سرویس موسیقی هنرآنلاین: رضا غیاثی‌زاده رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی استان گلستان و مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌‌زمین در استان گلستان درباره این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چهاردهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌زمین از تاریخ ۱ تا ۵ بهمن‌ماه به‌صورت مجازی در شهر گرگان برگزار می‌شود. این جشنواره اولین بار در ۱۳۸۴ برگزار شد و قطعاً یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های کشوری به لحاظ تعداد بازدیدکننده و تعداد شرکت‌کننده‌‌ها است.

او ادامه داد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌‌زمین در استان گلستان ابعاد و چارچوب‌های مختلفی دارد و از بخش‌های مختلف شامل صنایع دستی، سیاه‌چادرها و زندگی عشایری، زندگی روستایی و سازه‌های روستایی، گردشگری و غذا و معرفی موسیقی و فرهنگ اقوام گوناگون تشکیل شده است. در دوره‌های گذشته تمام اقوام و گروه‌های برگزیده دعوت می‌شدند و ساعاتی را به اجرای برنامه می‌پرداختند. بخش بازی‌ها و آیین رسوم مانند آیین و رسوم ازدواج اقوام و وحدت اقوام از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود. امسال قرار است به‌صورت مجازی این برنامه‌ها اجرا شوند و با هماهنگی با ادارات کل و گروه‌های هنری، به دلیل ویروس کرونا تصمیم گرفته شد گروه‌ها در استان‌ها و شهرهای خودشان از اجرایشان فیلم بگیرند و آن را به همراه بک گراند جشنواره که برایشان ارسال شده، ارسال کنند که در دو بستر اینستاگرام، آپارات، پرس تی وی و شبکه‌های محلی استان‌ها از ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ پخش می‌شود.

وی افزود: این بخش‌ها که به‌صورت مجازی پخش می‌شود، مطمئناً شکوه حضور مردم را ندارد، به دلیل این که در دوره‌های گذشته چیزی در حدود چهار هزار متر برای ایجاد سازه‌های روستایی نقاط مختلف استان، حدود شش هزار متر به سیاه‌چادرها و آلاچیق‌ها، بخش اعظمی به گردشگری و خوراک، بخشی به سوغات و ۱۸۰ غرفه به صنایع دستی اختصاص داشت، اما در جشنواره امسال غرفه‌های صنایع دستی فعال هستند و خرید و فروش نیز به‌صورت آنلاین است، همین‌طور بخش موسیقی و معرفی آداب و فرهنگ برای اقوام مختلف در نظر گرفته شده است. حضور سفرا یکی از مسائل حائز اهمیت است و سال‌هایی بوده که تا ۴۷ سفیر در این جشنواره حضور داشتند و از پنج قاره نیز کاردار حضور داشتند. امسال نیز تعدادی از سفرا از کشورهای همسایه به‌صورت حضوری به این جشنواره می‌آیند.

غیاثی‌زاده در پایان گفت: در بخش موسیقی، ۲۴ گروه موسیقی در این جشنواره حضور پیدا خواهند کرد. چیتکای از خراسان شمالی، کردوان از کردستان، سپهوند از لرستان و میسان از خوزستان ازجمله گروه‌هایی هستند که در جشنواره شرکت می‌کنند.