سرویس موسیقی هنرآنلاین: تصمیم هفته گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی از اول تیرماه، خوشحالی عده‌ای از برگزارکننده‌های کنسرت و علاقه‌مندان به هنر را به همراه داشت، چرا که پس از چند ماه تعطیلی سالن‌های کنسرت، این خبر، نویدبخش دیدار دوباره خوانندگان موسیقی با علاقه‌مندان خودشان است.

این تصمیم در حالی گرفته شده که مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با استفاده از حداکثر 50 درصد ظرفیت در اختیار است و طبیعتاً همین مسئله سبب کاهش درآمد تهیه‌کنندگان و هنرمندان موسیقی از برگزاری کنسرت می‌شود. با این حال سالن‌های موسیقی و شرکت‌های برگزارکننده تمهیدات لازم برای مسائل بهداشتی و ضدعفونی را در نظر گرفته‌اند تا علاقه‌مندان به موسیقی پس از چهار ماه دوری بتوانند با اطمینان خاطر پا به سالن‌های کنسرت بگذارند.

البته هنوز عده‌ای از اهالی موسیقی نسبت به برگزاری کنسرت در این شرایط تردید دارند و ترجیح می‌دهند ریسک نکنند و فرصت دیدار با هواداران خود را به وقت دیگری بیندازند تا آن‌ها با خیال راحت‌تر و بدون ترس از کرونا وارد سالن کنسرت شوند. ترس از خالی ماندن سالن‌های کنسرت نیز یکی دیگر از دلایل مخالفت خوانندگان موسیقی با برگزاری کنسرت در این شرایط است.

در این گزارش نظر تعدادی از اهالی موسیقی شامل فریدون آسرایی، محسن رجب‌پور، مانی مزکی، علی مغازه‌ای و محمدحسین توتونچیان درباره بازگشایی سالن‌های کنسرت موسیقی در تهران و شهرستان‌ها گردآوری شده است.

برنامه‌ریزی کنسرت برای بعد از ماه‌های محرم و صفر

فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ در واکنش به خبر بازگشایی سالن‌های موسیقی گفت: من با این شرایطی که الآن وجود دارد احساس می‌کنم فقط کسانی که بسیار هنردوست و علاقه‌مند به موسیقی هستند حاضر می‌شوند در سالن‌های کنسرت حضور پیدا کنند و استقبال چندانی از این کنسرت‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: به‌هرحال ما باید با این بیماری زندگی کنیم ولی در عین حال باید مواظب هم باشیم. مهم‌ترین مسئله، سلامت مردم است. جان انسان بیشتر از هر چیزی ارزش دارد. دولتمردان هم باید به این مسئله توجه کنند. امیدوار هستم همه عزیزانی که در سالن کنسرت حضور پیدا می‌کنند مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا در این سالن‌ها اتفاقی برای کسی نیفتد.

این خواننده در پایان درباره تمایل خوانندگان به برگزاری کنسرت در این شرایط بیان کرد: من فکر نمی‌کنم تا پایان ماه‌های محرم و صفر اتفاق خاصی بیفتد. اکثر هنرمندان نیز دارند برای ماه‌های بعد از محرم و صفر برنامه‌ریزی می‌کنند. درباره این که اجازه داده‌اند 50 درصد ظرفیت سالن پُر شود نیز باید بگویم فکر می‌کردم مجوز حضور عده‌ کمتری را در سالن‌های کنسرت بدهند ولی همین که اجازه 50 درصد ظرفیت سالن را صادر کرده‌اند خوب است.

کنسرت‌های شهرستان فعلاً برگزار نمی‌شوند

محسن رجب‌پور تهیه‌کننده موسیقی و مدیرعامل انجمن صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری درباره برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها گفت: اگر یک گروه موسیقی بخواهد در شهرستان‌ها کنسرت اجرا کند، قطعاً یک سری هزینه‌های جانبی مانند رفت و آمد به آن شهر به هزینه‌های کنسرت اضافه می‌شود و بخواهیم 50 درصد ظرفیت سالن‌های کنسرت را پر کنیم، به‌صرفه نخواهد بود و به همین دلیل شاید فعلاً کنسرتی در شهرستان‌ها برگزار نشود.

وی با اشاره به این که هزینه دستمزد نوازنده‌ها تغییر نمی‌کند، عنوان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است اجاره سالن‌های موسیقی نسبت به گذشته پنجاه درصد کاهش پیدا کند، اما در شرایط برگزاری جدید کنسرت‌ها، دستمزد نوازنده‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.

اگر برگزاری کنسرت خطر داشته باشد فعلاً صبر می‌کنیم

مانی مزکی نوازنده سازدهنی و سرپرست گروه بمرانی نیز در این رابطه گفت: هنوز نمی‌دانم که این اتفاق خواهد افتاد یا نه. اطلاعات زیادی هم از این قانون ندارم و به همین خاطر ترجیح می‌دهم فعلاً در خانه بمانم. فعلاً هیچ‌کس خبر ندارد که چه اتفاقی می‌افتد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گروه بمرانی با این شرایط حاضر است کنسرت برگزار کند، توضیح داد: شاید زود باشد که من از همین الآن بگویم کنسرت برگزار نمی‌کنیم. ابتدا باید کنسرت‌ها شروع شوند تا ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود. ما از شهریورماه سال گذشته تا الآن، نزدیک 9 ماه است که هیچ درآمدی از کنسرت‌ها نداشته‌ایم. گرچه دلمان می‌خواهد مثل دیگر اصناف کار کنیم، اما اگر برگزاری کنسرت با این شرایط خطر داشته باشد ترجیح می‌دهیم فعلاً کنسرت برگزار نکنیم.

ممکن است سالن‌های کنسرت خالی بمانند

علی مغازه‌ای پژوهشگر موسیقی و دبیر فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آینه‌دار) که امسال هفتمین دوره خود را جشن می‌گیرد، نظرش درباره بازگشایی سالن‌های موسیقی را این‌گونه بیان کرد: من معتقدم این قانون برای فستیوال آینه‌دار تأثیر آنچنانی ندارد. ما از این فستیوال کسب درآمد نمی‌کنیم. اگر هم بلیت‌فروشی دارد به خاطر این است که مخاطبان خاص‌تر بیایند، وگرنه قیمت بلیت آن ناچیز است.

وی افزود: گاهی خودمان بلیت‌ها را می‌خریم و به دوستان علاقه‌مند هدیه می‌کنیم. بنابراین این قانون برای ما تأثیری ندارد ولی برای تهیه‌کنندگانی که از فروش بلیت کسب درآمد می‌کردند تأثیرگذار خواهد بود چون با این قانون درآمدشان نصف می‌شود. به همین خاطر مجبور هستند که قیمت بلیت‌ها را گران‌تر کنند تا آن نصف شدن درآمد جبران شود. درنتیجه با قدرت خرید کم مخاطبان ممکن است صندلی سالن‌ها خالی بماند و یا مخاطبان غیر مرتبطی که فقط به فکر سرگرم شدن هستند سالن‌ها را پُر کنند.

همه تمهیدات لازم را برای بازگشایی سالن‌ها در نظر گرفته‌ایم

محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده موسیقی درباره بازگشایی سالن‌های کنسرت به خبرگزاری مهر گفت: یکی از اتفاقات مثبتی که در روزهای کرونایی صورت گرفت پیش‌بینی و آمادگی تعدادی از تهیه‌کنندگان و برنامه‌گذاران کنسرت‌ها برای فراهم ساختن مقدمات برگزاری کنسرت‌ها قبل از اعلام ستاد ملی مقابله کرونا بود که بتوانیم بدون عجله و با یک نگاه درست و اصولی مبتنی بر پروتکل‌های بهداشتی نسبت به میزبانی مخاطبان در کنسرت‌ها کارهایی را انجام دهیم. به عبارتی می‌توان گفت قبل از اعلام مراجع دولتی این تعامل در صنف هنرمندان، تهیه‌کنندگان و مدیران سالن‌ها وجود داشت که بتوانیم کارهایی را در این حوزه انجام دهیم.

وی درباره ملاحظات لازم برای بازگشایی سالن‌های کنسرت اظهار داشت: یکی از اولین اقداماتی که برای حضور تماشاگران در کنسرت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، موضوع نحوه خریداری بلیت از سامانه‌های فروش بود که بر اساس آنچه حداقل در سامانه تحت مدیریت بنده پیش‌بینی شده، ماجرا از این قرار خواهد بود که بعد از خرید بلیت اجرا توسط هر کاربر، صندلی چپ و راست هر تعداد بلیت خریدار شده، به‌صورت اتوماتیک توسط ربات و برنامه‌ای که جدیداً طراحی شده خالی و غیرقابل فروش می‌شود.

توتونچیان توضیح داد: این در حالی است که صندلی‌های جلو و عقب نیز در فاصله استانداردی قرار می‌گیرد که به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری، به استانداردها نزدیک‌تر شویم. این شرایط هم در حالی اتفاق می‌افتد که همه مخاطبان عزیزی که برای حضور در کنسرت اقدام به خرید بلیت می‌کنند، می‌بایست حتماً ماسک به همراه داشته باشند. البته دستکش نیز جزو موارد ضروری است که مخاطبان می‌توانند از آن استفاده کنند. اما موضوع نصب ماسک روی صورت قطعاً برای همه تماشاگران حاضر در کنسرت اجباری خواهد بود. در حوزه فروش بلیت هم باید بگویم با قاعده و چارچوب جدیدی که در نظر گرفته شده تمام تلاش‌ها صورت گرفته تا فقط ۵۰ درصد از ظرفیت سالن‌ها به فروش برسد.

این تهیه‌کننده موسیقی با اشاره به نکات دیگر لحاظ‌شده در پروتکل بهداشتی برگزاری کنسرت‌ها گفت: در طول برگزاری کنسرت‌ها شرایط به شکلی است که قبل از آغاز برنامه‌ها تمامی صندلی‌های سالن به‌طور کامل و با مواد استاندارد ضدعفونی می‌شود. این شرایط قطعاً در روی صحنه اجرا و پشت صحنه نیز حکم‌فرماست که به‌طور طبیعی باید با استانداردهای جهانی و بهداشتی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت انجام شود. برای ورود تماشاگران در سالن‌ها نیز ماجرا به‌گونه‌ای است که مخاطبان از پارکینگ تا ورودی مربوط به چک بلیت‌ها، روی علائم نشانه‌گذاری شده که توسط برگزارکنندگان تدارک دیده شده قدم می‌گذارند. حتی تا محل نشستن در سالن این علائم بهداشتی درج شده است. از سوی دیگر مخاطبان به‌محض ورود به سالن توسط تیم اجرایی برنامه و بخش حراست به‌وسیله تب‌سنج چک شده و بدون اینکه به آن‌ها اجازه حضور در لابی داده شود، به سالن اجرای کنسرت هدایت می‌شود. این اقدام نیز به‌منظور جلوگیری از هرگونه تجمع صورت گرفته که فکر می‌کنم تا حد زیادی نگرانی مخاطبان را برطرف می‌کند.

توتونچیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که من کمتر در پروتکل‌های بهداشتی برگزاری کنسرت‌ها با آن مواجه شده و دیده‌ام که توجه زیادی هم به آن نشده، بحث نحوه خروج تماشاگران از سالن است که به دلیل حجم زیادی که وجود دارد، ممکن است خروج یک‌باره آن‌ها که مانند ورود به‌صورت تک‌به‌تک نیست، نگرانی‌های بهداشتی را برای تماشاگران ایجاد می‌کند. در همین چارچوب برنامه‌ریزی‌ها به شکلی شده که خروج‌ها با مشایعت راهنمایان فرهنگی تالارها و کارکنان حراست به‌صورت "دو ردیف، دو ردیف" از قسمت انتهای سالن صورت بگیرد تا از حجم خروجی تالارها بعد از اتمام کنسرت کاسته شود. نکته ضروری اینکه تمامی راهنمایان فرهنگی و مأموران برگزاری کنسرت در طول اجرا از اول تا انتهای برنامه موظف به نصب ماسک و دستکش هستند و در پی آن هم به هیچ تماشاگر بدون ماسکی اجازه ورود به سالن را نمی‌دهند. غیر از این مواردی که به آن اشاره کردم نکات جزئی‌تر دیگری نیز برای تماشاگران در راستای رعایت موارد بهداشتی در نظر گرفته شده که این عزیزان با کمترین نگرانی از کنسرت لذت ببرند. کما اینکه قطعاً همه این عزیزان به‌صورت شخصی موارد بهداشتی را هم رعایت می‌کنند.

توتونچیان در پایان تصریح کرد: شاید اکنون شرایطی باشد که تعدادی از مخاطبان به دلیل برخی نگرانی‌هایی که درباره ویروس کرونا وجود دارد، انگیزه‌ای برای حضور در کنسرت نداشته باشند. اما من فکر می‌کنم با شرایطی که توضیح دادم و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی این جمعیت آماری نیز خیالشان برای حضور در کنسرت راحت‌تر می‌شود و آن‌ها نیز به کنسرت‌ها می‌آیند.