سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری ششمین سال‌نوای موسیقی ایران با حضور علی جعفری پویان، وارطان ساهاکیان، محمدمهدی گورنگی و آزاده امیری در مجموعه استودیو "شهر صدا" برگزار شد.

در این نشست ابتدا علی جعفری پویان، طراح و ایده‌پرداز، سال‌نوای موسیقی ایران درباره این رویداد گفت: رویداد سال‌نوای موسیقی ایران چند سال پیش براساس تقدیر از ابراهیم لطفی نوازنده مطرح ویولن به وجود آمد که استاد بنده بودند. در واقع ایده اصلی این رویداد ادای احترام یک شاگرد به معلم خودش است.

سپس محمدمهدی گورنگی، مدیر اجرایی این رویداد عنوان کرد: ما نباید استادان را فراموش کنیم. همواره این اصل را سرلوحه کارمان قرار داده‌ایم که در برابر استادها و پیشکسوتان رسم ادب به جای آوریم.

مدیر اجرایی رویداد "سال‌نوای موسیقی ایران" ادامه داد: ما در این مسیر انگار به جایی رسیده‌ایم که کسی را جز خودمان نداریم و جز همت خودمان نمی‌توانیم به هیچ نهاد و ارگانی تکیه کنیم. در این روزگار که بی‌توجهی‌های زیادی به حوزه فرهنگ و هنر می‌شود، خود ما باید آستین بالا زده و به فکر صنف‌مان باشیم.

گورنگی در ادامه گفت: این دوره از رویداد "سال‌نوای موسیقی ایران" تنها مختص موسیقی کلاسیک نیست و ما در این دوره قصد داریم از پیشکسوتانی تجلیل کنیم که در حوزه‌های موسیقی کلاسیک، موسیقی ایرانی و پژوهش فعالیت دارند. 

محمدمهدی گورنگی اظهار داشت: ما امیدوار هستیم که در سال آینده بتوانیم سایت "سال‌نوای موسیقی ایران" را راه‌اندازی کرده و وسیع‌تر از قبل پیش برویم.

وارطان ساهاکیان عضو شورای سیاست‌گذاری نیز دیگر سخنران این نشست بود که گفت: در حال حاضر ایده‌ای از سوی علی جعفری پویان شکل گرفته که تا ششمین دوره‌اش پیش آمده است. نسلی که امروز در موسیقی فعالیت می‌کنند، خود را مدیون نسل‌های پیشین می‌دانند. پیشکسوتان موسیقی ریشه‌های موسیقی ایران بوده‌اند و ثمره‌های تلاش آنها در نسل امروز دیده می‌شود.

در بخش دیگری از نشست، آزاده امیری دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری گفت: هدف اولیه این رویداد، تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان موسیقی بود، اما هر چقدر جلوتر که می‌آییم این هدف رشد کرده و گسترده‌تر می‌شود. ما در این دوره نیز از استادانی تقدیر می‌کنیم که البته این استادها در ایران تشریف ندارند. 

خاچیک باباییان (نوازنده ویولن)، اسماعیل تهرانی (آهنگساز، نوازنده سنتور و رهبر ارکستر)، سودابه شمس، ماریو تقدسی (خواننده اُپرا)، محمدرضا اخوان (مدرس آواز کلاسیک)، حبیب‌اله نصیری‌فر (نویسنده و پژوهشگر موسیقی) و فوزیه مجد (پژوهشگر موسیقی)؛ هفت هنرمندی هستند که در این دوره از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

ضمن اینکه در این رویداد قرار است از تمبر حسین دهلوی، هوشنگ ظریف، حسن یوسف‌زمان و حسین یوسف‌زمانی و حسین سرشار نیز رونمایی شود. در انتهای برنامه از پوستر این برنامه با حضور عوامل رونمایی صورت گرفت.

dc9095cc-7919-4ab4-8f42-826494f6d16e

ششمین سال‌نوای موسیقی ایران از هشتم بهمن آغاز و به دلیل محدودیت‌های ناشی از  شیوع ویروس به صورت مجازی برگزار می‌شود.