سرویس موسیقی هنرآنلاین: یکی از مهم‌ترین مسائل این روزهای فضای هنری کشورمان انجام مراحل نهایی تصویب سند ملی موسیقی است که اگر این اتفاق بیفتد قطعاً موسیقی کشورمان و اهالی آن روزهای بهتری را شاهد خواهند بود.

در همین زمینه، اواخر مرداد جلسه هماهنگی تدوین اسناد هنری با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر انقلاب فرهنگی و مدیران کل بخش‌های مختلف معاونت هنری برگزار و مقرر شد پیش‌نویس سند ملی موسیقی پس از بررسی به شورای هنر ارائه شود.

برای پیگیری این موضوع با محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو کرده‌ایم:

آقای ایمانی خوشخو، سند ملی موسیقی کشور در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پیش‌نویس سند ملی موسیقی چند سال است که در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است. به همین جهت جلسات زیادی برای تدوین این پیش‌نویس با حضور هنرمندان موسیقی و دستگاه‌های مسئول برگزار شد و الآن در مرحله ارائه برای تصویب قرار گرفته است. کلیات موضوع در ستاد نقشه مهندسی کشور مورد بحث قرار گرفت و قرار شد دستگاه‌هایی که مستقیماً مربوط هستند مانند سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی با مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات نهایی‌شان را بدهند و در شورای هنر مورد بررسی قرار بگیرد تا نهایتاً اگر لازم بود در صحن شورای عالی مطرح شود. در روزهای آینده یک جلسه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هنر برگزار می‌شود و در آنجا ‌نظر نهایی این دستگاه‌ها داده می‌شود. همان‌طور که گفتم موارد مربوط به سیاست‌گذاری موسیقی به شکل پیش‌نویس آماده است و ان‌شاءالله در روزهای آینده مراحل بعدی خودش را طی می‌کند.

این سند قرار است چه مشکلاتی را از سر راه موسیقی کشورمان بردارد؟

 در سند ملی موسیقی بیشتر نگاه کلان و بخش‌‌های سیاست‌گذاری موسیقی مطرح است. ما در این سند به جزئیات نپرداخته‌ایم. جزئیات را به شورای موسیقی کشور سپرده‌ایم که در آن نمایندگان دستگاه‌ها و صنوف مختلف عضو هستند. تصمیمات آن شورا برای همه لازم‌الاجراست. اگر همان‌طور که در سند پیش‌بینی شده است این شورا تصویب شود، مسائل جزئی و نکاتی که به جریان اجرایی برمی‌گردد مورد بحث قرار می‌گیرد. از آنجایی که در حال حاضر هیچ سیاست کلی مصوب برای موسیقی نداریم، قرار شده سند را به همین شکل آماده کنیم.

یکی از اهداف اساسی سند ملی موسیقی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها است؟

بله و بر همین اساس اگر تاکنون بین دستگاه‌هایی که نامشان عنوان شد عدم هماهنگی وجود داشته قرار  است اصلاح شود و به موسیقی به‌عنوان یکی از هنرهای باسابقه کشورمان با یک نگاه واحد توجه شود.

زمان تصویب نهایی سند کی خواهد بود؟

 تصویب این سند در نوبت دستورات قرار گرفته است. ضرورت تدوین نهایی سند ابلاغ شده تا وزارت ارشاد و دبیرخانه شورای هنر سریعاً آن جلسه‌ای را که گفتم تشکیل بدهند. وقتی این جلسه برگزار شود، فکر می‌کنم حداکثر تا چند ماه آینده می‌توانیم یک سند مصوب داشته باشیم.