سرویس موسیقی هنرآنلاین: مسلم نادعلی‌زاده دبیر دومین دوره جایزه ترانه در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر درباره جزئیات برگزاری این جایزه گفت: اولین دوره جایزه ترانه سال گذشته برگزار شد و هدف آن، تقدیر از ترانه‌سرایان منتخب و ترانه‌های برگزیده بود.

وی افزود: هر سال در دهه فجر جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره فیلم، جشنواره موسیقی، تجسمی، جشنواره تئاتر و جشنواره شعر برگزار می‌شود و جای خالی جایزه ترانه در کنار جشنواره‌های دیگر محسوس بود. ترانه در جامعه امروز ما مخاطبان زیادی دارد و یکی از نگرانی‌های اهل هنر، افزایش تعداد ترانه‌های سطحی و مبتذل در سال‌های اخیر است. تجلیل از ترانه‌سرایانی که در این فضا، اقدام به سرودن ترانه‌های ارزشمند از حیث زبانی، فنی و محتوایی می‌کنند، مهم‌ترین هدفی است که در جایزه ترانه فجر تعقیب می‌شود.

دبیر جایزه ترانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: امسال آثاری که از مهرماه سال 1398 تا مهرماه سال 1399 تولید شده‌اند، مورد داوری قرار می‌گیرند و از میان آن‌ها ترانه‌های برگزیده انتخاب شده و به صاحبان آثار برگزیده جوایزی اعطا خواهد شد.

نادعلی‌زاده درباره اهداف این جایزه گفت: حمایت از ترانه‌های مطلوب، مناسب و فاخر و تشویق ترانه‌سرایان به سرودن آثار ارزنده، از اهداف این جایزه است. تعهد به سلامت زبان در اشعار، بهره‌گیری از صنایع ادبی، نوآوری در سرودن ترانه و  محتوای ترانه از ویژگی‌هایی است که می‌تواند مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: گاهی نهادهای خصوصی بانی می‌شوند و جشنواره‌هایی در زمینه ترانه برگزار می‌کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد که از ترانه‌های مناسب و بدیع ازنظر زبان و بیان حمایت کند. در جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر فقط آثاری که با مجوز دفتر موسیقی منتشر شده‌اند،  داوری می‌شوند.

دبیر دومین جایزه ترانه در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در پایان خاطرنشان کرد: فعلاً در حال پالایش اولیه ترانه‌ها هستیم. بیش از چهار هزار پرونده اعم از تک آهنگ و آلبوم را در مرحله‌ نخست بررسی می‌کنیم. چنانچه امسال به علت محدودیت‌های کرونایی نتوانیم مراسم تجلیل حضوری از برگزیدگان داشته باشیم، جوایز برای صاحبان آثار برتر ارسال می‌شود.