سرویس موسیقی هنرآنلاین: دوشنبه 28 مهرماه پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران میزبان نشست خبری اولین جشنواره شعر و موسیقی کاراته بود.

این نشست با حضور سبحان اکرامی دبیر جشنواره، بابک صحرایی رئیس هیئت داوران، وحید مؤمنی دبیر فدراسیون کاراته و رضا صافی رئیس WMMF برگزار شد.

در ابتدای برنامه سبحان اکرامی ضمن خوشامدگویی گفت: جامعه هنر وام‌دار هنرمندان بزرگی است که استاد محمدرضا شجریان سرآمد آن‌ها بود. ما نیز در این برنامه قصد داریم به سبک و سیاق کاراته به این هنرمند جاودانه کشورمان ادای احترام کنیم.

 سپس چند نوجوان با لباس کاراته روی صحنه حاضر شدند و با تعظیم در برابر تصویر استاد محمدرضا شجریان احترام خود و جامعه هنر و کاراته را نسبت به او نشان دادند.

در ادامه بابک صحرایی ترانه‌سرا و رئیس هیئت داوران سخنان خود را آغاز کرد و گفت: به نظر من هنر و ورزش در یک نقطه‌ای به یکدیگر می‌رسند. از این حیث که هر دو باعث سلامت روح و روان انسان خواهند شد و ورزش کاراته نیز این این قاعده مستثنا نیست و در کنار سلامت جسم باعث سلامت روح و روان نیز می‌شود. هنر نیز باعث می‌شود که اندیشه انسان عمیق‌تر شود.

او ادامه داد: برای اولین بار قصد داریم در مورد ورزش کاراته قطعات موسیقی تولید کنیم. مبحثی در موضوع ترانه‌سرایی وجود دارد که می‌گوید هر کلمه اگر با اندیشه درست در شعر قرار بگیرد، هر اندازه که نامأنوس باشد اثرگذاری خود را خواهد داشت. همان‌طور که ما در شعر نیمایی و همچنین در سال‌های اولیه دهه چهل ترانه‌هایی را دیدیم که شاید پیش از آن فکر نمی‌کردیم بتوان از این کلمات در شعر استفاده کرد. اما استفاده شد و به‌خوبی هم نتیجه داد و شعرهای موفقی شدند. پس قطعاً می‌توانیم در مورد اتفاقی که پیش رو داریم نیز به همین شکل فکر کنیم و گمان نکنیم که ترانه و کاراته دو موضوع بسیار دور از هم هستند. کاراته ورزشی است که فلسفه بسیار قوی‌ای در پس‌زمینه خود دارد و می‌تواند موضوعات متفاوتی را در بربگیرد.

مؤمنی که دبیر فدراسیون کاراته کشور در این نشست حضور داشت نیز در ادامه به ایراد سخن پرداخت و گفت: قدمی را برداشتیم تا نشان دهیم ورزش کاراته حتی در شرایط فعلی که درگیر ویروس منحوس کرونا هستیم زنده است. همچنین خوشحالیم که یکی از مربیان و قهرمانان سابق کاراته که اتفاقاً اهل جامعه هنر نیز هست به‌عنوان دبیر جشنواره در کنار ماست. در هنر رزمی کاراته جمله معروفی است که می‌گوید کاتا شعر کاراته است. ما نیز از این جمله برای برگزاری این جشنواره وام گرفتیم و همچنین هنرمندانی که قصد ارسال آثار خود را به این جشنواره دارند می‌توانند با تکیه و الهام گرفتن از این جمله آثار خود را خلق کنند و بدانند هنر و ورزش دور از هم نیستند. امیدوار هستیم که آثار ارسالی تبدیل به قطعات ماندگاری شوند که بتوانیم در آینده نیز از آن‌ها استفاده کنیم و در جهت شناساندن هرچه بیشتر ورزش کاراته به عموم مردم جامعه ما را یاری کنند. فدراسیون کاراته کشور به‌طور کامل از این جشنواره حمایت خواهد کرد.

سبحان اکرامی دبیر جشنواره شعر و موسیقی کاراته در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که درنهایت سرنوشت آثار ارسالی به این جشنواره چه خواهد بود اذعان داشت: به آثار برگزیده این جشنواره مبلغ 10 میلیون تومان پاداش داده خواهد شد. علاوه بر این برنامه‌ای نیز جهت انتشار گسترده آن در فضای موسیقی و هنری کشور داریم و از رسانه‌های مختلف کشور به سمع علاقه‌مندان خواهد رسید. همچنین شایان ذکر است که در این جشنواره دو اثر در بخش موسیقی و دو اثر در بخش ترانه برگزیده خواهند شد. البته درصورتی‌که ببینیم تعداد آثار خوب و قابل قبول زیاد است امکان افزایش تعداد آثار برگزیده وجود دارد.

 او ادامه داد: به درخواست هیئت داوران مبلغ جوایز از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که محتمل بر افزایش انگیزه هنرمندان برای شرکت در جشنواره خواهد افزود. قرار بر این شده که به نفر اول در بخش موسیقی باکلام ۵ میلیون تومان، نفر دوم ۳ میلیون تومان و در بخش شعر و ترانه به نفر اول یک‌میلیون و پانصد هزار تومان و نفر دوم پانصد هزار تومان جایزه تعلق گیرد ضمن اینکه به نفرات برتر تندیس و لوح سپاس و نفرات دوم لوح یادبود اهدا خواهد شد. در بخش جنبه نیز آثاری که کیفیت مناسبی داشته باشند مشمول دریافت لوح سپاس می‌گردند.

وی افزود: محدودیت خاصی برای آثار ارسالی وجود ندارد و علاقه‌مندان می‌توانند در هر ژانر موسیقیایی آثار خود را تولید کرده و ارسال کنند اما مسلماً قطعات با کلام پاپ به دلیل مأنوس بودن بیشتر آن با سلیقه عموم مردم در ارجحیت قرار دارند."

اکرامی در مورد بخش جنبی این جشنواره نیز اشاره داشت: نباید از بخش جنبی این جشنواره غافل شویم. هنرمندان در زمینه‌های مختلف دیگری همچون عکاسی، گریم، ساخت پادکست و ... می‌توانند آثار خود را برای این جشنواره ارسال کنند که قطعاً درنهایت به‌طور شایسته‌ای از آن‌ها قدردانی به عمل خواهد آمد. درواقع ما قصد داریم که برای رشته‌های ورزشی دیگر نیز پیش‌قدم شویم تا راهی را برای تعامل هرچه بیشتر هنر و ورزش کشور باز کنیم.

بابک صحرایی در پاسخ به این سؤال که آیا آثاری که تاکنون برای ورزش کشور تولید شده‌اند آن‌طور که باید مورد استقبال قرار گرفته‌اند یا خیر گفت: اکثر این آثار برای رشته ورزشی فوتبال ساخته شده‌اند. اما با احترام به‌تمامی هنرمندان به‌جز چند قطعه محدود بقیه آثار آن‌چنان‌که باید پتانسیل لازم را نداشتند تا در میان مردم جای خود را پیدا کنند و نتوانستند هیجان جاری در ورزش را با موسیقی به مخاطب القا کنند. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که برای هر مناسبت ورزشی هنرمندان مختلف بتوانند آثار خود را تولید کنند و آن را در یک رقابت با یکدیگر قرار دهند تا مخاطب از میان آن‌ها قطعه‌ی مورد علاقه خود را انتخاب کند. مانند کاری که ما در این جشنواره قصد انجام آن را داریم.

رئیس هیئت داوران اولین جشنواره شعر و موسیقی کاراته در پاسخ به پرسشی در مورد اعضای هیئت داوران گفت: من در کنار همکارانم آقایان و خانم‌ها: کامران همت‌پور، لیدا محمودی، یاشار درفشه، حسین شریفی (سخنگو)، هومن موسوی، مهدی بیک وردی، آزاده جوادی، محمدصالح حجت‌الاسلامی، آزاده فضلی، حافظ کاظم‌زاده و غزاله دلفانی؛ با تخصص‌های گوناگون آثار را داوری خواهیم کرد.

اولین دوره جشنواره موسیقی و شعر کاراته با ابتکار فدراسیون هنرهای رزمی مدرن و فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.