سرویس موسیقی هنرآنلاین: مجید کیانی نوازنده سنتور، پژوهشگر و مدرس موسیقی درباره فعالیت‌های این روزهای خود به خبرآنلاین گفت: پروژه اصلی‌ من در این روزها بررسی موسیقی "خمسه" یا "پنج گنج" نظامی گنجوی شاعر و داستان‌سرای ایرانی سده ششم هجری است که مجموعه‌ای متشکل از پنج منظومه "مخزن‌الاسرار"، "خسرو و شیرین"، "لیلی و مجنون"، "هفت‌پیکر" و "اسکندرنامه" را شامل می‌شود. امیدوارم وضعیت کرونا سفید و عادی شود تا بتوانم این پژوهش را در کنسرت‌های پژوهشی‌ام ارائه کنم.

او توضیح داد: نام ۳۹ ساز یعنی تمام سازهایی که در زمان باربد و نکیسا (دو موسیقی‌دان دوران سلطنت ساسانیان) بوده در "خمسه نظامی" ذکر و چگونگی اجرای آن‌ها نیز توضیح داده شده است. من حتی می‌بینم که خیلی از نام‌ها و گوشه‌هایی که موسیقی ایرانی در خودش دارد در "خمسه نظامی" ذکر شده است. بنابراین اگر در آینده بتوانیم به‌صورت موسیقی سمفونیک، اپرا و تئاتر روی این‌ها کار کنیم، واقعاً آثار خیلی باارزشی به وجود خواهد آمد.

وی افزود: "خمسه نظامی" یک شاهکار است که بسیاری از نگارگرها هم روی آن کار کرده‌اند و نقاشی‌های خیلی خوبی خلق کرده‌اند. وقتی مطالعه می‌کنم می‌بینم "پنج گنج" چقدر روی شاعران بعد از خودش مؤثر بوده است.

کیانی در پاسخ به این سؤال که از روند برگزاری کلاس‌های آنلاین در شرایط کرونایی چقدر رضایت دارد، بیان کرد: من به‌صورت جداگانه برای هنرجویان وقت می‌گذارم، اما کلاس شناختی که دارم به‌صورت عمومی برگزار می‌شود و خیلی هم خوب است و من و شاگردانم از نحوه برگزاری کلاس‌ها راضی هستیم. خیلی خوشحالم که در این شرایط می‌توانیم با هم ارتباطمان را حفظ کنیم و کارهای تحقیقی و آموزشی‌مان را هم انجام بدهیم. من چون مدرس گروه موسیقی هم هستم، چند دانشجوی گروه موسیقی دارم که برای آن‌ها هم یک روز وقت می‌گذارم و با آن‌ها کار می‌کنم.