سرویس موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم.

بازنشر یک‌ آلبوم انقلابی

آلبوم «صبح شقایق» به‌عنوان یکی از اولین مجموعه‌های موسیقی پس از انقلاب اسلامی به آهنگساز مرحوم احمدعلی راغب و خوانندگی مهرداد کاظمی و محمد گلریز توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.  «صبح شقایق» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است که در قالب نخستین آلبوم موسیقی دوران انقلاب اسلامی با آهنگسازی زنده‌یاد احمدعلی راغب، شعر مرحوم حمید سبزواری و خوانندگی محمد گلریز و مهرداد کاظمی بازنشر شد. «ای بهشتی سیرت»، «راه رجا»، «شهید مفتح»، «شهید مطهری»، «شقایق‌های پرپر»، «شهید نواب صفوی»، «شهید حدادعادل»، «به یاد اباذر زمان» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

فراخوان یک جشنواره ملی

فراخوان شرکت هنرمندان برای حضور در نخستین دوره «جایزه ملی عارف» با محوریت اصلی تصنیف در موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی منتشر شد. جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه‌های ایرانی با هدف بزرگداشت عارف قزوینی تصنیف‌ساز بزرگ معاصر، در زمینه ایجاد بستری مناسب برای ترویج و گسترش تصنیف‌سازی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی اقدامات حمایتی و فرهنگی مناسب و مستمری را به‌ویژه برای آهنگسازان و ترانه‌سرایان جوان ایران‌زمین در حال برگزاری است.

۶۵ هزار بازدید از جشنواره «هنر زنده است»

با اتمام مهلت ارسال آثار، تعداد ۶۵ هزار بازدید از پورتال سایت جشنواره «هنر زنده است» ثبت شد و بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ اثر در چهار بخش مختلف به دبیرخانه جشنواره رسید. جشنواره «هنر زنده است» در چهار بخش فیلم به دبیری کمال تبریزی، تئاتر به دبیری بهروز غریب‌پور، موسیقی به دبیری فردین خلعتبری و دیجیتال آرت به دبیری محمود کلاری، بدون محدودیت شرکت آثار در سایر جشنواره‌ها پذیرای تولیدات متنوع هنرمندان جوان کشور در بخش رقابتی و هنرمندان مطرح کشور در بخش‌های غیررقابتی است و برابر با فراخوان منتشرشده جوایز نقدی و نشان جشنواره به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

برگزاری جشنواره موسیقی فجر به‌صورت مجازی

با نزدیک شدن به برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، در هفته گذشته جزئیات بیشتری از نحوه برگزاری این رویداد مشخص شد. با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا، با تصمیم ستاد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجراهای این دوره جشنواره مجازی پخش می‌شود.

بزرگداشت چهار هنرمند موسیقی در اختتامیه جشنواره

‌بزرگداشت محمدرضا اسحاقی گرجی خواننده و نوازنده دوتار گرجی، زنده‌یاد احمدعلی راغب آهنگساز و موزیسین، ملیحه سعیدی نوازنده قانون و حسن ناهید نوازنده نی در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود.

حضور شش گروه موسیقی خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره

اجراهای بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز ضبط و به‌صورت مجازی پخش می‌شود. اجراهای تک‌نوازی ویولنسل مارتین ملندز از کوبا، دوئت سان موس (دونوزای گیتار و ویولنسل) از اتریش، دوئت ویلا مادلنا (دونوازی آکاردئون و کلارینت و ساکسوفون) از اتریش، تریوی جز فولبرشت (سه نوازی ساکسوفون، آوا و الکتریک و گیتار) از آلمان در کشور مبدأ به‌طور اختصاصی برای این دوره از جشنواره ضبط شده است و در زمان جشنواره پخش می‌شوند و تک‌نوازی پیانو موریس ارنست از آلمان و دوئت فراتا دی پالما (دونوازی پیانو و ویولن) از ایتالیا در ایران ضبط می‌شوند و در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پخش خواهد شد.

امضای همکاری جشنواره موسیقی فجر با فستیوال بارسلون

مدیر بخش بین‌الملل این جشنواره نیز از امضای تفاهم‌نامه این رویداد با فستیوال موسیقی بارسلون اسپانیا برای همکاری‌های دوطرفه خبر داد. اردوان جعفری در این رابطه گفت: طی رایزنی که برای دعوت از هنرمندان خارجی برای حضور در بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر داشتیم، با فستیوال موسیقی بارسلون که یکی از فستیوال‌های شناخته‌شده در اسپانیا است تفاهمی را امضا کردیم که بر اساس آن دو طرف در طول سال هنرمندان کشورشان را در مناسبت‌های فستیوالی و غیرفستیوالی به کشور دیگر بفرستند و برای حضور هنرمندان موسیقی ایران در اسپانیا و هنرمندان آن کشور در ایران تفاهم شد.

برگزاری جلسه ارزیابی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر

نخستین جلسه ارزیابی جشنواره با حضور داوود گنجه‌ای نماینده خانه موسیقی، صدرالدین حسین‌خانی نماینده مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، محمد اطیابی رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی، سید امین مؤیدی اصفهانی مشاور برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری، حمید قبادی نماینده معاون امور هنری، هادی آرزم و تقی ضرابی دو هنرمند که عضو شورای ارزیابی جشنواره هستند و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه برگزار شد.

انتشار جدول اجراهای جشنواره موسیقی فجر

در اواخر هفته، با اعلام دبیرخانه جدول اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر منتشر و بسترهای پخش مجازی این جشنواره معرفی شدند. بر اساس جدول منتشرشده، ۴۳ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، تلفیقی با ۵۷ اجرا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند‎.