سرویس موسیقی هنر آنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم:

رونمایی از یک ساز الکترونیکی

محسن شریفیان در تازه‌ترین فعالیتش از ساز لیانیک به‌عنوان یک نی‌انبان الکترونیک رونمایی کرده است. او درباره این ساز گفت: با توجه به شرایط تحریم وعدم دسترسی به محصولات خارجی، بر آن شدیم تا یک نی‌انبان الکترونیک ایرانی در بوشهر طراحی کنیم. لیانیک نسخه‌ای بومی از سازی مشابه است که در اروپا برای هنرجویان و اهالی موسیقی، امکان تمرین را فراهم می‌آورد.

تمدید جشنواره "هنر زنده است"

مهلت آثار ارسالی به جشنواره نوپا "هنر زنده است" به دلیل استقبال تمدید شد. شورای سیاست‌گذاری جشنواره با بررسی علل مطرح شدن این تقاضاها که تقارن مهلت تحویل آثار با امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس عالی و حضور در جشنواره‌های متعدد از سوی هنرمندان است، با تمدید مهلت تحویل آثار تا 15 بهمن‌ماه موافقت کرد. جشنواره "هنر زنده است" در چهار بخش: فیلم (به دبیری کمال تبریزی)، تئاتر (به دبیری بهروز غریب پور)، موسیقی (به دبیری فردین خلعتبری) و دیجیتال آرت (به دبیری محمود کلاری) بدون محدودیت شرکت آثار در سایر جشنواره پذیرای تولیدات متنوع هنرمندان جوان کشور- در بخش رقابتی- و هنرمندان مطرح کشور در بخش‌های غیررقابتی است و برابر با فراخوان منتشر شده جوایز نقدی و نشان جشنواره به برگزیدگان پرداخت خواهد کرد.

ارزیابی چهار هزار ترانه برای جشنواره موسیقی فجر

نشست شورای داوران جایزه ترانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، مسلم نادعلی‌زاده دبیر این جایزه و داوران متشکل از اسماعیل امینی، مجید افشاری، محمدعلی بهمنی، محمدمهدی سیار، حمیدرضا شکارسری، ناصر فیض و عبدالجبار کاکایی برگزار شد. جایزه ترانه باهدف تجلیل و تشویق ترانه‌سرایان برتر، ترویج مفاهیم نو و ارزشمند در ترانه‌، حمایت و معرفی ترانه‌های برتر، به دبیری مسلم نادعلی‌زاده برگزار می‌شود. دبیر جایزه ترانه در این نشست گفت: بیش از چهار هزار پرونده ترانه‌های مهر ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۳۹۹ توسط هیئت داوران جایزه ترانه ارزیابی شده که پس از ارزیابی اولیه هیئت داوران جایزه ترانه، حدود ۱۰۰ ترانه انتخاب شد و پس از ارزیابی نهایی برگزیدگان معرفی می‌شوند.

انتصاب دبیر و  معرفی هیئت‌داوران جشنواره کلاسیک ایرانی

امیر مردانه با حکم مدیرکل دفتر موسیقی به‌عنوان دبیر سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی منصوب شد. مردانه پیش از این دبیر دوره اول و دوم جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بوده است. او مریم قره‌سو را به‌عنوان دبیر بخش پژوهش، محمدرضا عسگری، حسین میثمی و نرگس ذاکر جعفری را به‌عنوان اعضای هیئت‌داوران این بخش معرفی کرد. سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به میزبانی استان بوشهر با همراهی دفتر موسیقی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

بررسی شرایط از سرگیری مجدد کنسرت‌ها

به دنبال اعلام وضعیت زرد در تهران و ازسرگیری فعالیت‌های گروه سه، طی هفته گذشته و هفته جاری دو جلسه با حضور شرکت‌های برگزارکننده کنسرت و همچنین سالن‌های برگزاری کنسرت به ریاست محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی برگزار شد و شرایط ازسرگیری کنسرت‌های موسیقی بررسی شد. در این جلسات شرکت‌های برگزاری کنسرت از آسیب فراوان به هنرمندان، نوازندگان و صاحبان مشاغل فنی مرتبط با کنسرت طی یک سال اخیر سخن گفتند. به عقیده شرکت‌ها برگزاری کنسرت با ظرفیت سی تا پنجاه درصد ظرفیت سالن و یک سئانس در روز توجیه اقتصادی ندارد و تنها باهدف به جریان افتادن دوباره چرخ اقتصاد هنر مجبور به انجام آن هستند.

پایان مهلت ثبت‌ نام در جشنواره موسیقی فجر

هیئت انتخاب آثار و گروه‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در دو بخش رقابتی و غیررقابتی به کار خود پایان داد. هیئت انتخاب آثار و گروه‌ها در بخش رقابتی ۱۴۸ آلبوم را در ۱۵ جلسه ارزیابی کرد و کاندیداهای هر بخش معرفی و اعلام خواهد شد. در بخش غیررقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت‌نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و درنهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافتند.

کنسرتی با دو خواننده

ارکستر سازهای ملی به خوانندگی وحید تاج و رشید وطن‌دوست پنجشنبه 21 در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. آثاری از علینقی وزیری، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، علی سلیمی، اوزیر حاجی بیک‌اف، توفیق قلی‌اف و ویلیام کتلبی در این کنسرت با سازهای ایرانی اجرا می‌شود. این کنسرت به همت بنیاد رودکی و از طریق اپلیکیشن لنز پخش می‌شود.

آخرین مهلت ثبت‌نام جایزه موسیقی و رسانه

آخرین مهلت ارسال آثار به دومین جایزه موسیقی و رسانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پنجم بهمن‌ماه است و این مهلت تمدید نمی‌شود. جایزه موسیقی و رسانه باهدف افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه موسیقی، فرهنگ‌سازی با موسیقی و توجه به گونه‌های مختلف موسیقی به‌ویژه موسیقی نواحی و خرده‌فرهنگ‌ها در راستای فرهنگ‌سازی در سه حوزه"موسیقی، بینا رشته‌ای و نگاه ویژه" برگزار می‌شود. آروین صداقت کیش، سید علیرضا میرعلی نقی عبدالرضا سپنجی، ویدا همراز، نرگس ذاکر جعفری و ایلناز رهبر داوران جایزه موسیقی و رسانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هستند.