سرویس موسیقی هنرآنلاین: مینا افتاده نوازنده سنتور و مدرس موسیقی درباره روند برگزاری کلاس‌های آموزشی خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: کلاس‌های هنرستان من به‌صورت آنلاین برگزار شد و امتحان‌ها را هم گرفتم. در آموزشگاه‌هایی هم که کلاس داشتم به‌صورت آنلاین تدریس کردم ولی کلاس آنلاین به‌شخصه برای من جواب نداد. نکاتی ریزی را که در کلاس حضوری می‌گوییم در کلاس آنلاین قابل طرح نیست. به‌نظرم ارتباط آنلاین حداقل در حوزه آموزش موسیقی دشوار است.

او درباره دیگر فعالیت‌های خود توضیح داد: در این ایام به کارهای دیگر خودم رسیدم. تصانیف استاد فرامرز پایور را جمع‌آوری کردم و جلد دوم آن را هم می‌خواهم منتشر کنم. استاد خودشان می‌خواستند این تصانیف را جمع‌آوری کنند ولی عمرشان کفاف نداد. من این کتاب را چهار سال پیش منتشر کردم و استقبال‌ها خوب بود.

این نوازنده در پاسخ به این سؤال که کرونا چقدر به موسیقی ضربه زد، توضیح داد: اگر بخواهیم از یک دید دیگری به کرونا نگاه کنیم، به نظرم کرونا به موسیقی ضربه نزد چون یک وقت بیشتری برای موزیسین‌ها پیش آمد که بیشتر کار کنند، اما طبیعت جوان‌ها این است که از زیر کار در بروند. من راجع به شاگردان هنرستانم صحبت می‌کنم که همه آن‌ها در این مدت کم‌کارتر شده‌اند. در کل کرونا برای آدم‌هایی که فعال بودند ضرر چندانی نداشت.

افتاده با اشاره به این که به هنرستان پیشنهاد داده به‌ازای هر دو جلسه آنلاین، با رعایت نکات بهداشتی یک جلسه هم حضوری نیز برگزار شود، عنوان کرد: واقعاً اگر قرار باشد شاگرد به مدت یک سال به‌صورت حضوری کلاس نداشته باشد بسیار بد می‌شود. من به‌عنوان معلم باید شاگردانم را ببینم تا بتوانیم از همدیگر انرژی بگیریم.

وی درباره جایگاه ساز سنتور در موسیقی گفت: روی سازهای سنتور و تار از همه سازها بیشتر کار شده و بیشتر برای آن‌ها رپرتوار نوشته شده است. سازهای دیگر به‌تدریج جلو آمده‌اند و رپرتوار کاملی ندارند، در حالی که رپرتوار سنتور چیزی کم ندارد. سازهای دیگر تا به نتیجه خوب برسند زمان می‌برد.

این مدرس موسیقی در پایان در رابطه با استقبال مخاطبان از ساز سنتور بیان کرد: من با این شرایط فکر می‌کردم داوطلبین باید کم باشد ولی در حال حاضر در هنرستان حدود 150 نفر داوطلب داریم. در حال حاضر تمام بچه‌های لیسانس و فوق لیسانس ما صحنه‌ای ندارند که اجرا بروند و به خاطر معیشت زندگی به تدریس روی آورده‌اند. آن‌ها آموزش خوبی دیده‌اند و الآن دارند آموزش خوبی به هنرجویان می‌دهند.