به گزارش هنرآنلاین، در شش ماه نخست امسال یک هزار و 695 تک‌آهنگ، 135 اثر تصویری یا نماهنگ، 159 آلبوم مجوز انتشار گرفتند. همچنین با توجه به عدم برگزاری اجراهای صحنه‌ای در شش ماه اول امسال به دلیل شیوع کرونا، در این مدت مجوز 16 عنوان برنامه اجرای صحنه‌ای با 30 اجرا از سوی دفتر موسیقی صادر شده است که این اجراها به‌صورت آنلاین برای علاقه‌مندان پخش شده است.

این آمار نشان می‌دهد که در موسیقی سنتی 48 آلبوم و 91 تک‌آهنگ، در موسیقی پاپ 46 آلبوم و 1212 تک‌آهنگ، در موسیقی کلاسیک 14 آلبوم و 39 تک‌آهنگ، در موسیقی نواحی 10 آلبوم و 53 تک‌آهنگ، در بخش تلفیقی 39 آلبوم و 292 تک‌آهنگ و در موسیقی کودک 2 آلبوم و 8 تک‌آهنگ مجوز انتشار را دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد با وجود فراوانی تک‌آهنگ‌ها در موسیقی پاپ، موسیقی سنتی از ساز و کار منسجمی برای انتشار آلبوم‌ها برخوردار بوده است.

در این میان 38 مجوز برای انتشار کتاب صوتی هم صادر شده که کتاب "پرنده من" نوشته " فریبا وفی" شاخص‌ترین اثر در این حوزه است.

شاخص‌ترین آثار بخش‌های مختلف

در بخش پاپ در شش ماه نخست سال، از میان آلبوم‌های پاپ که مجوز انتشار گرفته‌اند، می‌توان به آلبوم‎های "سیب هوس" به آهنگسازی و خوانندگی امیر عظیمی، "تک‌گویی" به آهنگسازی و خوانندگی سیروان خسروی، "آدمای شب‌زده" به آهنگسازی و خوانندگی کاوه یغمایی و "دوراهی" به آهنگسازی و خوانندگی امیرعباس گلاب اشاره کرد.

 همچنین بیشترین مجوز را در بخش پاپ به ترتیب افشین آذری با یازده اثر، سینا سرلک با ده اثر و پدرام بهزادی‌فر با هفت اثر دریافت کرده‌اند که همه آن‌ها در قالب تک‌آهنگ بوده است.

در بخش سنتی از میان آثاری که مجوز انتشار گرفته‌اند باید به آلبوم‎های "آیینه " به خوانندگی و آهنگسازی جواد طیرانی بطحایی، "نهان" به خوانندگی حسین علیشاپور و آهنگسازی یاسمین رحمتی، "هم‌نفسی با خدا" به خوانندگی و آهنگسازی علیرضا فولادی و"با من بخوان" به خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی حسام ناصری اشاره کرد.

بیشترین مجوز را در بخش موسیقی سنتی در بخش تک‌آهنگ علی دهکردی با هفت اثر و علیرضا گلبانگ با سه اثر دریافت کرده‎اند.

در بخش موسیقی کلاسیک از میان شاخص‌ترین آلبوم‌های منتشر شده می‌توان به آلبوم‌های "کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی" به آهنگسازی کریستف رضایی، مازیار یونسی و پیمان یزدانیان، "مشتاق گل" به آهنگسازی هوشنگ کامکار و "نوروز آیینه " به آهنگسازی فردین خلعتبری اشاره کرد.

در بخش موسیقی تلفیقی نیز می‌توان به آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌هایی چون "از روزهای نبودن" به خوانندگی سالار عقیلی و آهنگسازی هومن دهلوی، "ایستگاه" به خوانندگی امید نعمتی و آهنگسازی مهیار علیزاده، " آغوشی خیالی" به خوانندگی علی یاری و حسین (ایرج) خواجه امیری اشاره کرد.

آمار مقایسه‌ای

در شش ماه اول سال 1398 یک هزار و 78 تک‌آهنگ، 127 نماهنگ، 161 آلبوم و 270 عنوان اجرای صحنه‌ای از دفتر موسیقی مجوز گرفته بود.

در شش ماه نخست سال گذشته، در بخش آلبوم‌ها پاپ ۳۰، سنتی ۶۰، کلاسیک ۹ محلی ۱۹ و تلفیقی ۴۳ اثر تولید شده‌اند که در بخش پاپ رشد بیشتری در سال جاری مشاهده می‌شود.

در تولید تک‌آهنگ در همین بازه زمانی در سال گذشته تعداد پاپ ۷۶۵، سنتی ۶۴، کلاسیک ۱۸، محلی ۲۷ و تلفیقی ۲۰۴ اثر تولید شده‌اند که در همه بخش‌ها افزایش دیده می‌شود.

آمار و عناوین مجوزهای صادر شده دفتر موسیقی برای آلبوم، تک‌آهنگ، اثر تصویری (نماهنگ) و اجرای صحنه‌ای در شش ماه نخست سال 99 در سایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی honari.farhang.gov.ir منتشر شده است.