به گزارش هنرآنلاین، آذین موحد نوازنده فلوت، پژوهشگر و استاد دانشگاه و از اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در بخش ساز فلوت درباره بازبینی آثار گفت: با توجه به نگاه جدی و اصولی‌تری که به نحوه انتخاب رپرتوارها داشتیم، کمک ‌کردیم سطح نوازندگی و جدیت نوازندگان نسبت به استانداردهای نوازندگی در جشنواره بالاتر بیاید.

وی در مورد شرکت‌کنندگان گفت: حضور در جشنواره نیازمند این است که فرد قابلیت‌های مافوق استاندارد داشته باشد. فکر می‌کنم انتخاب رپرتوار در مرحله اول نقش بسیار مهمی در این مسئله دارد. افرادی که تصمیم می‌گیرند در این مسابقه شرکت کنند اشخاصی هستند که به‌دلیل نحوه انتخاب رپرتوار این اطمینان را در خودشان دارند که مافوق استاندارد سن خودشان هستند. به هر حال نخبگی و قابلیت‌های خاص‌تری دارند که بتوانند در مسابقه شرکت کنند. در ارتباط با ساز فلوت، بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان سطح بسیار بالایی داشتند و این جای خوشحالی دارد.

این عضو هیئت داوری در توصیه به برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره عنوان کرد: فکر می‌کنم امسال مرحله دوم، هم هیجان‌انگیز است و هم با یک سری ابهامات روبه‌رو شویم. تاکنون هیچ‌وقت تجربه چنین مرحله دومی را نداشته‌ایم. نوازندگان سازهای فلوت، ویولن و ویولنسل می‌بایست با پیانو همراهی کنند که این امر به‌راحتی نمی‌تواند صورت بگیرد. باید ببینیم مرحله دوم چطور پیش می‌رود.

موحد با اشاره به این که این روزها مشغول تدریس آنلاین موسیقی است، اظهار داشت: من از این که نتایج بخش زیادی از آموزش‌های آنلاین خوب بوده خوشحال هستم. علیرغم این که بخش عمده‌ای از ما معلم‌ها بخصوص در حوزه نوازندگی با نگرانی و عدم اطمینان وارد آموزش آنلاین از طریق پلتفرم‌های مجازی شدیم، اما نتایج آموزش آنلاین موفقیت‌آمیز بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بستر آموزش دادیم ولی لزوماً به آن دل نبسته بودیم. نتایج امروز نشان می‌دهد که ظاهراً آموزش مجازی بخصوص برای افرادی که دوره‌ای را به‌صورت حضوری کار کرده‌اند، آموزش خوبی است و نتایج خوبی را به دنبال داشته است.

انتخاب نوع قطعات سطح نوازندگی را بالا برده است

مجید سینکی نوازنده و دیگر داور بخش فلوت درباره آثار مرحله اول گفت: واقعیت این است که انتخاب نوع قطعات سطح نوازندگی را بالا برده است. در گروه سنی الف نوازندگان زیادی شرکت کرده بودند و انتخاب از بین آن‌ها دشوارتر بود. در گروه ب انتخاب سخت بود، و در گروه ج همه خوب بودند. فکر می‌کنم مهم، درک هنری از ماهیت کاری است که انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: گاهی حس می‌کنم نوازنده‌ها به محض این که می‌بینند قطعه درآمده، آن را رها می‌کنند و قطعه به سطح عالی و پختگی خود نرسیده است. وقتی با قطعه‌ای آشنا می‌شویم، درکی از فضای قطعه پیدا می‌کنیم. فکر می‌کنم بسیاری از نوازنده‌ها در گروه الف به این درک نرسیده بودند. به خاطر همین است که می‌گویم قطعه‌ها نصفه نیمه رها شده بودند.

سینکی درباره ملاک بازبینی آثار توسط داوران اظهار کرد: مجموع ویژگی‌هایی که یک نوازنده را می‌سازد؛ نحوه مواجه شرکت‌کنندگان با قطعه و درک‌شان نسبت به اجرای موسیقی و فضای قطعه چگونه است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سینکی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به برگزیدگان مرحله نخست دارید، تصریح کرد: نکاتی که گفتم را برای مرحله نهایی رعایت کنند. شرکت‌کننده‌هایی که به اینجا می‌آیند اصولاً نخبه‌های جامعه ما هستند. باید درکی نسبت به نخبگی داشته باشیم. صرفاً کار فیزیکی و مکانیکی انجام نمی‌دهیم، بلکه کاری در سطح عالی انجام می‌دهیم. استانداردهای این کار بین‌المللی است و باید در آن سطح کار کنیم.

وی در رابطه با افزایش قیمت ساز فلوت عنوان کرد: ساز فلوت در حال حاضر به خاطر مسائل اقتصادی کمتر در ایران پیدا می‌شود و متأسفانه بسیار گران است.

سینکی در پایان در خصوص کلاس‌های آموزشی خود گفت: کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار می‌کنم و چاره‌ دیگری نیست. با تجربه‌ای که به نسبت اوایل کرونا به دست آمده، حتماً کیفیت نیز در آینده بالاتر می‌رود.