوستان این بود که هیچ موقع هنرمندان نمی‌توانستند کنسرت‌های خود را تماشا کنند ولی امسال این اتفاق به همت مسئولان برگزاری جشنواره افتاد.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

من مشغول ضبط یک‌سری پروژه‌های پراکنده هستم. چند تک‌آهنگ هم کار کرده‌ام ولی تمرکز خودم را بیشتر روی آموزش و کلاس‌های آموزش آنلاین گذاشته‌ام. مشغول آموزش آواز هستم. تک‌ترک‌هایی که کار کرده‌ام هنوز آماده نشده‌اند و در مراحل نهایی قرار دارند.