سرویس موسیقی هنرآنلاین:  مهتاب رخصتی که نام او را به‌عنوان ترانه‌سرا در قطعات موسیقی فراوانی دیده‌ایم از 30 آبان تا هفتم آذر نمایشگاه نقاشی "کارما" را به‌صورت مجازی برگزار کرد.

به همین مناسبت با این هنرمند که دانش‌آموخته رشته گرافیک و تصویرگری است درباره نمایشگاه خود و فعالیت‌های موسیقایی‌اش گفت‌وگو کردیم.

خانم رخصتی، درباره ایده و شکل‌گیری مجموعه خود و شیوه اجرا و تکنیک آثار توضیح دهید.

من از بچگی به مسائل فلسفی علاقه داشتم و هرچقدر جلوتر آمدیم این علاقه بیشتر شد و به همین خاطر موضوع "کارما" را انتخاب کردم، چون وقتی به مسائل زندگی نگاه می‌کنم می‌بینم بازتابی از رفتار و افکار خودمان است. در نمایشگاه "کارما" 22 اثر را به نمایش گذاشتم که تمام آن‌ها با تکنیک آکریلیک و انتزاعی کار شده است. یعنی متریال ما رنگ‌های آکریلیک بود. سبک و سیاق را می‌توان گفت نزدیک به سبک انتزاعی است.

نکته قابل توجه در این 22 اثر تکرار فرم دایره است، ضمن این که به ندرت از المان‌های مشخص استفاده کرده‌اید. هرچند المانی مثل ماهی به چشم می‌خورد.

در مورد تکرار فرم دایره باید بگویم ازنظر من تمام هستی دایره‌وار است. وقتی از دور به تمام ماجراها و شکل‌گیری هستی و آفرینش نگاه می‌کنیم، همه آن‌ها شکل دایره‌وار دارند و در یک نقطه با هم تلاقی می‌کنند. با فرم دایره می‌توان فهماند که من یک جایی در زندگی به خودم برمی‌خورم و باید مراقب افکار و رفتارم باشم. ازآنجایی‌که من به فلسفه این مورد فکر می‌کردم از فرم دایره استفاده کردم. از المان‌های مشخص استفاده نکردم چرا که نیازی نمی‌دیدم چون با ایده و موضوع کاری که داشتم فاصله داشت. بسیاری از المان‌ها با تفکر من جور نبود و نیازی نمی‌دیدم که بخواهم از آن‌ها استفاده کنم. درباره استفاده از المان ماهی این توضیح را بدهم که این المان در آثار من نماد تغییر و تحول و گذر از زمان است که با معنایی که برای تابلوها و نقاشی‌ها دارم همخوانی دارد. البته فقط در برخی از آثارم از ماهی استفاده کرده‌ام.

در مجموع، تجربه نمایشگاه مجازی را چگونه دیدید و نمایشگاه بعدی شما چه زمان خواهد بود؟

تجربه خوبی بود. ما به‌هرحال باید جو حاکم بر جامعه را در نظر بگیریم. امسال با وجود کرونا بهترین راهی که می‌توانستیم مجموعه را به نمایش بگذاریم نمایشگاه مجازی بود تا هیچ خطری هیچ عزیزی را تهدید نکند. البته نمایشگاه بعدی من پس از گذر از دوران کرونا خواهد بود. حتماً نمایشگاه را در فضایی می‌گذارم که بتوانم با دوستان دیدار داشته باشم و بیشتر راجع به کارها صحبت کنم و نقد منفی و مثبت آن‌ها را بشنوم.

شما علاوه ‌بر نقاشی در تصویرگری کودک و ترانه‌سرایی نیز حضوری فعال دارید.

حدود 20 سال است که در دنیای هنر فعالیت دارم و هم‌زمان چند رشته را کار می‌کنم. در حوزه ادبیات، ترانه‌سرا هستم و آثارم را خوانندگان زیادی اجرا کرده‌اند. در وادی هنر نیز گرافیک خوانده‌ام و از سال‌های آخر دانشگاه تصویرگری کودک را شروع کرده‌ام. چهار جلد کتاب چاپ شده با تصویرگری خودم دارم و با نشریات و کتاب‌هایی که در ژانر کودک فعال بودند همکاری کرده‌ام. همچنین سابقه فعالیت 20 ساله در حوزه طراحی شهری را هم دارم.

در حوزه ترانه‌سرایی مشغول چه کاری هستید؟

این روزها مشغول جمع‌آوری آثارم در قالب یک مجموعه هستم. البته سعی من بر این است که با تصویرسازی و طراحی‌هایی که دارم اشعارم را به چاپ برسانم. در حال حاضر مشغول فعالیت با چند آهنگساز بسیار خوب هستم. چند تا از آثارم را به خوانندگانی واگذار کرده‌ام که ترجیح می‌دهم فعلاً تا زمان انتشار اسمی از آن‌ها نبرم.

بین ترانه‌سرایی و نقاشی کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟

ترجیح من هر دوی آن‌ها است چون نمی‌توان از بین آن‌ها یکی را انتخاب کرد یا حداقل من نمی‌توانم انتخاب کنم. من به‌صورت تصویری ترانه و شعر می‌گوییم و با تکیه بر موسیقی نقاشی می‌کنم. منتقدین عزیز می‌توانند این مسئله را در آثار نقاشی من ببینند. تمام حرکات قلم و جمع شدن رنگ‌ها دارای موسیقی است و این در آثار مشهود است.

کار کردن با خوانندگان چطور پیش می‌رود؟

با تمام مشکلاتی که در دنیای موسیقی وجود دارد، خوب است. من در دنیای موسیقی یک شانس بزرگ آوردم. بسیاری از آثار من با مشاوره و دوستی خواننده خوبمان دکتر کیارش حسن‌زاده واگذار شد و در بسیاری از پروژه‌ها نیاز نبود که خودم مستقیماً دخالت کنم. ایشان یک مشاوره خوب و صادقانه داشتند که چطور کارها جلو بروند. بسیاری از آثار من با آهنگسازی ایشان وارد دنیای موسیقی شد. از همین لحاظ این شانس را داشتم که بتوانم بسیار مثبت و پویا در زمینه ترانه‌سرایی در طی این همه سال جلو بروم.

برنامه آتی شما چیست؟

شروع مجموعه جدید نقاشی‌هایم را خواهم داشت. البته این کار زمان‌بر است. دوستانی که به‌صورت حرفه‌ای دارند این کار را انجام می‌دهند حتماً می‌دانند جمع‌آوری یک مجموعه با موضوع خاص زمان‌بر است. هم‌زمان می‌خواهم در عرصه موسیقی و ترانه‌سرایی فعالیت کنم و مجموعه آثار خودم را منتشر کنم. مجموعه شعرهای سپید با تصویرسازی خودم زودتر انجام می‌شود. هم‌زمان با همه این کارها، کتاب و مجموعه تصویرسازی‌های من در ژانر کودک نیز زیر چاپ می‌رود. طراحی داستان‌های مصور برای پیج و سایت کودک نیز یکی دیگر از برنامه‌های من است.