سرویس موسیقی هنرآنلاین: لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز ارمنی درباره خاطرات خود از ماه محرم به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من خودم را در وهله اول یک ایرانی می‌دانم چون در ایران به دنیا آمدم و برخلاف تصور عموم، من از کودکی خاطرات زیادی از ماه محرم و روز عاشورا دارم و معتقدم که این روز در زندگی ما از ابتدا بوده و با ما عجین شده است.

وی افزود: اصلاً نمی‌شود که شما ایرانی باشید و عاشورا را نادیده بگیرید. در این روز نوعی موسیقی نهفته است که اول شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بعد غرق در لذت و تفکر می‌کند.

او ادامه داد: من از همان کودکی با اشتیاق دسته‌های عزاداری را تماشا می‌کردم. همین خاطرات شیرین کودکی که در ذهنم نقش بسته است باعث شد به فکر ساخت یک سمفونی با این موضوع باشم. مدت زیادی به این مسئله فکر کردم و درنهایت سمفونی "عاشورا" را ساختم. در زمان ساخت این سمفونی تلاش کردم خود را در آن روز زنده بدانم تا بتوانم وقایع را با زبان موسیقی به اشتراک بگذارم.

چکناواریان همچنین گفت: من در کودکی در دسته‌های عزاداری نقش سقا را ایفا می‌کردم و هنوز وقتی به آن زمان فکر می‌کنم حس می‌کنم همچنان برایم زنده هستند. هر سال با رسیدن به ایام محرم این خاطرات را مرور می‌کنم.