سرویس موسیقی هنرآنلاین: علی‌اصغر عربشاهی موسیقی‌دان و نوازنده تار درباره جدیدترین فعالیت‌های حرفه‌ای خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: دو یا سه سال پیش قسمت‌های ارکستر یک مجموعه آلبوم را ضبط کردیم و الآن مشغول ضبط قسمت ساز و آواز آن هستیم. در کنار آن یک مجموعه تک‌نوازی هم ضبط می‌کنم که ۷۰ درصد کارهای آن پیش رفته ولی با توجه به شرایط کنونی هنوز زمان انتشار آن مشخص نشده است.

عربشاهی ادامه داد: در حال حاضر انتشار آلبوم به‌هیچ‌عنوان برگشت مالی ندارد و ناشرها هم زیر بار تأمین هزینه‌های انتشار نمی‌روند. حتی گاهی هزینه انتشار هم بر عهده خود تولیدکننده اثر می‌افتد. من اگر می‌خواهم آلبوم تولید کنم به خاطر این است که دغدغه شخصی داشتم. ما صرفاً به خاطر این که تولید فرهنگی کنیم این کار را انجام دادیم. متأسفانه الآن اکثر هنرمندان تولید محتوا را کنار گذاشته و فقط به تدریس مشغول هستند.

این نوازنده تار با اشاره به این که با تدریس آنلاین موافق نیست، درباره کیفیت آموزش موسیقی به‌صورت آنلاین اظهار داشت: فکر می‌کنم آموزش آنلاین بخصوص برای هنرجویان مبتدی بازدهی لازم را ندارد. حتماً باید حضور در کلاس اتفاق بیفتد تا هنرجو بتواند بهره لازم را ببرد. در تدریس آواز این مقوله بهتر است ولی در تدریس ساز دشواری‌های بیشتری دارد. ازآنجایی‌که کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار نمی‌شود، من فقط به‌صورت آفلاین در هنرستان تدریس می‌کنم.

عربشاهی ادامه داد: ما از پیشرفت هنرجویان در کلاس‌های آنلاین راضی نیستیم. وقتی کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند قطعاً هنرجو دچار افت می‌شود ولی اگر بخواهیم همین کار را هم انجام ندهیم، باید کار را تعطیل کنیم.

او با تأکید بر این که دولت باید از هنرمندان حمایت کند، تصریح کرد: در همه جای دنیا از مشاغل آسیب‌دیده و هنرمندان حمایت می‌کنند ولی در کشور ما هنوز  جای نیفتاده که موسیقی را به شکل یک شغل در نظر بگیرند و به آموزشگاه‌های موسیقی کمک کنند. شاید اگر از آموزشگاه‌ها حمایت می‌شد آن‌ها می‌توانستند خلاق‌تر کلاس‌ها را برگزار کنند.

این نوازنده در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم شرایط فعلی هر چه زودتر تمام شود. گرچه وضعیت هنرمندان و خصوصاً هنرمندان موسیقی پیش از کرونا هم خوب نبود ولی امیدوارم متولیان فرهنگی بیشتر به حال و روز هنرمندان فکر کنند.