سرویس موسیقی هنرآنلاین: بنیاد رودکی هفته پیش اعلام کرد با هدف واگذاری امور تخصصی به اهل فن و ارتقای سطح ارکستر سمفونیک تهران با دعوت از استادان برجسته و صاحب‌نظر، یک شورا تشکیل داده است.

محمدسعید شریفیان، هوشنگ کامکار، نادر مشایخی، کیاوش صاحب‌نسق و ابراهیم لطفی اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند که به‌منظور نظام‌مند شدن مقررات و ضوابط حاکم بر ارکستر، آئین‌نامه ارکستر را بازنگری و تدوین می‌کند.

کیاوش صاحب نسق آهنگساز و نوازنده پیانو و یکی از اعضای شورا درباره  شکل‌گیری این شورا به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پروسه شکل‌گیری این شورا از چند ماه قبل از اعلام خبر شروع شد. دفتر بنیاد رودکی با تماسی که با بنده و چند نفر دیگر از دوستان داشتند یک سری نشست در رابطه با تأسیس شورا برگزار کرد و در نهایت شورا با انتخاب اغضای فعلی تشکیل شد.

وی درباره فعالیت‌های این شورا عنوان کرد: وظیفه اصلی شورا یک نظارت هیئت امنایی بر فعالیت ارکستر سمفونیک تهران و دعوت از رهبرانی است که برای اجرای کنسرت تشریف می‌آورند. یک سری بحث‌های موازی نیز در شورا شکل گرفته و هر کدام از آقایان نیز نظرات جالب و درخشانی در رابطه با تصحیح یا تکمیل آیین‌نامه ارکستر سمفونیک داده‌اند.

این عضو شورای ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به این که هر رهبری که می‌آید و رهبری را برعهده می‌گیرد، با یک خط مشی خاص کار می‌کند، ادامه داد: این خط مشی معمولاً یک نگاه هنری است. بخشی از آن هم به واسطه تجربه هر رهبر می‌تواند بر ارتقاء دادن ارکستر متمرکز باشد. مثل هر شکل جابجایی دیگر ممکن است این فرآیند هر بار یک با حضور رهبر مدعو جدید شکل دیگر به خودش بگیرد. این تنوع خواسته شورا است و با این وجود از طرف شورا سمت و سو داده می‌شود تا برآیند آن (انتخاب رپرتوار، ارتقا سطح نوازندگان و..) به نفع نوازندگان ارکستر و ارتقا سطح ارکستر قرار گیرد.

صاحب‌نسق اضافه کرد: مسئله بحث آرشیو و کتابخانه بنیاد رودکی و تالار وحدت بحث مهمی است که نباید فقط تبدیل به یک بایگانی از اجراهای سفارش داده باشد، بلکه باید به فراخور شرایط و زمان مناسبتی مثل تولد یا فوت یک آهنگساز ایرانی بتوانیم از آن گنجینه آثاری که توسط ارکستر اجرا شده استفاده کنیم و در کنار آن این هویتی که توسط آهنگساز ایرانی برای ارکستر نوشته شده را روی صحنه بیاوریم. تأکید داریم در هر اجرا بتوانیم حداقل یک اثر از یک آهنگساز ایرانی را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رسیدگی به مشکلات ارکستر نیز در دستورکار شورا قرار دارد یا نه، توضیح داد: نظارت فنی، سازوکار خاص خودش را دارد. یعنی زیرساخت‌ها طبیعتاً بسیار مهم هستند. این شورا به محوریت خود بنیاد با سایر شوراها از جمله شورای نوازندگان ارکستر در ارتباط مستقیم است. مسائلی مانند بررسی کاربردی بودن سازها و نیاز به تأمین یا خرید آن‌ها زیرنظر مدیریت بنیاد جلو می‌رود ولی اگر جایی نیاز باشد شورا می‌تواند مشاوره بدهد.

این عضو شورای ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به دشواری‌هایی که کرونا به وجود آورده است، درباره برنامه‌های شورا گفت: با وجود محدودیتی که کرونا برای همه ایجاد کرده است، ما در وهله اول فراخوانی را به رهبرهای صاحب نام کشور خودمان ارسال کردیم و از دوستان دعوت به عمل آوردیم تا با شورا همکاری کنند. حضور رهبران خارجی که در راستای ارتقا سطح بتوانند به ارکستر کمک کنند بسیار مهم است. در حقیقت آن چیدمان باید طوری باشد که ما از تمام پتانسیل‌هایی که در بین موزیسین‌های خودمان و خارجی داریم که مطمئن هستیم می‌توانند راه‌کارهایی را برای ارتقای ارکستر بیاورند دعوت به عمل بیاوریم.

صاحب‌نسق گفت: یکی از وظایف شورا، رسیدگی به وضعیت آرشیو است که باید به آن رسیدگی کند تا به موثرترین شکل قابل بهره برداری باشد. در کنار آن تعمیر و خرید ساز هم مهم است. فکر می‌کنم این‌ها وظایفی است که شورا باید جدی‌تر با آن‌ها برخورد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمعی که در این شورا کنار همدیگر قرار گرفته‌اند از بی حاشیه‌ترین و با اخلاق‌ترین موزیسین‌های کشور هستند و این مسئله جای خوشحالی دارد. هر کدام از این جلسات پر از دستاورد و اشاراتی است که تک تک آقایان در راستای یک دلسوزی عمیق می‌کنند. جای خوشحالی دارد که ما این یک دستی را در شورا می‌بینیم.