سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران سه‌شنبه 14 مرداد با حضور محمد اطیابی رئیس هیئت مدیره و علی مغازه‌ای سخنگوی انجمن و جمعی از اصحاب رسانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی مغازه‌ای دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: انجمن صنفی هنرمندان موسیقی اولین انجمن صنفی در حوزه موسیقی است که حدود 22 سال پیش و زیر نظر وزارت کار تشکیل شده است و این انجمن عضو فدراسیون جهانی موسیقی است. این مجموعه یکی از باسابقه‌ترین نهادهای صنفی حوزه موسیقی است که قبل از خانه موسیقی تشکیل شد. این انجمن به‌طور مستقیم با سازمان جهانی کار در ارتباط است و کاملاً وابسته به اجرای فعالیت‌های صنفی زیر نظر وزارت کار است.

وی ادامه داد: در طی ماه‌های گذشته انجمن صنفی هنرمندان موسیقی کارهای بسیاری را ازجمله مذاکره با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای انجام امور تسهیلاتی ویژه هنرمندان موسیقی، پیگیری ماجرای معافیت مالیاتی هنرمندان، نوشتن نامه به صدا و سیما برای حمایت از هنرمندان موسیقی، و همچنین پذیرش سهم سرانه بیمه توسط صندوق اعتباری هنر را انجام داده است.

این پژوهشگر موسیقی تصریح کرد: متأسفانه در ادامه این راه مشکلاتی وجود دارد که از شما اصحاب رسانه دعوت کردیم تا این مشکلات را با شما در میان بگذاریم. یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها، بحث اجاره مکانی برای فعالیت‌های انجمن است که متأسفانه در سالیان گذشته به‌صورت شخصی انجام گرفته است. به نظر من می‌شود با حمایت برخی مجموعه‌های دولتی این انجمن صاحب مکانی مستقل شود. همچنین از شما اصحاب رسانه درخواست داریم تا به یاری ما بیایید و در ماجرای پرداخت سرانه بیمه توسط برخی هنرمندان دوست داریم دولت به ما کمک کند. به دلیل اینکه در سال‌های گذشته هنرمندانی بوده‌اند که حتی توان پرداخت حق بیمه خود را نداشته‌اند.

علی مغازه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: چندی پیش خبری مطرح شد مبنی بر اینکه خانه‌های مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به انجمن صنفی تبدیل شوند این در حالی است که زمانی که در حوزه‌ای تخصصی انجمن صنفی از قبل مشغول به فعالیت باشد، مجموعه دیگری نمی‌تواند کارهای خود را به‌عنوان انجمن صنفی ادامه دهد. بنابراین از تمام افرادی که دغدغه صنفی دارند درخواست می‌کنم که اگر خواهان ادامه فعالیت صنفی و حمایت‌های لازم در این زمینه هستند، به عضویت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی دربیایند.

در بخش دیگری از این نشست، محمد اطیابی نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: انجمن صنفی هنرمندان موسیقی از سال 1377 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از مدتی کوتاه از طرف فدراسیون جهانی کار که در ژنو قرار دارد، این انجمن را به رسمیت شناختند و از سوی همین فدراسیون، به فدراسیون جهانی موسیقی معرفی و به عضویت آن درآمدیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا به امروز هیچ‌گونه کمک دولتی دریافت نکردیم و این موضوع باعث افتخار ما است که از جمعیت 4700 نفری اعضای انجمن، حدود نیمی از افراد بیمه تأمین اجتماعی شدند. در حوزه بیمه تکمیلی نیز کارهای مهمی انجام داده‌ایم به جزو افتخارات ما به‌حساب می‌آید. به‌هیچ‌عنوان دوست نداریم که مبالغی را از دوستان دریافت کنیم و آنچه مد نظر ماست این است که بتوانیم کمک‌هایی ازجمله اختصاص مکان برای انجمن و حتی اختصاص سالن‌های موسیقی خالی از تماشاگر را انجام دهیم که می‌تواند در اختیار انجمن صنفی قرار گیرد. در تلاش هستیم تا فعالیت‌های انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در کشور گسترده شود.

مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی تأکید کرد: در زمینه همکاری با مجموعه‌های دیگر حوزه موسیقی، برنامه‌های مشترکی داریم و چندی پیش نیز با مدیریت انجمن موسیقی ایران جلساتی را برگزار کردیم و امیدوارم این تفاهم‌نامه‌های حمایتی که در راستای حمایت از هنرمندان صورت می‌گیرد بتواند به‌زودی به مرحله اجرا برسد.

محمد اطیابی در پایان افزود: ما به‌طور قطع در حوزه‌های مختلف موسیقی پیگیری‌های زیادی را انجام داده‌ایم اما به دلیل اینکه این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است، به‌طور کامل نمی‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم، اما مطمئن باشید در این روزهای کرونایی آنچه در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی انجام گرفته است، پیگیری مشکلات این هنرمندان است و فقط می‌توانم بگویم ما فعلاً امیدواریم و قطعاً باید در این شرایط شما همراه ما باشید.