سرویس موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی طی صفحه گذشته را مرور می‌کنیم:

انتشار یک کتاب در حوزه موسیقی

اولین خبر این هفته انتشار کتابی موسیقایی در حوزه کودک توسط ایلیا بهارلو بود. "تئوری موسیقی برای کودکان" بر آموزش صحیح نت‌خوانى، ریتم‌خوانى و شناخت علامت‌هاى موسیقایى تأکید مى‌کند. این کتاب توسط انتشارات گیسا به چاپ رسیده است.

حمایت از اجراهای آنلاین

دومین روز هفته خبری مبنی بر حمایت دو نهاد مؤثر از اجراهای آنلاین به انتشار رسید. دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی از اجراهای آنلاین تا پایان سال جاری به‌صورت مشترک حمایت می‌کنند. طبق این توافق متقاضیان برگزاری اجرای موسیقی آنلاین در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی می‌توانند از حمایت دفتر موسیقی و بنیاد رودکی برخوردار شوند.

انتشار آلبوم "همیشه لحظه باران..." به خوانندگی پوریا اخواص

"همیشه لحظه باران..." به آهنگسازی بهنام ابوالقاسم و خوانندگی پوریا اخواص منتشر شد. این آلبوم بر اساس ترانه‌های علیرضا کلیائی ساخته شده است. "همیشه لحظه باران..." اولین اثر مستقل بهنام ابوالقاسم پیانیست در مسند آهنگساز است و با حضور جمعی از شاخص‌ترین نوازندگان و هنرمندان ایرانی به انجام رسیده است. تک‌نوازان آلبوم "همیشه لحظه باران..." پدرام فریوسفی (ویلن)، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، شروین مهاجر (کمانچه)، و امیرحسین کیان‌پور (دودوک) هستند. گروه کُر "تنال" به رهبری میلاد عمرانلو هم بخش‌های کرال این اثر را اجرا کردند. آلبوم به تهیه‌کنندگی بهنام ابوالقاسم و با سرمایه‌گذاری علیرضا غلامی و حمایت مالی مجموعه سون‌بیسترو تولید و توسط نشر نوفه منتشر شده است.

صدور مجوز ۱۲۷ تک‌آهنگ و ۱۱ آلبوم موسیقی

آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته پایانی آذر اعلام شد که شامل ۱۲۷ تک‌آهنگ و ۱۱ آلبوم موسیقی است. آلبوم‌های "هزار هیچ" به خوانندگی و آهنگسازی حامد بهداد، "دقیقه‌ها" با صدا و آهنگ مسعود سعادتمند، "حرف بی حروف" به آهنگسازی تینا لاجوردیان ازجمله آلبوم‌هایی هستند که در هفته پایانی آذرماه مجوز انتشار گرفتند. همچنین آلبوم "نغمه‌های ابیورد" با نوازندگی دو تن از پیشکسوتان موسیقی محلی درگز محمد علمداریان و استاد حیدرعلی عاشقی با اجرای سازهای سرنا، دهل، قشمه مجوز انتشار گرفته است. در میان مجوزهای صادره در بخش تک‌آهنگ‌ها نیز می‌توان به قطعه " سردار دل‌ها" به خوانندگی الیاس ایمانی پناه و آهنگسازی سجاد نیکو به یاد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و قطعه " تک‌نوازی سنتور، نیمه‌شب آذرماه" به نوازندگی و آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد اشاره کرد.

تکذیب یک شایعه

مدت‌ها بود که خبری مبنی بر مهاجرت محمد اصفهانی بر سر زبان‌ها می‌چرخید تا اینکه این خواننده با انتشار عکسی از خود در میدان آزادی این شایعه را تکذیب کرد.

نشست رسانه‌ای پوئم سمفونی "سرباز"

آیین رونمایی و نشست رسانه‌ای پوئم سمفونی "سرباز" تازه‌ترین اثر تولیدشده امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که برای ادای احترام به شهید سردار قاسم سلیمانی تولید شده است، سه‌شنبه ۹ دی برگزار شد. امیرحسین سمیعی آهنگساز و مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مورد روند ضبط این پوئم سمفونی گفت: پیش‌تولید این قطعه از سه ماه پیش آغاز شد و با توجه به این که سرزمین ما سرزمین شعر است، تصمیم گرفتیم با ساختاری سمفونیک اثر قابل توجهی را به مخاطبان عرضه کنیم. در این زمینه از مدتی پیش اتاق فکری با همراهی مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری و مدیر دفتر موسیقی سرود سازمان صدا و سیما برگزار و به این نتیجه رسیدیم که پوئم سمفونی "سرباز" در پنج موومان تولید شود و بسیار خوشحالم که ارکستر سمفونیک صدا و سیما با حضور آرش امینی و مهدی نراقیان به همراهی مرکز موسیقی حوزه هنری در این مسیر نقش بسیاری در کیفیت مسیر تولید داشتند.

انتشار آلبوم استاد موسیقی

روز چهارشنبه خبر انتشار آلبوم حسین علیزاده بر روی خروجی‌های رسانه‌ها قرار گرفت. آلبوم "هم‌سان و هم‌سکوت" با هنرمندی استاد علیزاده و مجموعه رامبرانت تریو منتشر شد. این اثر پیش از این نیز در پلتفرم‌های معتبر موسیقی جهان پیش روی شنوندگان قرار گرفته بود. حسین علیزاده نوازنده شورانگیز، رامبرانت فرایش نوازنده فورته پیانو، هارمونیوم، تونی اورواتر نوازنده ویولن و وینسنت پلانیه نوازنده سازهای کوبه‌ای گروه اجرایی آلبوم را تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه "درآمد"، "سماع"، "کرشمه"، "مقدمه نیشابورک"، "سرمست"، "رامبراندی نژاد"، "نهفت"، "ترکمن" اسامی آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

برگزاری اولین نمایشگاه آلات موسیقی ایرانی در چین

صد ساز سنتی ایرانی در ۴۷ مدل مختلف ازجمله قیچک، رباب و دهلک توسط تجار با ذوق ایرانی از سیستان و بلوچستان، به چین صادر شد. این سازها که شامل قیچک، رباب، کمانچه، نقاره، دوتار خراسان، دوتار ترکمن، تنبک، قانون، سنتور، شورانگیز، بینجو، قیچک بلوچی و دهلک بود پس از ورود به چین، در محوطه سفارت ایران در پکن به نمایش درآمد.

برپایی نمایشگاه آلات موسیقی ایرانی در چین توسط سفارت ایران در پکن، اولین نمایشگاه از این نوع محسوب می‌شود. نمایشگاه مذکور که از سه‌شنبه نهم دی‌ماه آغاز به کار کرده، به مدت دو روز دایر است و بازدید از آن برای عموم است.

نصب سنگ مزار استاد شجریان

همایون شجریان فرزند استاد محمدرضا شجریان چهارشنبه عصر با انتشار یک عکس در استوری صفحه اینستاگرام خود از نصب سنگ مزار پدر خود در توس خبر داد. این سنگ را بیژن جناب طراحی کرده و با دست خط خود مرحوم شجریان جمله "خاک پای مردم ایران" توسط غلامحسین امیرخانی روی آن خوش‌نویسی شده است. محمدرضا شجریان ۱۷ مهرماه از دنیا رفت.