به گزارش هنرآنلاین ، قطعه مولود کعبه کاری از کنسرواتوار موسیقی تهران است. این اثر به آهنگسازی، تنظیم و ارکستراسیون علی‌اکبر رجب‌زاده به خوانندگی «بهزاد معافی» و شعری از «محمدعلی دلجویی» ساخته شده است.

فرآیند ساخت و ضبط این اثر به خاطر شرایط بحرانی کرونا و رعایت دستورالعمل ها با دعوت انفرادی از نوازنده ها و عوامل به استودیو در ساعات مختلف برای ضبط پارت ها صورت گرفته است.

بهزاد معافی رئیس کنسرواتوار تهران و خواننده این اثر در مورد تولید «مولود کعبه» ضمن تبریک میلاد مولای متقیان به تمام مسلمانان جهان گفت: من این اثر را بخاطر ارادت و عشقی بی مانند که به مولایم دارم خواندم و خوشحالم که در روز ولادت مولا این اثر ناقابل را به محضر ایشان و مقام معظم رهبری تقدیم می کنم.

وی در مورد پروسه تولید این اثر افزود: تمام هزینه های تولید این اثر را شخصا بخاطر ارادتی که به خاندان نبوت و امامت دارم تقبل کرده ام و درآمدی از این کار ندارم و همچنین درآمدی را بر خود حرام می دانم چون با تمام وجودم این کارها را انجام میدهم. شخصیت هایی چون حضرت زینب (س) امام علی (ع) و امام حسین (ع) و دیگر امامان و معصومین منحصر به فرد هستند و تا دنیا دنیاست هستی اینچنین بزرگانی به خود نخواهد دید. و ما با این نیت کار میکنیم و انشاالله خداوند ما را کمک کند.

مدیر کنسرواتوار تهران افزود: من وظیفه مستقیم رسانه ملی می دانم که از پخش اینچنین آثاری حمایت کند. این ششمین اثری است که ما در کنسرواتوار تهران با مضامین مذهبی عرفانی تولید می کنیم و خوشبختانه آثار قبلی به خوبی منتشر شدند بخصوص اثر پیشین که به مناسبت میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام منتشر کردیم که درست مصادف شد با زمانیکه رئیس جمهور فرانسه به مسلمانان توهین کرده بود و در آن زمان هم ما این اثر را تولید و منتشر کردیم که با بازتاب و بازخوردهای بسیار خوب و گسترده ای مواجه شد. 

خواننده آهنگ «مولود کعبه» توضیح داد: تولید این اثر ۶ ماه طول کشید و من در این مدت این اثر را تمرین کردم و آهنگساز هم بخش ساخت و تنظیم آن را  انجام داد. من خودم اولین بار که خیلی خردسال بودم از رادیو یک اثر مذهبی پخش شد که همان من را به شنیدن و بعد دنبال کردن آثار موسیقی با بن مایه مذهبی بسیار علاقمند کرد ازینرو من مدام برا اهمیت و جایگاه رسانه در ترویج فرهنگ شنیداری خوب تاکید دارم.

علی اکبر رجب زاده آهنگساز و تنظیم‌کننده «مولود کعبه» در خصوص انگیزه و نیت خود برای ساخت این اثر گفت: عشق به ولایت امام علی (ع) انگیزه نمی خواهد! خودش می آید. اینها توجهاتی است که ذات باریتعالی و خود مولا مبذول می فرمایند. من فکر میکنم تا حالا کمتر کاری با اینچنین مضمونی تولید شده باشد. کسی که برای امامی که تنها کسی است که در خانه خدا به دنیا می آید و اولین کسی است که در مسجد به شهادت می رسد همانا انگیزه ای در کار نخواهد بود بلکه خود امام خودشان راهگشای خلق اینچنین اثری هستند.

وی در مورد شعر این اثر که سروده «محمدعلی دلجویی» است، ضمن تشکر از این شاعر ارزشی، افزود: شاعر اینجا به همان نکته که علی (ع) از اول بوده و حتی پیش از خانه خدا، وجود مبارکشان بوده در بیتی از این شعر می گوید: «کعبه شاهد نیست میلاد تو را / خود تو بر میلاد کعبه شاهدی»

خالق «مولود کعبه» در مورد چگونگی ساخت این اثر که در ژانر موسیقی اصیل ساخته شده اظهار داشت: این اثر در دستگاه «چهارگاه» در گام «سُل» ساخته شده که متناسب با صدای خواننده باشد. توفیق انجام این کار از آهنگسازی تا تنظیم برعهده اینجانب بوده است. در قطعه «مولود کعبه» از سازهای ایرانی «تار» «نی» «بربط» «تنبک» و «ویلن» به همراه گروه کُرال کنسرواتوار تهران استفاده شده است.

وی در مورد پروسه انتخاب شعر این قطعه گفت: حدود ۳۰ سال پیش با آقای دلجویی که انسانی بسیار ولایت مدار هستند آشنا شدم. تا الان روی چندین شعر از این شاعر ارجمند آهنگسازی کرده ام که تماما آثاری با بن مایه مذهبی بوده اند و همین آقای «بهزاد معافی» مدیر کنسرواتوار تهران که ایشان نیز به سبب عشقی که به ائمه دارند خوانده اند. ضمن اینکه انتخاب دستگاه چهارگاه به این دلیل بود که احساس کردم مفهوم این شعر در مقام والای علی (ع) را می توان در این دستگاه با آن حس و فواصل حماسی خلق کرد. من پس از ساخت این اثر سالها منتظر بودم تا شخصی برای خواندن آن پیدا کنم که دل و روحش را به امام سپرده باشد و اینجا من برای آن درونیات انسان مهم تر بود تا صرف تکنیک و خوانندگی.

رجب زاده در مورد مخاطبین اینچنین آثاری به تنوع گروههای سنی علاقهمند به آثار مذهبی اشاره کرد و افزود: از بچه شش ساله در فامیل و دوست د آشنایان دیده ایم که این آثار را گوش داده و حتی حفظ کرده اند تا جوانانی که این روزها در میان هجمه موسیقی های پاپ و عامه پسند که حتی رسانه ملی هم بیشتر به پخش موسیقی هایی از این دست مبادرت می ورزد، به طور جدی سراغ شنیدن این گونه آثار آمده اند. اما نکته ای که حائز اهمیت است این که منِ آهنگساز که کار خودم را در حد توان و با جدیت انجام می دهم، خواننده هم که معتقد و مرید ائمه است و با جان و دل اثر ار می خواند و با هزینه شخصی تولید می کند لیکن از این به بعد این رسانه است که باید به میان آمده و بخش وظیفه خود را در خصوص نشر اینچنین آثاری انجام دهد. موسیقی به صورتی است که هرچه بیشتر شنیده شود بیشتر بر دل می نشیند و مخاطب بیشتری به خود جذب می کند والی اگر این کار صرفا ضبط شود و در چند کانال خصوصی پخش شود که به هیچ عنوان آن اثرگذاری و شنیده شدن در سطح گسترده جامعه را نخواهد داشت. برای نمونه اثر قبلی که برای ولادت پیامبر تولید کردیم چون در شبکه خبر رسانه ملی پخش شد، خدا را شکر هزاران نفر آن را شنیدند.

وی در پایان گفت: از منِ آهنگساز و تنظیم کننده اثر تا آقای معافی خواننده و دیگر عوامل هیچ گونه نفع مادی از تولید این اثر نداشته ایم بلکه تمام هزینه های خلق اثر را نیز خواننده اثر به خاطر ارادتش به مولا تقبل کرده است. ما پیش از این نیز آثاری چون «میلاد رسول» به مناسبت تولد خاتم نبییّن و «کاروان سالار عشق» به مناسبت شهادت امام حسین (ع) و عشق به این امام و اثری به نام «اربعین» تولید کرده ایم.