سرویس موسیقی هنرآنلاین: بهرام مهربخش نوازنده نی انبان و آهنگساز موسیقی محلی بوشهر درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پیش از این که بیماری کرونا شیوع پیدا کند هنرجو داشتم و تدریس می‌کردم ولی الآن چند ماه است که هیچ کاری انجام نداده‌ام. البته یکی دو بار در شبکه تهران صدا و سیما حضور پیدا کردم. واقعاً برگزاری کلاس آنلاین برای من نمی‌صرفد. چشم‌های من ضعیف شده و نمی‌توانم روی فضای مجازی تمرکز کنم.

وی با اشاره به این که نی انبان یک ساز محلی و بومی است، درباره جایگاه این ساز در موسیقی عنوان کرد: نی انبان قبلاً فقط در جنوب رایج بود و شهرهای دیگر نمی‌دانستند این ساز چطور سازی است و چه صدایی می‌دهد. من و زنده‌یاد محمود جهان ابتدای جنگ به بوشهر آمدیم و از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در جشنواره موسیقی فجر شرکت ‌کردیم.

این نوازنده ادامه داد: من سال 1376 در این جشنواره از دست استاد مرتضی حنانه و استاد کامبیز روشن‌روان دیپلم افتخار گرفتم. بعدها آقای محسن شریفیان ظهور پیدا کرد که در این زمینه بسیار فعال بود. ایشان اوایل چند باری به خانه ما می‌آمد و من او را راهنمایی می‌کردم. شریفیان باعث شد ساز نی انبان جهانی شود.

مهربخش با بیان این که موسیقی جنوب مثل مردمش مظلوم است، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر نوازندگان جدید نی انبان، غمناک ساز نمی‌زنند یعنی در ساز آن‌ها مظلومیت وجود ندارد. نوازنده‌ها در هیچ‌کدام از دستگاه‌ها ساز نمی‌زنند چون برای آن‌ها سخت است. آن‌ها دنبال گوشه‌ها، ردیف و دستگاه‌های موسیقی نرفته‌اند و از استادان موسیقی سؤال نپرسیده‌اند. در حال حاضر ساز نی انبان را فقط همین‌طور می‌نوازند و دستگاه‌ها را رعایت نمی‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خدا را صد هزار مرتبه شکر، مردم بوشهر خیلی من را دوست دارند. همیشه می‌گویند شما به گردن بچه‌های بوشهر حق دارید. زمانی که من شروع به نوازندگی کردم متوجه شدند که با نی انبان هم می‌شود نوازندگی خوب کرد.