سرویس موسیقی هنرآنلاین: محمد خالقی نوازنده و پژوهشگر موسیقی درباره کتاب "آکوردنوازی سه‌تار" که به تازگی منتشر شده است، توضیح داد: این کتاب برای اولین بار است که در ایران چاپ می‌شود. البته قبلاً نوازنده‌هایی بوده‌اند که در حد معمولی آکورد می‌زده‌اند ولی به این شکل نبوده که بخواهند از مراحل ابتدایی آکورد را توضیح بدهند. برای اولین بار است که در یک کتاب کامل درباره نحوه آکوردنوازی روی سه‌تار توضیح داده شده است.

وی بیان کرد: کتاب حاضر دو ایده اصلی را دنبال می‌کند؛ یکی از آن‌ها اجرای آکورد با سه‌تار است و دیگری نواختن ترانه‌های پاپ با سه‌تار. هر دو ایده در حیطه ادبیات مکتوب برای سه‌تار نوین هستند. تاکنون نه متدی برای آموزش آکوردنوازی با سه‌تار در کوک کلاسیک آن عرضه شده و نه کتابی از نت ترانه‌های پاپ برای مشتاقان این ساز تنظیم شده است.

e49c4ad9-b7f8-4edd-b937-1efbcc67c22b

این پژوهشگر با اشاره به این که ترانه‌های انتخاب شده در کتاب حاضر از ملودی‌های غنی و ماندگار موسیقی پاپ معاصر ایران هستند، اظهار داشت: اجرای آن‌ها در سازی سنتی چون سه‌تار خالی از لطف نیست. ترانه‌ها بر مبنای آسان به سخت بودن اجرای آکوردها مرتب شده‌اند و برای تنوع بیشتر در آکوردنوازی گام بعضی از ترانه‌ها تغییر کرده است.

خالقی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که اجرای ترانه‌ها توسط خواننده دارای پیچیدگی بوده و ممکن است این امر در سهولت نواختن هنرجویان محدودیت ایجاد کند، در آوانگاری نت ترانه‌ها ساده‌سازی صورت گرفته و بیشتر به سمت نوشتن ترانه‌ها برای بخش سازی تلاش شده است.