سرویس موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم:

انتشار آلبوم محمدرضا درویشی

آلبوم "از گلستان عجم" مجموعه هفت تصنیف و بیست پیشرو عجمی به کوشش محمدرضا درویشی با سرپرستی بهزاد میرزایی توسط انتشارات "ماهور" منتشر شد. در این اثر سیامک جهانگیری (نوازنده نی)، سامر حبیبی (نوازنده کمانچه آلتو)، نگار بوبان (نوازنده عود)، ساناز نخجوانی (نوازنده قانون)، بهزاد میرزایی (نوازنده دایره ترکی) نواخته‌اند و آواز را نیز میرزایی بر عهده داشته است.

معرفی سامانه‌ای برای اهالی موسیقی

بیش از ۵۰۰ هنرمند موسیقی که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار زیان شده بودند، برای دریافت تسهیلات به سامانه کارا معرفی شدند. دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به ۱۰۰۰ گروه، هنرمند، استودیو و موسسه حوزه موسیقی را برای دریافت تسهیلات سامانه کارا شناسایی و معرفی کرده است.

تمدید ثبت نام در سامانه تحفه

صندوق کارآفرینی امید از تمدید مهلت ثبت نام در سامانه تحفه خبر داده است. با توجه به مراجعه و درخواست بسیاری از اعضای صنوف و فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌‌ای، ثبت‌نام و همچنین امکان ویرایش درخواست متقاضیانی که پیش‌تر برای دریافت تسهیلات کم‌بهره در سامانه تحفه، ثبت‌نام کرده‌اند از روز ۲۱ تا ۲۳ دی به مدت سه روز فراهم شد.

معرفی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

پس از ارزیابی و انتخاب مرحله نخست از بین ۳۶۷ شهر که طرح‌های خود را برای دبیرخانه طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارسال کرده بودند، ۱۴۳ شهر انتخاب شد که پس از ارزیابی و انتخاب نهایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش‌های ۹ گانه معرفی می‌شوند. جلسات انتخاب و ارزیابی نهایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و لباس با حضور دبیر علمی و دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و کارشناسان تخصصی هر حوزه برگزار شده است.

درگذشت یک نوازنده

پوریا جوانمیری مدرس و نوازنده ویولن و ویولنسل یکشنبه ۲۱ دی‌ماه بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت. او چند کتاب ازجمله "هنر نواختن ویولنسل" و "نوازندگی ویولنسل" در زمینه آموزش ویولن و ویولنسل تنظیم و تألیف کرد.

برگزاری آزمونی آنلاین برای فرهنگ و هنر

دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین آزمون جامع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ و سی و سومین آزمون ادواری مهارتی بخش فرهنگ و هنر را روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه به‌صورت آنلاین و به‌طور هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. آزمون‌های جامع و ادواری بخش فرهنگ و هنر، به‌منظور حفظ سلامت داوطلبان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، چندین دوره به‌صورت آنلاین برگزار شده است.

معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

سومین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بعد از یک وقفه اسفندماه امسال برگزار خواهد شد. سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در احکامی مجید کیانی، علی‌اکبر شکارچی، داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا نوربخش، سیامک جهانگیری، امیر شریفی، امیر مردانه، محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس شورای سیاست‌گذاری) و فاطمه کرم پور (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر) را به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی منصوب کرد. چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه اولین جلسه این جشنواره با اعضای شورا تشکیل و درباره کیفیت این جشنواره صحبت شد. در این جلسه اعضای شورا نظرات و پیشنهاد‌های خود را برای برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های پژوهشی مطرح کردند.

پیگیری ثبت ملی یک آواز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از پیگیری برای ثبت ملی آواز کتولی از نواهای اصیل موسیقی بومی این استان خبر داد. عباس زارع در آیین معارفه رئیس و اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن موسیقی مازندران گفت: با ثبت نوای امیری در فهرست ملی آثار معنوی، در تلاشیم تا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یکی دیگر از نواهای اصیل موسیقی بومی مازندران، یعنی کتولی را نیز به ثبت ملی برسانیم.

معرفی داوران بخش موسیقی جشنواره "هنر زنده است"

با پیشنهاد فردین خلعتبری دبیر بخش موسیقی جشنواره آنلاین "هنر زنده است"، احمد پژمان، محمدرضا علیقلی، پیمان یزدانیان و حامد ثابت به‌عنوان داوران این بخش جشنواره معرفی شدند. این رویداد به‌صورت رقابتی و غیررقابتی در شبکه‌های اینترنتی با حمایت مادی بخش خصوصی و حمایت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۰ لغایت ۲۰ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

صدور مجوز آلبوم حسین علیزاده و شهرام ناظری

دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته دوم و سوم دی‌ماه مجوز ۱۸۵ تک‌آهنگ و ۱۶ آلبوم را صادر کرد. آلبوم‌های "روشن‌تر از خاموشی" به آهنگسازی استاد حسین علیزاده و صدای استاد شهرام ناظری، "فصل تازه" با صدای احمد نباتی یزدی و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی، "هم‌سان و هم‌سکوت" به آهنگسازی استاد حسین علیزاده و نوازندگی گروه رامبرانت تریو ازجمله آلبوم‌هایی هستند که در این دو هفته مجوز انتشار گرفتند. آلبوم "نوازندگان سرزمین آفتاب" شامل قطعاتی از بزرگان موسیقی که توسط محسن قلندری نوازندگی و صدابرداری شده است، نیز مجوز انتشار گرفت. دو تک‌آهنگ "توبه حلاج" و "باز آمدم" با صدای وحید تاج و موسیقی‌های شایان کریمی و فرید الهامی ازجمله تک‌آهنگ‌هایی است که در دو هفته اخیر مجوز انتشار گرفتند.

همکاری حسین علیزاده و یک کارگردان فیلم اولی

"خورشید آن ماه" نخستین ساخته سینمایی ستاره اسکندری با آهنگسازی حسین علیزاده برنده چهار سیمرغ بلورین موسیقی متن جشنواره‌های فیلم فجر، برای نمایش در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. نازنین فراهانی و پژمان بازغی، امیرحسین هاشمی، بنفشه صمدی، روژین صدرزاده، صادق سهرابی، مهتاب جامی، نکیسا نوری، صادق بلوچی، روژناک شیرانی و مریم بوبانی بازیگران این فیلم هستند.

همکاری همایون شجریان و حسن فتحی

همایون شجریان قرار است با خواندن تیتراژ سریال "جیران" ساخته حسن فتحی برای اولین بار با شبکه نمایش خانگی همکاری کند. "جیران" به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه سال ۱۴۰۰ به‌صورت اختصاصی از فیلیمو پخش می‌شود.

انتشار تک آهنگ‌های هیراد، اشرف زاده و همای

حمید هیراد در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ "خدا نکند" را در دسترس شنوندگان قرار داد. در این قطعه که توسط موسسه "آوازی نو" منتشر شده، مهدی میرزایی ترانه‌سرا، علی اعظمی آهنگساز، میلاد اکبری تنظیم‌کننده و حمید هیراد به‌عنوان خواننده حضور دارند. حجت اشرف‌زاده نیز قطعه "سخت نگیر" را در دسترس مخاطبان قرار داد. ترانه "سخت نگیر" سروده حسین غیاثی است و حمید اکبرزاده آهنگسازی، تنظیم و میکس و مستر آن را به عهده داشته است. نماهنگ "انفجار جان" با صدای پرواز همای و آهنگسازی مسعود سخاوت دوست نیز در وصف رشادت‌های سردار حاج قاسم سلیمانی به همت موسسه فرهنگی هنری وصف صبا منتشر شد.

بازگشایی سالن‌های هنری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته شرایط آغاز به کار سالن‌های هنری در شهرهای آبی و زرد را تشریح کرد.

سید عباس صالحی زیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه بازگشایی تالارهای نمایشی تئاتر پس از بازگشایی برخی از سالن‌های سینمایی در کشور در روزهای کرونایی توضیح داد: ما برحسب طرح محدودیت هوشمند که بر اساس آن شهرها به وضعیت‌های قرمز، زرد، نارنجی و آبی تقسیم شدند و در چارچوب آن مشاغل هم طبقه‌بندی شدند، عمل کرده‌ایم و می‌کنیم. بر این مبنا سالن‌های اجرای تئاتر و موسیقی و همچنین سینماها نیز در وضعیت زرد و آبی برای مردم بازگشایی می‌شوند.

وی افزود: این یعنی امکان اجرای نمایش و اکران آثار سینمایی در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موارد مربوط به فاصله‌گذاری وجود دارد. ما قبل از این ایام هم نامه‌ای را هم به قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت تقدیم کرده بودیم و دوستان هم در این زمینه جلساتی را برگزار کردند. در این راستا تقاضای ما این بود که سالن‌های تئاتر، موسیقی و نمایش سینما از گروه ۳ به گروه ۲ منتقل شوند.

صالحی ادامه داد: در این زمینه دوستان ما در معاونت امور هنری و همچنین سازمان سینمایی دو نوبت جلسه برگزار کرده و استدلال‌های خود را در این زمینه به دوستان قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت بیان کردند. به هر حال آنچه مشخص است اینکه در شهرهای زرد شرایط اجرای نمایش، موسیقی و اکران آثار سینمایی وجود دارد که در جلسه اخیری که تا دقایقی دیگر در آن حضور خواهم یافت به نتیجه مشخص می‌رسیم.