سرویس موسیقی هنرآنلاین: شایان شکرابی آهنگساز، نوازنده و سرپرست گروه موسیقی دال که خود یک پزشک است، این روزها روی یک پروژه شخصی کار می‌کند که به گفته خودش به دوران دانشجویی او بازمی‌گردد و در آن تلفیق صدا و ریتم بیماری‌های قلب و موسیقی اصیل ایرانی مورد توجه قرار دارد.

درباره این پروژه و دیگر فعالیت‌های شکرابی و گروه دال با او گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آقای شکرابی، از فعالیت‌های گروه دال در این روزها بگویید.

ما در حال حاضر مشغول میکس و مستر نهایی تک آهنگ جدید گروه دال هستیم. مجوز ترانه را اخذ کردیم و تنها مجوز موسیقی آن باقی مانده که به امید خدا پس از اخذ مجوز از سوی دفتر موسیقی، این قطعه منتشر خواهد شد. در نظر داریم روی این قطعه که فعلاً نمی‌توانم نام آن را اعلام کنم، یک کار "تیزینگ" انجام دهیم یعنی یک جور بازی گرافیکی است.

در این قطعه با چه کسانی همکاری کردید؟

من و امین هدایتی این کار را به‌صورت دو صدایی خواندیم. به نسبت کارهای قبلی گروه دال اثری متفاوت است. فضای ارکسترال دارد و در آن از سازهای الکترونیک مانند سینتی سایزر نیز استفاده شده است. به نظر خودم یکی از کارهای متفاوت گروه ما است.

قصد انتشار آلبوم جدید دارید؟

در حال حاضر به تولید آلبوم فکر نمی‌کنیم، به دلیل این که شرایط موسیقی کشور به لحاظ اقتصادی و اجتماعی طوری نیست که بشود به پروژه‌های بزرگی مانند ضبط آلبوم فکر کرد، اما فعالیت گروه دال همچنان ادامه دارد. به هر حال موزیک کار ما است و حذف‌شدنی نیست.

شیوع ویروس کرونا به شما نیز مثل خیلی‌های دیگر لطمه وارد کرده است.

متأسفانه ویروس کرونا لطمه‌های زیادی به گروه زد. به هر حال این موضوع طبیعی است و در تمام نقاط دنیا نیز به همین صورت است. در چنین شرایطی مشاغل هنری و مشاغلی که نیازهای ثانویه مردم را فراهم می‌کنند، اول از همه ضربه می‌خورند. امیدوارم که هرچه زودتر از این شرایط عبور کنیم.

تا زمانی که مجوز برگزاری کنسرت‌ها صادر شود، قصد دارید تنها بر روی ساخت و انتشار تک آهنگ تمرکز کنید؟

بله در حال حاضر فعلاً تمام تمرکزمان را بر روی ساخت و انتشار تک آهنگ گذاشته‌ایم و اگر شرایط مناسب باشد، احتمال دارد یک موزیک ویدئو نیز ضبط کنیم، اما در حال حاضر برنامه مشخصی نداریم. متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا حضور فیزیکی مانند برگزاری کنسرت و همچنین حضور در برنامه‌های تلویزیونی امکان‌پذیر نیست و فکر می‌کنم اعضای گروه نیز باید با این واقعیت کنار بیایند. با وجود این که در چند ماه گذشته درخواست‌های زیادی برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی داشتیم، اما به دلیل حفظ سلامت اعضای گروه و همچنین مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصمیم گرفتیم تا جایی که امکان دارد در این برنامه‌ها شرکت نکنیم، بخصوص که در حال حاضر در پیک دوم بیماری هستیم. همه ما می‌دانیم که در حال حاضر در شرایط خاصی به سر می‌بریم.

آلبومی که قرار بود منتشر کنید، قرار است به‌صورت یک‌به‌یک در فضای مجازی منتشر شود؟

ضبط آلبوم کار بزرگی است و معمولاً پروژه‌های بزرگ نیازمند پشتیبانی مالی و یا صرف هزینه‌های بسیار هستند. از سوی دیگر ضبط آلبوم نیازمند حضور فیزیکی اعضای گروه در استودیو است. همان‌طوری که در جریان هستید، استودیوهای ضبط به دلیل فضای کوچکی که دارند مکان مناسبی برای شرایطِ حال حاضر کشور نیستند و ممکن است در همین استودیوها فرد و یا افرادی به کرونا مبتلا شوند. به همین دلیل در حال حاضر تصمیمی برای ضبط آلبوم نداریم و فکر می‌کنم اگر حتی این آلبوم را ضبط کنیم، باز هم در انتشار آن با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. شرایط اقتصادی کشور نیز به‌گونه‌ای است که موانع زیادی را برای رسیدن به یک تولید بزرگ به‌خصوص برای کار موسیقی در پیش خواهیم داشت. به هر حال گروه ما مستقل است و تمام هزینه‌های گروه را از طریق صندوق گروه پرداخت می‌کنیم و متأسفانه تهیه‌کننده، اسپانسر یا جریان مالی نیز پشت ما نیست. ما از روز اول با وجود پیشنهادهای مختلف با خواست خودمان استقلال مالی و فکری خودمان را حفظ کردیم و حفظ خواهیم کرد، اما شرایط اجتماعی ما را به این سمت می‌برد که فعالیت گروه ناخودآگاه کم شود. همان‌طوری که مستحضر هستید، اکثر اعضای گروه ما شغل دیگری دارند. فکر می‌کنم در حال حاضر بهتر باشد که کمی به سمت مشاغل دیگری روی بیاوریم که کمی از این بحران عبور کنیم. در هر صورت موسیقی همیشه نجات‌بخش است به‌خصوص در شرایط سخت که قاعدتاً از زندگی ما حذف نخواهد شد، اما می‌شود پیش‌بینی کرد که آن فعالیت قبل را نداشته باشیم. فکر می‌کنم در شش ماه گذشته با وجود تمام مشکلات و همچنین شیوع ویروس کرونا فعالیت کمی نداشتیم. دال در ماه فروردین یک تک‌آهنگ منتشر کرد و تا چند روز آینده دومین تک‌آهنگ گروه در سال 99 نیز منتشر می‌شود.

گویا پروژه‌ای هم در دست دارید که بیشتر جنبه پژوهشی دارد. در مورد این قطعه بیشتر توضیح می‌دهید؟

این روزها روی یکی از پروژه‌های قدیمی خودم مربوط به دوران دانشجویی کار می‌کنم. یک پروژه میان‌رشته‌ای است که در آن روی تلفیق صداهای بیماری‌های قلب و موسیقی اصیل ایرانی کار شده است. درواقع پزشکی و موسیقی را با هم ترکیب کرده‌ام. در دوران دانشجویی، استادان ما صداهای بیماری‌های قلب را پخش می‌کردند و دانشجویان باید آن صداها را بدون هیچ کمکی یاد می‌گرفتند. در پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنم موسیقی به یادگیری صداها و ریتم‌های قلب کمک می‌کند، به ‌طوری که با استفاده از ملودی‌های ایرانی، دانشجویان پزشکی با کمک موسیقی امکان یادگیری صدا و ریتم‌ بیماری‌های قلب را پیدا می‌کنند. در روزهای گذشته، یکی از قطعات این مجموعه را به نام " Mid-Systolic Click" منتشر کردم. این قطعه بر اساس ملودی "خزان" از استاد پرویز مشکاتیان و روی یکی از ریتم‌های قلب کار شده است. درواقع، صدایی با فرکانس بالا است که در میان انقباض بطن‌ها شنیده می‌شود. قلب به‌صورت عادی دو صدا دارد؛ شما صدای اول را می‌شنوید و قبل از این که صدای دوم را بشنوید، یک صدای کلیک می‌شنوید. این صدا به دریچه میترال مربوط می‌شود که در این قطعه می‌شنوید. این صدای قلبی، صدایی با فرکانس بالا است که توسط استتوسکوپ (گوشی پزشکی) در میانه‌ انقباض بطن‌ها شنیده می‌شود. صدای اول (S1) و دوم (S2) قلب به‌صورت طبیعی سمع می‌شود و صدای کلیک در میانه‌ انقباض بطن‌ها به علت افتادگی دریچه میترال به گوش می‌رسد.

این اثر در قالب گروه دال است؟

خیر این یک کار شخصی خارج از فعالیت‌های گروه دال است. در مورد دیگر بیماری‌های قلب نیز کارهایی در دست دارم که به‌زودی منتشر خواهد شد.

در ادامه می‌توانید قطعه "Mid-Systolic Click" را بشنوید و دانلود کنید.