سرویس موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی هنرآنلاین در این هفته را مرور می‌کنیم:

تسهیلات ویژه برای فعالان عرصه موسیقی

دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان، فعالان و مؤسسات هنری حوزه موسیقی دعوت کرد برای بهره‌مندی از تسهیلات ۱۲ درصدی صندوق کارا، درخواست‌های خود را ثبت کنند. با توجه به آسیب فعالان عرصه موسیقی به‌واسطه همه‌گیری کرونا و نیز با توجه به استمرار محدودیت‌ها و تعطیلی فعالیت‌های این حوزه، در بیست و هشتمین جلسه کارگروه "بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا" مقرر شد برای استمرار حمایت از فعالان عرصه موسیقی تسهیلات بانکی با بهره ۱۲ درصد اعطا شود. به‌منظور حمایت از هنرمندان حوزه موسیقی این تسهیلات بانکی تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تنفس خواهد داشت.

حاشیه‌های نام‌گذاری یک خیابان به نام شجریان

یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات حوزه موسیقی در هفته‌ای که گذشت نام‌گذاری خیابانی در شمال غرب تهران به نام استاد محمدرضا شجریان بود. درحالی‌که چند سال از مصوبه تغییر نام تعدادی از خیابان‌های تهران به اسم محمدرضا شجریان و چند چهره علمی و فرهنگی کشور می‌گذرد، سرانجام یکشنبه ۳۰ آذر درحالی‌که شجریان دیگر در بین ما نیست، خیابان فلامک واقع در منطقه دو تهران به اسم او تغییر نام داد، اما این تمام ماجرا نبود. روز سه‌شنبه گروهی در اعتراض به این اقدام با چسباندن برگه‌ای به نام دانشمند شهید محسن فخری‌زاده تابلو خیابان شجریان را مخدوش کردند، این در حالی است که شورای شهر تهران در نخستین جلسه پس از شهادت شهید فخری‌زاده با قید دو فوریت خیابان صنایع در کنار وزارت دفاع را به نام این شهید بزرگوار کرد.

مخدوش شدن تابلو خیابان شجریان واکنش خانواده شهید فخری‌زاده را نیز به همراه داشت.

خانواده او با انتشار نامه‌ای اعلام کرد: "با عنایت به علاقه‌مندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به‌عنوان ارکان جدائی‌ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نام‌ها و نمادهای این عرصه دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان است. با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه شهید دکتر محسن فخری زاده به استحضار می‌رساند هرگونه تغییر در نام‌ها و عناوین معابر و خیابان‌ها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه‌های جاری، شایسته و به مصلحت نیست."

چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران ازجمله محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرعی نام‌گذاری شورا نیز در پیام‌های توئیتری جداگانه نسبت به حواشی نام‌گذاری خیابانی بنام استاد شجریان واکنش نشان دادند.

درنهایت روز چهارشنبه، عیسی فرهادی فرماندار تهران در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر لزوم طی شدن مراحل قانونی برای مصوبات شورای شهر تهران گفت مراحل قانونی برای مصوبه نام‌گذاری خیابانی بنام استاد شجریان طی نشده است.

او توضیح داد: مصوبه نام‌گذاری خیابانی به نام شجریان با مخالفت هیئت تطبیق مواجه شد و برابر قانون باید ایراد این هیئت توسط شورا رفع و بار دیگر به هیئت تطبیق ارسال می‌شد و یا باید در صورت اصرار شورا بر عدم تغییر مصوبه خود موضوع به هیئت حل اختلاف وزارت کشور برای تصمیم‌گیری نهایی ارسال می‌شد.

وی افزود: پس از مخالفت هیئت تطبیق هیچ‌یک از این مراحل طی نشده است به‌این‌ترتیب شورا هیچ مصوبه‌ قانونی برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است. بر همین اساس تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تأیید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست.

وی تأکید کرد: بنابراین شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نام‌گذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست. از سوی دیگر اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده است. خلاف اول را شهرداری انجام داده و خلاف دوم را کسی که آن را کنده است، مرتکب شده است.

پایان کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی

دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی با اجراهای موسیقی سازی و بی‌کلام از ۲۷ تا ۳۰ آذر در سالن رودکی برگزار شد. این چند روز هر شب دو گروه با تمرکز بر روی موسیقی بی‌کلام روی صحنه می‌رفتند.

خبر خوش وزیر ارشاد

سومین روز هفته نیز خبر خوش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که بر این اساس دولت با برقراری بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موافقت کرده است. سید عباس صالحی در حاشیه مراسم هفته پژوهش با اعلام این خبر، گفت: با تصویب آیین‌نامه مربوطه در هیئت وزیران ازاین‌پس بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه که ازجمله تکالیف قانون برنامه ششم توسعه کشور است اجرایی می‌شود. وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: برای اولین بار برای حمایت از این قشر فرهیخته بیمه بیکاری اجرا خواهد شد زیرا عمده این مشاغل در زمره مشاغل آزاد تعریف و تاکنون مشمول حمایت‌های قانون بیمه بیکاری نشده‌اند.

حمایت دفتر موسیقی از فعالیت‌های استانی

دفتر موسیقی این هفته از حمایت ویژه خود از فعالیت‌های استان‌ها خبر داد. حمایت از گروه‌های فعال موسیقی استان‌ها، حمایت از تولید آلبوم‌های موسیقی سنتی و مقامی، حمایت از برگزاری کارگاه‌های تخصصی موسیقی و کمک به تأمین هزینه‌های شوراهای تخصصی موسیقی در استان‌ها، چهار عنوان حمایتی دیگر است که به‌زودی در اختیار هنرمندان این حوزه قرار خواهد گرفت. به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری معاونت امور هنری با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، حمایت از فعالیت‌های موسیقایی در استان‌ها گسترش می‌یابد.

معرفی داوران جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر

آخرین روز هفته خبری از سی ششمین جشنواره موسیقی فجر مبنی بر معرفی داوران جایزه ترانه منتشر شد. اسماعیل امینی، مجید افشاری، محمدعلی بهمنی، محمدمهدی سیار، حمیدرضا شکارسری، ناصر فیض و عبدالجبار کاکایی داوران جایزه ترانه هستند. در این جایزه، متن ترانه‌هایی که از مهرماه ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۳۹۹ به‌صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی مؤسسات یا اشخاص حقیقی پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شده‌اند، توسط هیئت داوران بررسی و ترانه‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

صدور مجوز برای علیرضا قربانی و احسان خواجه امیری

دومین خبر در آخرین روز هفته هم خبر دفتر موسیقی درباره صدور ۸۵ مجوز تک آهنگ و یک آلبوم بود. در این هفته آلبوم "ماهور" به آهنگسازی پوریا خادم در ژانر کلاسیک تنها آلبومی بود که در هفته سوم آذرماه مجوز انتشار را دریافت کرد. در میان مجوزهای صادره در بخش تک آهنگ‌ها نیز می‌توان به قطعه "من نیستم که ببینم" به خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی آرش گوران، قطعه "مسافرخونه" به خوانندگی احسان خواجه امیری و آهنگسازی پوریا بابایی، دو قطعه "دلبرانه" و "تب عشق" با آهنگ و صدای محسن ابراهیم‌زاده و "امضا" با آهنگ و صدای سهراب پاکزاد اشاره کرد.