به گزارش  هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، شش گروه از چهار کشور اتریش، آلمان، ایتالیا و کوبا در این دوره از جشنواره اجرا می‌کنند.

تک‌نوازی ویولنسل مارتین ملندز از کوبا، دوئت سان موس (دونوزای گیتار/ویولنسل از اتریش، دوئت ویلا مادلنا (دونوازی آکاردئون/ کلارینت/ ساکسفون) از اتریش، تریوی جز فولبرشت (سه‌نوازی ساکسفون/آوا و الکتریک/ گیتار) از آلمان، تک‌نوازی پیانو موریس ارنست از آلمان و دوئت فراتا دی پالما (دونوازی پیانو/ویولن) از ایتالیا اجراهای بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

تریوی جَز فولبرشت (آلمان)

ساکسوفون/ آوا و الکترونیک/ گیتار

تیمو فولبرشت/ تئو بلکمان/ بن موندا

تیمو فولبرشت هنرمندی است که موسیقی جَز را با عناصر موسیقی نو، الکترونیک و آهنگسازی درهم آمیخته است. او تاکنون، در ۲۲ آلبوم نواخته و در صحنه‌های برجسته‌ای چون ویلج ونگارد، فستیوال زمستانی جزِ نیویورک و لینکلن سنتر اجرا داشته است. او افزون بر همکاری با برنفورد مارسالیز، کنی ورنر و درو گرس، رهبری اجراهای متعددی را نیز بر عهده داشته و در بیش از سی کشور جهان بر روی صحنه رفته است. فولبرشت، در پژوهش‌های دانشگاهی، از بینشی که از فعالیت‌های اجرایی خود کسب کرده بهره می‌گیرد. او دارای مدرک دکتری از دانشگاه اشتاین‌هارت نیویورک است و هم‌اکنون، به‌عنوان عضو هیئت علمی، در همان دانشگاه تدریس می‌کند.

تئو بلکمان، نامزد جایزه‌ی گرمی، خواننده‌ی جَز و آهنگساز موسیقی نو و بداهه‌نوازی زبردست است که صدای خود را چون ساز به کار می‌گیرد. او، که اصالتاً اهل آلمان است، آثار ضبط‌شده‌ی گوناگونی دارد، از آلبوم‌های آوازهای هنر وایمار گرفته تا آهنگ‌هایی با تنظیم جدید از چارلز ایوز. اثر جدید او، "مرثیه"، را کمپانی‌ای.سی.ام منتشر کرده است. او با موسیقی‌دانان، هنرمندان، بازیگران و آهنگسازانی همچون امبِروس آکینموسری، لوری اندرسون، اوری کِین، فیلیپ گلس، جان هولن بِک و جان تسورن همراهی کرده که برجسته‌ترین آن‌ها مردیت مانک است که بلکمان بیش از پانزده سال است به‌عنوان یکی از اعضای اصلی گروهش با او همکاری داشته است.

بن موندا یکی از برجسته‌ترین گیتاریست‌ها در بداهه‌نوازی است. او با سی سال سابقه‌ی نوازندگی در منطقه‌ی نیویورک، با هنرمندان زیادی ازجمله لی کونیتز، اندرو سیریل، جورج گارزونه، پائول موتیان و ماریا اشنایدر اجرا داشته است. او همچنین بخش گیتار آخرین آلبوم دیوید بوئی با عنوان "بلک استار" را اجرا کرده است. وی جایزه‌ هنرمند تأثیرگذار "دوریس دوک" در سال ۲۰۱۴ و بورس "بنیاد شیفتینگ" را از آن خود کرده است. او در بیش از ۲۰۰ سی‌دی به‌عنوان عضو ارکستر جُز حضور داشته و در هفت آلبوم رهبر گروه بوده است.

دوئت سان موس (اتریش)

گیتار و ویولنسل

فیلیپ اِرزَموس/ کِلمنس زاینیتسا

دوئت سان موس، با کشف امکاناتِ سازی خود به شیوه‌ای گیرا و روح‌نواز، در پی آفرینش محیط‌های آوایی منحصربه‌فرد است. اعضای این دوئت، فیلیپ ارزموس، نوازنده‌ گیتار الکترونیک و کِلمنس زاینیتسا، نوازنده‌ ویولنسل و الکترونیک، خود را به هیچ‌یک از استانداردهای موسیقایی محدود نکرده‌اند و بیشتر به تولید صداهای شورانگیز جدید در سبک‌های متفاوت و متضاد می‌پردازند. این دو نوازنده، چه در زمینه‌ ساخت موسیقی گوش‌نواز، شورانگیز و زیبا و رؤیاگونه و چه در زمینه‌ خلق اصوات دیسونانس، پرانرژی، دراماتیک و پراگرسیو از استادانی چیره‌دست قلمداد می‌شوند. این دوئت گریزی از به‌کارگیری هیچ فرم آزاد نوازندگی ندارد. با بهره‌گیری از طیف گسترده‌ا‌‌‌ی از سبک‌های متفاوت، قطعات این دوئت از موسیقی مجلسی تا آهنگ‌سازی آکوستیک مدرن، راک، بلوز، محلی و جز را شامل می‌شود. زاین موس به‌عنوان اجرای برتر "آوای موسیقی جدید اتریشی" در سال ۲۰۲۰-21 برگزیده شده است.

دوئت ویلا مادلنا (اتریش)

آکاردئون و کلارینت/ساکسوفون

نیکولا زاریچ / فرانتس اوبرتالر

نیکولا زاریچ، نوازنده‌‌‌ آکاردئون، به‌ شیوه‌ی نوازندگی پُرشور و هنرمندانه‌اش شهره است و فرانز اوبرتالر، نوازنده‌ی زبردست و پرتجربه‌ی کلارینت و ساکسوفون را به تنوع آهنگسازی و ظرافت‌های نوازندگی‌اش می‌شناسند. این دو نوازنده‌ی خبره، به سبب دوستی و نزدیکی حس و حال موسیقایی در کنار هم دوئت "ویلا مادلنا" را تشکیل دادند. موسیقی این گروه، که حال ‌و هوایش کاملاً متأثر از محله‌ی کولی‌نشینان برزیلی و اجتماعی چندفرهنگی است، آمیزه‌ای است از ملودی‌ها پرقدرت که، از یک سو، با سرانگشتان پرشور این دو هنرمند نواخته می‌شود و از سوی دیگر، یادآور آوای لطیف، ظریف و مسحورکننده‌ موسیقی مجلسی است که از گوناگونی ضرب‌آهنگ و هارمونی گنجینه‌‌ی موسیقایی بی‌کران کشورهای دور از هم برمی‌خیزد. آنچه این دو هنرمند را به هم پیوند داده هوش و دانش موسیقایی و استقلال سبکی آن‌ها در فرهنگ ناب است.

موریتس ارنست (آلمان)

رسیتال پیانو

موریتس ارنست در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و از چهارسالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. بعد از اتمام دبیرستان، فراگیری این ساز را در مدرسه‌ی موسیقی دتمولر ادامه داد و در آنجا موسیقی‌شناسی خواند و در آن دوران، جوایز متعددی نیز کسب کرد. در سال ۲۰۰۳، برای تکمیل آموزه‌هایش نزد فویچت‌واگنر رفت و، اندکی پس از آن، به‌طور مرتب به اجرای برنامه در اروپا و سراسر جهان پرداخت. موسیقی قرن بیستم و بیست ‌و یکم جایگاه ویژه‌ای برای او دارد. وی تاکنون فعالیت‌های بسیاری در کارنامه‌ی هنری خود ثبت کرده ازجمله همکاری با آهنگسازانی بسیار برجسته‌ و همچنین از طرفداران آهنگسازان فراموش‌شده و کمترشناخته شده‌ای چون یوهان نپوموک، فروچیو بوسونی و سموئل شایت است.

دوئت جیانا فراتا/ دینو دی پالما (ایتالیا)

پیانو/ ویولن

جیانا فراتا از نوجوانی یادگیری پیانو را آغاز کرد. او تاکنون در رقابت‌های داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده و در بسیاری از شهرهای دنیا مانند برلین، نیویورک، بمبئی، کلکته، استانبول، ویولنیوس، رم، سئول، مونته‌ویدئو و بوینس‌آیرس روی صحنه رفته است. نخستین بار، رهبری ارکستر را در سال ۱۹۹۸ تجربه کرد و از آن زمان تاکنون با ارکسترهای مهم زیادی همکاری داشته، ازجمله ارکستر فیلارمونیک برلین، ارکستر اپرا-تئاتر رم، ارکستر سمفونیک ماکائو، ارکستر فلورانس، ارکستر تئاتر پتروزلی، آکادمی سلطنتی لندن، ارکستر نووا اسکارلتی ناپل و بسیاری دیگر. فراتا در هنرستان موسیقی فوجیا اصول آهنگ‌سازی تدریس می‌کند، هم‌اکنون‌ استاد مدعوِ دانشگاه سانگشیم سئول است و تا به امروز در دانشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان مستر کلاس و سخنرانی داشته است.

دینو دی پالمو دانش‌‌آموخته‌ رشته‌ها‌ی ویولن و ادبیات است. او که از نوازندگان پُرآوازه‌ی موسیقی مجلسی و همچنین تک‌نوازی زبردست است تاکنون در سالن‌های مطرح بسیاری در سراسر جهان بر روی صحنه رفته است، از کارنیج و مرکز لینکلن در نیویورک گرفته تا سالن چایکوفسکی در مُسکو، تئاتر کلسیوم در بوینس‌آیرس، مرکز پمپیدو در پاریس، مرکز هنری سئول، تالار ملی مادرید، سالن سولیس در مونته‌ویدئو، سالن اسمتانا در پراگ و بسیاری دیگر. وی، طی بیست سال کار هنری خود، با هنرمندان بزرگی چون اوتو اقی، انریکو دینو، جری لوئیس، بات باکاراچ، لایزا مینلی، چارلی هادن، روبرتو بنینی، ویتوریو گاسمن، آندرآ بوچلی، پلاسیدو دومینگو و بسیاری دیگر همکاری داشته است. وی هم‌اکنون مدرس دانشگاه‌های فوجیا و لانچیانو، هنرستان موسیقی فوجیا و همچنین استاد مدعو ِ دانشگاه سانگشین سئول است.

مارتین مِلِندز (کوبا)

سولوی ویولنسل

مارتین ملندز، که یکی از مستعدترین، خوش‌قریحه‌ترین و خلاق‌ترین نوازندگان ویولنسلِ ‌نسلِ خود محسوب می‌شود، در سال ۱۹۸۲ از پدر و مادری کوبایی در مسکو متولد شد. از همان اوایل کودکی فراگیری ویولنسل را در کنسرواتوآر "آمادئو رولان" آغاز کرد و سپس در مؤسسه‌ی عالی هنر در هاوانا، کوبا ادامه داد. او دوره‌ها‌ی نوازندگی ویولنسل کلاسیک را گذراند، اما از همان سال‌های نخست، استعداد چشمگیری در بداهه‌نوازی از خود نشان داد و سبک منحصربه‌فردی را خلق کرد. او ویولنسل را به سمت زبان جدیدی متأثر از جز، موسیقی کوبایی، موسیقی آفریقایی، فانک و فلامنکو سوق داد. وی، به سبب تنوع در سبک و اجرا، در صدها آلبوم از هنرمندان مطرح بین‌المللی همچون پابلو میلانز، چانو دومینگوئز، کیسی دریزن، ماکاکو، دورانتز، رنوآد گارسیا-فونز، یوسا، دیسمر بیونو، آنتونیو ری، کیکو وننو، ارنستو اورینیاک، رینالد کولوم، کِنان اَزمه (جاده ابریشم)، و دیگران نواخته است.

اجراهای بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز ضبط و به‌صورت مجازی پخش می‌شود. اجراهای تک‌نوازی ویولنسل مارتین ملندز از کوبا، دوئت سان موس (دونوزای گیتار و ویولنسل) از اتریش، دوئت ویلا مادلنا (دونوازی آکاردئون و کلارینت و ساکسوفون) از اتریش، تریوی جز فولبرشت (سه نوازی ساکسوفون، آوا و الکتریک و گیتار) از آلمان در کشور مبدأ به‌طور اختصاصی برای این دوره از جشنواره ضبط شده است و در زمان جشنواره پخش می‌شوند و تک‌نوازی پیانو موریس ارنست از آلمان و دوئت فراتا دی پالما (دونوازی پیانو و ویولن) از ایتالیا در ایران ضبط می‌شوند و در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پخش خواهد شد.