سرویس موسیقی هنرآنلاین: یکشنبه سوم اسفند برنامه ساعت ۳۰:۲۰ روز ششم جشنواره موسیقی فجر به گروه موسیقی سپندار اختصاص داشت.

گروه سپندار در این برنامه ترکیب خلوت و کارایی داشت که تمام محدوده‌های صوتی لازم برای اجرای یک ارکستر را پوشش می‌داد.

این گروه قبلاً نیز یک آلبوم به نام «صدایی نیست» را ضبط کرد و اکثر قطعاتی که در این کنسرت اجرا کرد از قطعات همین آلبوم بود. «صدایی نیست» اثری با چارچوب‌های کلاسیک موسیقی ایرانی است که با آواز حسین علیشاپور در این کنسرت شنیدنی شد.

علاوه‌ بر قطعاتی که از آلبوم «صدایی نیست» اجرا شدند، دو، سه قطعه جدید نیز توسط این گروه نواخته و خوانده شد.

صابر سوری (نوازنده عود)، نوید توسلی (نوازنده سنتور) حمید قنبری (نوازند تنبک و سازهای کوبه‌ای) و سیاوش ولی‌پور (نوازنده کمانچه آلتو) اعضای گروه موسیقی «سپندار» را در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

نوید توسلی در سال ۱۳۸۸ گروه موسیقی سپندار را تأسیس کرد و در طول این سال‌ها اجراهای متفاوتی را با این گروه به صحنه برده است. گروه سپندار در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب عنوان نخست جشنواره رنسانس ارمنستان در بخش موسیقی جهانی شد.

حسین علیشاپور خواننده گروه در رابطه با اجرا در جشنواره موسیقی فجر و پخش مجازی اجرا گفت: در حال حاضر چاره دیگری جز این کار وجود ندارد. همیشه اجرا در برابر تماشاگر بهتر بوده ولی برای اینکه موسیقی نفس بکشد چاره‌ای نداریم که اجراها را به این صورت برگزار کنیم. تمهیدات مناسب بود و امیدوارم خروجی کار نیز خوب دربیاید.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن آغاز شد و امروز دوشنبه چهارم اسفند با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد. مراسم اختتامیه از ساعت ۱۶ در تالار وحدت آغاز می‌شود.

این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور مردم و فقط با حضور داوران و نامزدهای دریافت جایزه بخش‌های مختلف جشنواره در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در اختتامیه برگزیدگان بخش رقابتی جایزه باربد، برگزیدگان جایزه ترانه و جایزه موسیقی و رسانه معرفی می‌شوند و از چهار هنرمند شامل محمدرضا اسحاقی گرجی خواننده و نوازنده دوتار گرجی، زنده‌یاد احمدعلی راغب آهنگساز و موزیسین، ملیحه سعیدی نوازنده قانون و حسن ناهید نوازنده نی تجلیل خواهد شد.

هفتمین و آخرین روز جشنواره همچنین با پخش شش اجرا شامل ارکستر پارسوا، همنوازان فاخته، انوار جام، ترانه باران، دانشگاه تهران و نگاهی از کنج به‌صورت مجازی همراه است.

در این دوره اجراهای جشنواره موسیقی فجر طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا به‌صورت مجازی پخش ‌شد و هفت سایت شامل جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران، تیوال، بیپ تونز، تماشاخونه، گپ فیلم و نواک اجراهای جشنواره را پخش کردند.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مجموعاً میزبان ۴۲ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱ هنرمند بین‌المللی بود.