سرویس موسیقی هنرآنلاین: اجراهای سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر، طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا به‌صورت مجازی پخش می‌شود.

از همین جهت، ضبط برخی اجراها از هفته گذشته در تالار رودکی شروع شد و با ضبط اجراهای تالار وحدت که از روز ۲۸ بهمن آغاز می‌شود، تکمیل خواهد شد.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شاهد مجموعاً ۴۲ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱ هنرمند بین‌المللی خواهد بود.

جشنواره امسال در بخش بین‌الملل نیز میزبان دو گروه از آلمان، دو گروه از اتریش، یک گروه از ایتالیا و یک گروه از کوبا است که از این شش اجرا، چهار اجرا به‌صورت آنلاین در کشورهای مبدأ به‌صورت انحصاری برای جشنواره ضبط خواهد شد و دو اجرا نیز در ایران ضبط می‌شوند.

اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از بسترهای سایت جشنواره، سایت انجمن موسیقی ایران و تیوال به‌صورت آنلاین پخش می‌شود.

 جدول پخش اجراهای جشنواره موسیقی فجر به شرح زیر است:

سه‌شنبه ۲۸ بهمن

در روز اول و در نخستین برنامه، اجرای گروه موسیقی ایستم ساعت ۱۷ پخش می‌شود و اجرای دوم ساعت ۱۸: ۳۰ اجرای سوئیت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا خواهد بود.

کنسرت‌ گروه‌های دوئت ویلا مادلنا، کوارتت زهی نماد و گروه موسیقی ژاو به ترتیب در ساعت‌های ۲۰، ۲۱: ۳۰ و ۲۳ پخش می‌شود.

چهارشنبه ۲۹ بهمن

در روز دوم، ساعت ۱۷ اجرای گروه خاوران، ساعت ۱۸: ۳۰ تریوی جز، ساعت ۲۰ گروه وحید اسداللهی، ساعت ۲۱: ۳۰ گروه ماهیما به ‌خوانندگی حجت اشرف‌زاده و ساعت ۲۳ گروه به یاد استاد پخش می‌شود.

پنجشنبه ۳۰ بهمن

اجراهای سومین روز از جشنواره با اجرای هنرستان موسیقی دختران و دانشگاه هنر از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و اجرای گروه اقبال آذر، تک‌نوازی ویولنسل، گروه رستاک و آنسامبل نیواک به ترتیب در ساعت‌های ۱۸: ۳۰، ۲۰، ۲۱: ۳۰ و ۲۳ خواهد بود.

جمعه یک اسفند

اجراهای چهارمین روز از جشنواره با اجرای گروه همنوازان چکاد از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و اجراهای بعدی اجرای گروه‌‌های آوای کتول و دالاهو در ساعت‌های ۱۸: ۳۰ و ۲۰ خواهد بود.

کنسرت دوئت سان موس، رسیتال پیانو، دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی کاربردی و ارکستر سمفونیک تهران نیز در ساعات ۲۱: ۳۰ و ۲۳ پخش می‌شوند.

شنبه دوم اسفند

در روز پنجم، اجرای گروه نوای سمیره از ساعت ۱۷، هنرستان موسیقی پسران ساعت ۱۸: ۳۰، رسیتال پیانو موریتس ارنست ۲۰، ارکستر موسیقی ملی ایران ۲۱: ۳۰ و میلاد درخشانی ۲۳ پخش خواهد شد.

یکشنبه سوم اسفند

ششمین روز از جشنواره موسیقی فجر، با اجرای گروه بانگ نو از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و در ادامه شاهد اجرای گروه‌های هاوار، آیریتین، سپندار، دوئت فراتا-دی پالما، کُر تهران و کر اردیبهشت در ساعت‌های ۱۸: ۳۰، ۲۰، ۲۱: ۳۰ و ۲۳ خواهید بود.

دوشنبه چهارم اسفند

در روز آخر، ساعت ۱۷ اجرای ارکستر پارسوآ پخش می‌شود و در ادامه اجراهای گروه همنوازان فاخته، انوار جام، ترانه باران، دانشگاه تهران و نگاهی از کنج در ساعات ۱۸: ۳۰، ۲۰، ۲۱: ۳۰ و ۲۳ خواهد بود.

اعطای جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، برگزاری نشست‌های پژوهشی و تجلیل از چهار هنرمند، برنامه‌های دیگر این دوره جشنواره است.

جایزه ترانه

جایزه ترانه با هدف تجلیل و تشویق ترانه‌سرایان برتر، ترویج مفاهیم نو و ارزشمند در ترانه‌، حمایت و معرفی ترانه‌های برتر برگزار می‌شود. امسال بیش از چهار هزار پرونده ترانه‌های مهر ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۳۹۹ توسط هیئت داوران جایزه ترانه ارزیابی شد که پس از ارزیابی اولیه هیئت داوران جایزه ترانه، حدود ۱۰۰ ترانه انتخاب شد و پس از ارزیابی نهایی برگزیدگان معرفی می‌شوند. مسلم نادعلی‌زاده دبیر جایزه ترانه است. اسماعیل امینی، مجید افشاری، محمدعلی بهمنی، محمدمهدی سیار، حمیدرضا شکارسری، ناصر فیض و عبدالجبار کاکایی داوران این جایزه هستند.

جایزه موسیقی و رسانه

جایزه موسیقی و رسانه با هدف افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه موسیقی، فرهنگ‌سازی با موسیقی و توجه به گونه‌های مختلف موسیقی به‌ویژه موسیقی نواحی و خرده‌فرهنگ‌ها در راستای فرهنگ‌سازی در سه حوزه «موسیقی»، «بینارشته‌ای» و «نگاه ویژه» برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به بخش جایزه موسیقی و رسانه هفتم بهمن‌ماه پایان یافت و ۱۶۸ اثر برای شرکت در این جایزه به دبیرخانه ارسال شد. سعید میرمحمد صادق دبیر جایزه موسیقی و رسانه این دوره جشنواره است. سید علیرضا میرعلینقی، عبدالرضا سپنجی، آروین صداقت کیش، ویدا همراز، نرگس ذاکر جعفری و ایلناز رهبر آثار رسیده را داوری می‌کنند.

نشست‌های بخش پژوهش جشنواره

در بخش پژوهش این دوره جشنواره شش نشست از ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه برگزار می‌شود. برنامه‌های بخش پژوهش به ترتیب زیر است:

- «سیر تطور ترانه» (با سخنرانی حسین علیشیری، پژوهشگر و ترانه‌سرا و مجید افشاری، ترانه‌سرا، سه‌شنبه ۲۸ بهمن)

- «آسیب‌شناسی موسیقی پاپ در دو دهه گذشته» (محمدرضا چراغعلی، آهنگساز، چهارشنبه ۲۹ بهمن)

- «سیستم‌های آموزش نوین موسیقی در جهان» (نادر مشایخی، آهنگساز، پداگوژیست و رهبر ارکستر، پنجشنبه ۳۰ بهمن)

- «تاریخ‌نگاری موسیقی و خطر روایت مسلط» (سید علیرضا میرعلینقی، پژوهشگر و تاریخ‌نگار، جمعه ۱ اسفند)

- «سند ملی موسیقی و الزامات آن» (سید امین مویدی اصفهانی، مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری، شنبه ۲ اسفند)

- «ژانربندی انواع موسیقی» با حضور احسان ذبیحی فر، آهنگساز، نوازنده و مدرس دانشگاه و کارن کیهانی، آهنگساز، نوازنده و مدرس دانشگاه (یکشنبه ۳ اسفند)

نشست‌های بخش پژوهش این دوره جشنواره به دبیری رضا مهدوی، پژوهشگر موسیقی با همکاری رادیو گفتگو برگزار می‌شود و هر نشست در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو ساعت ۲۰ تا ۲۱ پخش می‌شود.

بزرگداشت چهار هنرمند

برگزارکنندگان جشنواره امسال از چهار هنرمند شامل محمدرضا اسحاقی گرجی خواننده و نوازنده دوتار گرجی، زنده‌یاد احمدعلی راغب آهنگساز و موزیسین، ملیحه سعیدی نوازنده قانون و حسن ناهید نوازنده نی تجلیل می‌کنند. مراسم بزرگداشت این چهار هنرمند در اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی وغیررقابتی ۲۸ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.