به گزارش هنرآنلاین، سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس با حضور در غرفه معاونت هنری گفت: اگر بپذیریم هنر، چراغ‌آیینه است و یکی از ویژگی‌های مهم هنر، نقش آیینه‌گونی آن است، به‌روشنی و وضوح می‌توانیم خاطرات گذشته و امروز را در این آیینۀ صیقلی و صاف ببینیم. به‌خاطر همین است که برای شناخت فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، یکی از دریچه‌های صادق و راستگو، پرداختن به آثار هنری و شناخت ادوار تاریخ از دریچۀ آن‌هاست.

حسینی در ادامه گفت: یکی از اتفاق‌های بسیار بزرگی که در قرن اخیر در ایران معاصر به‌وقوع پیوسته جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس است. جنگ تحمیلی هم واقعه بزرگی بوده، هم طولانی‌مدت بوده و هم صحنه‌های بی‌نظیری از شجاعت، رشادت و از جان‌گذشتگی در آن رقم خورده است.

معاون امورهنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درباره نقش هنرمندان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: چنین خاطره و حادثه عظیمی از حافظه ملت حذف نخواهد شد. هنرمندان در همۀ شاخه‌ها و رشته‌ها با مسئولیت‌پذیری‌ که دارند و به‌خاطر حساسیت‌های ویژۀ‌ آن‌ها، چنین واقعه‌ای در آیینۀ آثارشان منعکس می‌شود. گاهی به صورت مستقیم است که در نمونۀ عکس‌هایی که از آن دوران می‌بینیم، شاید صریح‌ترین زبان و گویش باشد و گاهی هم آثار به صورت غیرمستقیم و از تأثر جان و ذهنِ هنرمند نسبت به موضوع خلق می‌شود. باید هر دوی آن‌ها را در کنار هم ببینیم و ارزیابی کنیم. هنرمندی نبوده که در این دوران حیاتش جاری باشد و متأثر از چنین رخدادی آثاری را خلق نکرده باشد. 

حسینی در پایان در خصوص فعالیت‌های مجموعۀ معاونت امور هنری با موضوع دفاع مقدس گفت: در همین غرفه معاونت هنری پوسترها و آثار و مستنداتی که از سال‌های مختلف دیده می‌شود، بیانگر بخشی از فعالیت‌های هنری در این زمینه است. در دهه‌های گذشته آثار ارزشمندی در لایه‌ها و رشته‌های مختلف خلق شده و به معرض دید داوری رسیده است. این استمرار به معنای زنده‌بودن یاد جانبازان دفاع مقدس و شهدای بلندپایۀ این واقعه در جان و دل مردم کشور است. این اتفاق حتی نیاز به تشویق‌های ویژه ندارد، چرا که به‌صورت خودجوش و ازدل‌برآمدۀ هنرمندان قابل رؤیت است.

هنرمندان موسیقی در جبهه ها حضور داشتند و پس از جنگ  هم دفاع مقدس را فراموش نکردند

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت و غرفۀ معاونت امور هنری در این نمایشگاه بازدید کرد.

محمد اله‌یاری در مورد حضور هنرمندان در جبهه‌ها گفت: از ابتدای جنگ تحمیلی شاهد حضور هنرمندان محترم حوزه موسیقی در جبهه‌ها بوده‌ایم. تصاویری که در انجمن موسیقی، بنیاد رودکی و دفتر موسیقی به یادگار مانده، حاکی از حضور نوازندگان و خوانندگان موسیقی کشورمان در جبهه‌ها بوده است. حضور آن‌ها در کنار رزمندگان علاوه‌ بر اینکه آن‌ها را با حقایق آشنا کرد، کمک کرد تا آثاری را خلق کنند.

وی در خصوص نقش هنرمندان در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: هنرمندان حوزۀ موسیقی پس از جنگ هم به موضوع دفاع مقدس توجه کردند، مثال آن خلق آهنگ‌ها، سمفونی‌ها، آلبوم‌ها و موسیقی‌‌فیلم‌هایی است که ماندگار شدند و حضور موسیقی در کنار رزمندگان را به حضوری به‌یاد ماندنی و مداوم تبدیل کرد. 

اله‌یاری در ادامه بیان کرد: نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی و 31 سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، و کماکان شاهد هستیم هنرمندان موسیقی ژانر دفاع مقدس را فراموش نکرده‌اند و نسبت به خلق آثار اهتمام دارند. این مساله کمک می‌کند بتوانیم پیام ظلم‌ستیزی و صلح‌طلبی ایرانیان را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی در مورد حضور مجموعه معاونت امور هنری در نمایشگاه توضیح داد: در این نمایشگاه انجمن موسیقی ایران نیز حضور دارد. در این نمایشگاه مجموعه پوسترهایی که در ارتباط با موسیقی مقاومت است و تعدادی از آثاری که در این حوزه منتشر شده به نمایش درآمده است. در کنار آن، سایر هنرها، از جمله نمایشی، تجسمی و مد و لباس هم آثار خودشان را به نمایش گذاشته‌اند. 

او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این چند روز نمایشگاه، گرچه ممکن است حکم قطره‌‌ای از دریای ایثار و افتخارآفرینی داشته باشد، تلاش کوچکی برای وظیفه‌شناسی و ادای دینی نسبت به شهدا باشد.