سرویس موسیقی هنرآنلاین:  نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه 26 مردادماه در تالار وحدت برگزار شد.

علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، هومان اسعدی دبیر جشنواره، آذین موحد نماینده بخش موسیقی کلاسیک، حسین علیزاده نماینده بخش موسیقی ایرانی و حمیدرضا اردلان نماینده بخش موسیقی نواحی در این نشست حضور داشتند.

فقط بخش حفظ ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی آنلاین خواهد بود

در ابتدای نشست خبری هومان اسعدی دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: اتفاقات و تغییراتی که در جشنواره امسال رخ داده دقیقاً متناسب با حال و هوا و جریان کرونا است. در حالی که بسیاری از رویدادی‌های جهانی متأثر از کرونا تعطیل شده‌اند، ما تلاش کردیم با کمک گرفتن از فضای مجازی جشنواره امسال را با حال و هوای متفاوت برگزار کنیم.

او ادامه داد: از آنجا که جشنواره ملی موسیقی جوان ماهیت تک‌نوازی دارد، امکان برگزاری آن به‌صورت مجازی وجود داشت. ما تا چندی پیش در حال بررسی برای برگزاری اجراها در رودکی بودیم اما درنهایت این امکان فراهم نشده و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ناچار از حضور فیزیکی افراد روی صحنه معذور خواهیم بود.

وی افزود: از این رو با همکاری انجمن موسیقی ایران و وجود سامانه بامک توانستیم آثار را که ارسال آن‌ها از اسفند سال گذشته آغاز شد، جمع‌آوری کرده و داورها نیز به‌صورت آفلاین آثار را مشاهده و داوری کردند. در مرحله بعد نیز روال به همین شکل خواهد اما استثنائا در بخش حفظ ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی اجراها به‌صورت آنلاین خواهد بود.

جشنواره جوان ترکیبی از 140 جشنواره است

علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن ارائه آمار این جشنواره گفت: در این جشنواره 140 شاخه موسیقایی را پوشش می‌دهیم که درواقع ترکیبی از 140 جشنواره خواهد بود. در این جشنواره 195 ساعت اجرا از شهرهای مختلف ایران مورد ارزیابی داوران قرار گرفته است.

او ادامه داد: متقاضیان امسال جشنواره شامل 2364 نفر که متشکل از 663 نفر خانم و 1701 نفر آقا بودند که از این تعداد 1168 نفر بخش موسیقی دستگاهی، 359 نفر بخش موسیقی کلاسیک و همچنین 837 نفر نیز بخش نواحی را شامل می‌شدند. از میان تعداد ذکرشده 875 نفر به مرحله نهایی راه یافتند که 266 نفر بخش موسیقی دستگاه، 110 نفر بخش موسیقی کلاسیک و 499 نفر نیز در بخش موسیقی نواحی هستند.

کیفیت نوازندگی بالا رفته است

آذین موحد داور و نماینده بخش موسیقی کلاسیک این جشنواره گفت: در ابتدا این احتمال را می دادیم که شاید امسال شاهد برگزاری اجراهای زنده و پویا نباشیم، اما با تلاش‌های فراوان ستاد این جشنواره شاهد اجراهایی رو به رشد و باکیفیت بودیم و به گواه بسیاری از داوران و کارشناسان امسال در حوزه نوازندگی شاهد بالا رفتن کیفیت اجراها نسبت به سال‌های گذشته بوده‌ایم.

او ادامه داد: شاید دلیل این کیفیت بالا شرایطی باشد که نوازندگان امسال به آن دچار بودند چرا که به نظر من نوازندگی نیاز به تمرین، تمرکز و سکوت دارد تا بتوان از آن به کیفیت درستی رسید و همین توفیق اجباری دلیل بالا رفتن و رشد نوازندگان بوده باشد که دستاورد مهمی به‌حساب می‌آید.

در بخش موسیقی ایرانی شاهد کیفیت مناسبی نبودیم

حسین علیزاده داور و نماینده بخش موسیقی ایرانی این جشنواره نیز گفت: من برخلاف بخش کلاسیک و نظرات داوران این بخش باید بگویم در بخش موسیقی ایرانی شاهد کیفیت مناسبی نبودیم و این باعث تأسف است که همچنان در ایران هیچ هماهنگی بین مجموعه‌های دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد به نظرم ما باید با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم. قطعاً به خاطر همین هرج مرج بودن در حوزه آموزش شاهد برداشت‌های متفاوتی بودیم که نمود خود را در آثار شرکت‌کننده جشنواره امسال نشان داد.

 او ادامه داد: به این مسئله خیلی معتقدم که تمام جشنواره‌های موجود نیاز به یک تحول اساسی دارند چون ما در اکثر موارد بیشتر دچار یک عقب‌گرد هستیم و صرفاً می‌خواهیم با این روش از عقبه خودمان دفاع کرده باشیم و کاری به آنچه رو به روی ما سپری می‌شود نداریم. البته در حوزه ادبیات با این معضل کمتر دست و پنجه نرم کرده و اتفاقات این حوزه نسبت به موسیقی پیش رو تر هستند. من واقعاً متعجبم هنوز که هنوز است بعد از 50 سال سر مسائلی چانه‌زنی می‌کنیم که در شرایط روز جامعه قرار نگرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از نکاتی که در حوزه موسیقی ایرانی باید بسیار به آن توجه کرد فکر آزاد است. متأسفانه سیستم آموزشی ما به‌هیچ‌وجه مناسب با سن فکر نکرده و همیشه دانش‌آموز این حوزه هیچ‌وقت نمی‌تواند از آزادی عملی برخوردار باشد. در حال حاضر کسی که بخواهد در کنکور شرکت کند باید پنهان کند که استادش پیش از این چه کسی بوده چون ممکن است فرد امتحان گیرنده با استاد او مشکلی داشته باشد. یعنی هیچ‌گونه آزادگی در این چارچوب وجود ندارد که دانشجو بتواند بر اساس آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد

علیزاده همچنین گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان در این سال‌ها با وجود ماهیت دولتی خود توانسته جریان خوبی را در موسیقی به راه بیندازد.

او تأکید کرد: به نظر من موسیقی دیگر نباید در دستان پیرمردها باشد، با وجود این که در این حوزه به‌قدر زیادی عشق و زندگی موجود است اما تا زمانی که در نگرش آموزشی این بخش نگاه سرد و مرگ‌آور وجود داشته باشد تا سال‌ها بعد هرچقدر تلاش کنیم برای آن اتفاقی نخواهد افتاد.

این داور در پایان هم گفت: موسیقی ما بر اساس تحولات اجتماعی به وجود آمده و باید بر همین اساس باید با شرایط روز خود را وفق دهد.

نتایج مثبتی در بخش نواحی به دست آوردیم

حمیدرضا اردلان داور و نماینده بخش موسیقی نواحی جشنواره این جشنواره به‌عنوان آخرین سخنران گفت: ما امسال در بخش موسیقی نواحی برنامه را طوری طراحی کردیم که شرکت‌کنندگان رپرتوار مشخصی داشته باشند و همین مسئله باعث شد نتایج مثبتی به دست آوریم و این خود حرکت جدیدی در این حوزه محسوب می‌شود.

او ادامه داد: همه این‌ها را گفتم تا به این برسم که وقتی یک جشنواره بدین شکل استمرار پیدا کند نتایج خوبی برای انتقال تجربه را شاهد خواهیم بود. همچنین تلاش کردیم تا شرایط مطلوبی میان سنت و مدرنیته به وجود آید که همین نشان‌دهنده جشنواره‌ای است که به شکل درست تداوم داشته باشد.