سرویس موسیقی هنرآنلاین: سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مصطفی خادم‌المله مدیر پروژه هنرکارت یکشنبه ۲۳ آذر در یک نشست خبری در تالار رودکی درباره عملکرد صندوق اعتباری هنر و جزئیات پروژه هنرکارت صحبت کردند.

در ابتدای برنامه مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: امروز به بهانه تولد یک خدمت جدید در صندوق دور هم جمع شده‌ایم، اما پیش از آن نیاز است توضیحاتی را پیرامون عملکرد این مدت صندوق خدمت شما ارائه دهم. این چهارمین سال فعالیت من در اینجا است و روزی که قدم در این راه گذاشتم به واسطه پیشینه خود تصمیم گرفتم فاصله را با اصحاب رسانه کم کنم.

سیدزاده ادامه داد: پیش از این نوع گفت‌وگو و خدمات تنها به صورت اعلام برنامه و بازخورد آن بوده اما ما در این صندوق ما برنامه کاری خود را بر این اساس قرار دادیم که جامعه مخاطب را با صندوق هنر در یک ارتباط پیوسته نگه داریم. امروز که با شما صحبت می‌کنم این صندوق بیش از ۷۹ هزار عضو دارد و این پیشرفت و افزایش اعضا در طی دو سال اخیر به صورت ۱۰۰ درصدی رشد داشته است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید امروز گسترده ‌ترین شبکه مویرگی هنر در کشور موسیقی است و شما در هر شهر و روستا فعال حوزه موسیقی دیده می‌شود. شناسایی این افراد وظیفه ماست. بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد افراد از جمعیت ۷۹ هزار نفری، از تهران نیستند. تجربه نشان داده که برترین هنرمندان ما تهرانی نیستند. من گمان می‌کنم سلبریتی‌ های اصلی ما در شهرستان‌ها هستند. بیش از ۲۰ سفر در استان‌ها داشتیم و افراد شناسایی‌شده را گرد هم آوردیم. شما در کل نمایش خانگی یک ردپا از هنر نواحی نمی‌بینید.

سیدزاده همچنین گفت: سال گذشته من قول دادم کاری می‌کنم که هیچ هنرمندی نگران هزینه درمان خود نباشد! هنوز هم پای این قول هستم و توانسته‌ام آن را با وجود حضور ویروس کرونا که شرایط را دشوارتر می‌کرد این قول را عملی کنم. ما توانستیم برای هریک از هنرمندان پروفایل درمانی شامل اطلاعات شخصی درمانی افراد به صورت کامل و آنلاین تدارک ببینیم. می‌تواند اتفاق خوبی برای مذاکره با بیمه‌ها باشد.

او تاکید کرد: یکی از کارهایی که روی رمین مانده و آرزوی انجام آن را داشتم ساخت شناسه هویتی برای هنرمند بود که در نهایت با ساخت هنرکارت به انجام رسید. به نظر من این کارت نیاز واقعی جامعه فرهنگ و هنر بود البته پیش مطرح شده و برای آن رونمایی نیز صورت گرفته بود اما نتایج و پیگیری در برنداشت اما امروز ما آن را به انجام رساندیم.

او اضافه کرد: این کارت جواب یک خلأ بزرگ در سیستم فرهنگ و هنر است که از چندی پیش به مرحله اجرا درآمد و از کنار آن بسیاری از باگ‌های هویتی هنرمندان تحت پوشش صندوق مرتفع گردید و با تبدیل کردن این کارت به یک کارت بانکی باعث شد شرایط خوبی رقم خورده شود. در حقیقت این کارت خدماتی بیش از یک کارت بانکی ارائه می‌دهد و اعتبارات و ارزش‌های فراوانی به آن اضافه شده است.

او تاکید کرد: هنرکارت چند منظوره خدمات فراوانی را برای اصحاب فرهنگ و هنر ارائه می‌دهد. این کارت در زمان آتی به عنوان یک نماد هوینی در خارج از کشور به ثبت خواهد رسید. علاوه بر این ما یک پروژه دیگر با نام "پروانه" نیز داریم که شامل فروشگاهی مجازی برای هنرمندان در جهت معرفی و فروش آثار آن‌ها است. تا به امروز از این فروشگاه مجازی استقبال خوبی صورت گرفته و آینه چشمگیری دارد.

آنچه انجام گرفته یک تجربه جدید در بانکداری الکترونیک است

در ادامه این نشست خبری مصطفی خادم‌المله مدیر پروژه هنرکارت  گفت: آنچه انجام گرفته یک تجربه جدید در بانکداری الکترونیک است که دارای امتیازات ویژه و کمتر تجربه‌شده در ایران است که هدف اصلی آن تعریف یک کارت ویژه برای جامعه هنری خواهد بود. در این راستا حمایت متوازن از خدمات، استفاده از شبکه گسترده بانکی با استفاده از خدمات معمول یک کارت بانکی، مکانیزم برگشت هزینه‌ای که هنرمند برای کالایی پرداخت کرده، خرید اقساطی کالاها و استفاده از خدمات درمانی مراکز درمانی به صورت اقساط در قالب یک تجربه عملیاتی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر از ویژگی‌هایی است که برای آن می‌توان نام برد.

او ادامه داد: خوشبختانه طرح‌هایی که برای هنرکارت اجرا شد همراه با یک کمک حمایتی انجام گرفت که در این راستا بیش از ۱, ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بر اساس تفکیک بندی که صورت گرفته بود به حساب هنرکارت اعضا واریز شد. برای برخی‌ها نیز هنوز واریز نشده که آن هم به دلیل نواقصی بوده که در تکمیل پرونده‌ها انجام گرفته است.