سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قرار است در ماه آبان‌ برگزار شود. جشنواره امسال دو بخش دارد؛ یک بخش به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و بخش دیگر به‌صورت آفلاین. بخش آنلاین طی چهار روز در فضاها و مکان‌های تاریخی کرمان اجرا خواهد شد.

شورای علمی جشنواره متناسب با سیاست‌های کلی که در سال‌های گذشته مبتنی بر موسیقی‌های باکلام بوده، تِم این دوره از جشنواره را بر پایه "دوبیتی‌خوانی" در مناطق مختلف ایران قرار داده است.

دامون شش‌بلوکی نوازنده و پژوهشگر موسیقی و عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال گذشته زمانی که پروفسور کافکا سیالی رئیس دانشکده ادبیات ترکیه و بنیان‌گذار فستیوال عاشیق‌های جهان که کتاب‌های بسیار مهمی در حوزه فرهنگ و هنر به‌ویژه ادبیات موسیقی ترکان ایران نوشته است، به جشنواره موسیقی نواحی ایران آمد، به موضوعی شدن جشنواره اشاره کرد و گفت رسیدن به موضوع در جشنواره، سطح علمی آن را ممتاز می‌کند. به اعتقاد من این مسئله می‌تواند وجه تمایز این دوره جشنواره با ادوار گذشته باشد.

او درباره دیگر وجه تمایز جشنواره موسیقی نواحی ایران امسال توضیح داد: در سال‌های گذشته با این همه تنوع فرهنگی و موسیقیایی، فقط افراد مشخصی در جشنواره شرکت می‌کردند و جشنواره موسیقی نواحی بیشتر شبیه جشنواره مد و لباس بود. نوازندگان لباس محلی می‌پوشیدند و گاهی حتی محتوا دست‌کاری می‌شد. امسال ما این پیش‌فرض را در نظر گرفته‌ایم که افرادی که به جشنواره‌ می‌آیند، چهره‌های تکراری نباشند. در عین حال، امیدواریم این ابهام رفع شود که دلیل انتخاب‌ نشدن برخی اساتید، زیر سؤال بردن توانایی‌های آن‌ها نیست. تنها به این خاطر است که به خاطر فرصت محدود می‌خواهیم از افراد جدیدتر استفاده کنیم.

شش‌بلوکی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که مغرض هستند همیشه نقد می‌کنند ولی من فکر می‌کنم با این تبیین همه قانع می‌شوند. نقش رسانه در چنین شرایطی مهم‌تر است. وقتی جشنواره به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شد، گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها صورت می‌گرفت و مسائل مشخص می‌شد ولی اینجا تبیین موارد از طریق رسانه اهمیت بیشتری دارد.