به گزارش هنرآنلاین به نقل از خانه موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران ضمن تسلیت مجدد برای فقدان استاد محمدرضا شجریان ریاست سابق شورای عالی، درباره موضوع نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام استاد آواز ایران گفت: بعد از فوت استاد مطالبه جدی در جامعه شکل گرفت که هر یک از نهادها به سهم خودشان وظیفه دارند نام ایشان را پاس بدارند. به‌عنوان یک اسطوره، نماد بزرگ فرهنگی هنری کشور و یک شخصیت ممتاز و منحصربه‌فرد باید تلاش کنیم که نام ایشان به انحای مختلف پاس داشته شود.

وی افزود: یکی از کارهای ارزشمندی که شورای شهر سال گذشته انجام داد و سال 99 هم مجدداً بر آن تأکید شد و مورد تصویب و اعلام قرار گرفت، نام‌گذاری یک خیابان به نام استاد شجریان بود. گرچه توقع این بود که خیابان مهم‌تری برای این کار در نظر گرفته شود ولی بهر حال با امکاناتی که داشتند خیابانی را برای این کار در نظر گرفتند. من به سهم خودم از شورای شهر و بخصوص از پیگیری‌های مجدانه دوست فرهیخته جناب آقای دکتر حق‌شناس (ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران) تشکر می‌کنم.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: تا جایی که پیگیری کردیم 19 مهرماه توسط ریاست شورای شهر تهران نام‌گذاری خیابان استاد شجریان برای اجرایی شدن به شهرداری تهران ابلاغ شده است. تاکنون منتظر بودیم که تابلوی خیابان قرار داده شود ولی متأسفانه تا امروز اجرایی نشده است و این برای ما جای سؤال دارد. انتظار داریم آقای دکتر حناچی شهردار محترم تهران که اهتمام خاصی به مسائل فرهنگی و هنری دارند این مسئله را هر چه زودتر اجرایی کنند. ما منتظر هستیم که نام‌گذاری صورت بگیرد و این مطالبه را پیگیری خواهیم کرد.

نوربخش در خصوص نام‌گذاری "روز ملی موسیقی" نیز گفت: همان‌طور که روز تشییع پیکر استاد شجریان هم اعلام شد، ثبت روز اول مهرماه سالروز تولد استاد شجریان به‌عنوان "روز ملی موسیقی" مورد تأکید ما است که در تقویم رسمی کشور ثبت بشود. مکاتبات این مسئله را هم انجام دادیم و پیگیری‌ها هم صورت خواهد گرفت و امیدواریم که آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اهتمام ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند که این اتفاق هر چه زودتر صورت بگیرد.

وی افزود: فکر نمی‌کنم در تاریخ معاصر کشومان شخصیتی از جنبه‌های مختلف موسیقی، اجتماعی، تاریخی و دیگر جنبه‌ها شخصیتی جامع‌تر و تأثیرگذارتر از استاد شجریان داشته باشیم. همه استادان موسیقی ما برای محترم و ارجمند هستند و نامشان باید پاس داشته شود. ولی وقتی از جنبه‌های مختلف نگاه می‌کنیم این اجماعی که در کشور در طی دهه‌های متوالی وجود دارد، نشان از جایگاه ویژه استاد شجریان است. بدون تعارف هیچ‌کدام از استادان موسیقی و حتی بزرگان در عرصه‌های دیگر فرهنگ و هنر چنین موقعیت و جایگاهی در جنبه‌های مختلف نداشتند.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در تاریخ علم، ادب، فرهنگ و هنر ایران بزرگان زیادی داشتیم که همه جزو مفاخر ما هستند و دنیا ایران را با نام آن بزرگان می‌شناسد و در این تردیدی نیست. اگر امروز چنین پیشنهادی از سوی ما صورت گرفته از جمیع جهات نگاه شده است که اگر روز ملی موسیقی داشته باشیم طبیعتاً بهترین شخصیتی که می‌تواند بهانه این نام‌گذاری باشد، استاد محمدرضا شجریان است.

وی افزود: درک این موضوع آن‌قدر هم سخت نیست که در همه جغرافیای ایران و حتی عرصه بین‌المللی و ایرانیان هر کجای جهان، نگاهشان به استاد شجریان چگونه است و چه ارتباط عمیقی با این استاد بزرگ داشته و دارند. بنابراین نام‌گذاری روز موسیقی هم مورد پیگیری و تأکید ما است.

نوربخش در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد شهردار تهران به مسئله نام‌گذاری خیابان استاد شجریان توجه و آن را اجرایی کند.