سرویس موسیقی هنرآنلاین: فرهاد بادپا نوازنده و مدرس سازهای دف و تنبک درباره فعالیت‌های خود در این روزها به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتیم به‌صورت آنلاین تدریس کنیم. خوشبختانه بچه‌ها و مجموعه‌ها نیز با حداقل‌ترین امکانات در این راه ما را یاری کردند و توانستیم تاکنون این راه را ادامه دهیم. خوشبختانه استقبال خوبی از این آموزش‌های آنلاین صورت گرفته است، اما این موضوع به زیرساخت و فرهنگ‌سازی نیاز دارد. شک نکنید تا حدود ۱۰ سال دیگر به سمت آموزش‌های از راه دور می‌رویم و باید این را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم.

این نوازنده با اشاره به این که در کشور ما بدون برنامه‌ریزی به‌یک‌باره وارد موضوع تدریس آنلاین شدیم، توضیح داد: متأسفانه هنوز این فرهنگ در کشور ما جا نیفتاده است، در حالی‌ که در بسیاری کشورها تدریس آنلاین از حدود ۲۰ سال گذشته راه افتاد. در مقابل، ما ناگهان به این فکر افتادیم که چگونه خانواده‌ها را از آن حالت دپرس خارج کنیم و تصمیم گرفتیم با وضعیت فاجعه‌بار اینترنت کشور به آموزش آنلاین بپردازیم.

بادپا در ادامه درباره وضعیت آموزشگاه‌های موسیقی در ایران گفت: از لحاظ کمیت تنها داریم تعداد آموزشگاه‌ها را زیاد می‌کنیم. البته این کار خوب است، اما باید نظارت دقیقی بر روی آموزشگاه‌ها خصوصاً بر روی مدرسین باشد. در حال حاضر وضعیتی پیش آمده که بعضی از دوستان بعد از گذشت چهار یا پنج سال که موسیقی را فرا می‌گیرند، احساس می‌کنند که می‌توانند معلم هم باشند. این ذهنیت اشتباه است. ممکن است نوازنده خوبی باشید، اما لزوماً نمی‌توانید مدرس خوبی باشید. برای این که بتوانیم در حوزه آموزش وارد شویم، حتماً باید سواد موسیقی داشته باشیم و کتب روانشناسی را مطالعه کرده باشیم و پای آموزش‌های اساتید قدیمی نشسته باشیم و از آن‌ها خیلی چیزها یاد گرفته باشیم.

او  در ادامه با اشاره به یکی دیگر از معضلات این روزهای موسیقی در کشورمان یعنی استفاده خوانندگان از دستگاه در حین اجرا، توضیح داد: این کار از اوایل دهه ۱۳۷۰ باب شد. من همان زمان مصاحبه‌ای انجام دادم و اعلام کردم به‌جای اینکه سر شیر موسیقی را آهسته باز کنند، به‌یک‌باره باز کردند. در همان زمان نرم‌افزارهای افکت موسیقی نیز وارد بازار شد و افکت‌های مختلف را برای خوانندگان فراهم کرد و به‌این‌ترتیب، خیلی از دوستانی که صدا نداشتند، شروع به خواندن کردند.

بادپا گفت؛ به یاد دارم در یکی دو استودیو برنامه‌ریزی و اعلام کردیم دوستانی که تمایل دارند وارد این حوزه شوند، باید بدون میکروفن اجرا کنند و هر کس که توانست بدون میکروفن حداقل‌ترین امتیاز ما را کسب کند، وارد عرصه موسیقی و خصوصاً خوانندگی شود. ما این کار را انجام دادیم، اما هیچ‌کس توانست حداقل‌ترین امتیاز را کسب کند، به دلیل این که هر کس به‌راحتی از طریق میکروفن صداها را تغییر می‌دهد. الان اگر از خیلی از خواننده‌های پاپ در مورد تئوری موسیقی سؤال کنید، نمی‌توانند پاسخی به آن سؤالات دهند.