سرویس موسیقی هنرآنلاین: محمد گلریز خواننده آثار انقلابی کشورمان هم‌زمان با سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با هنرآنلاین با یادآوری خاطرات خود از ورود تاریخی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به میهن در روز 12 بهمن 1357، گفت: هنوز که هنوز است خاطرات آن روز را فراموش نمی‌کنم. شاید باورنکردنی باشد اما به‌قدری این اتفاق زنده و به‌یادماندنی است که همچنان حس تازگی آن را احساس می‌کنم.

او ادامه داد: امام بعد از ورود به ایران به بهشت زهرا (س) آمدند. من این افتخار را داشتم که در چند قدمی ایشان سرود "برخیزید" را با همراهی گروه کر اجرا کنم. دفعه بعدی زمان اجرای سرود شهید مطهری بود که باز هم از نزدیک با این اسطوره ملاقات کردم. به جرات می‌گویم که شخصیت امام بی‌مانند است.

گلریز افزود: روزی که هم ایشان فوت کردند من در راه رسیدن به محل کار خود شاهد بهت و چهره‌های غمناک مردم بودم ولی دلیل آن را نمی‌‌دانستم. تا این که به اداره رسیدم. آنجا بود که متوجه شدم امام را از دست داده‌ایم.

او با یادآوری ساخت قطعات موسیقایی برای امام خمینی و خواندن آن‌ها اظهار کرد: روزی که امام درگذشت، یک قطعه موسیقی برای کاستن از دردها و آلام مردم ساختیم که در نوع خود بی‌نظیر بود. قطعه "دریغا" با شعری از حمید سبزواری و آهنگسازی محمد شکوهی ساخته شد و من نیز بر روی آن خواندم تا مرهمی بر دل‌های مردم باشد.

گلریز به خواندن قطعه موسیقی "غم فراق" در چهلمین روز درگذشت امام راحل اشاره کرد و گفت: آن قطعه نیز با شعری از محمود شاهرخی و موسیقی هادی آرزم ساخته شد.

گلریز با بیان این که در سال‌های بعد نیز قطعات دیگری برای حضرت امام ساخته شد، خاطرنشان کرد: پس از رحلت امام تلاش کردم هر سال قطعاتی را برای رهبر کبیر انقلاب بسازم و تا مدت‌ها این رویه را ادامه می‌دادم، کاری که به‌نوعی یک وظیفه برای من و تسلای خاطری برای مردم بود.

خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بهره بردن از شعر امام در قطعات موسیقی اشاره کرد و گفت: خود من چند قطعه موسیقی را با اشعار امام خمینی خواندم. به نظرم به شعرهای امام (ره) کمتر توجه شده و جای آن در قطعات موسیقی خوانندگان خالی است.

گلریز با بیان این که اگر بر روی اشعار ایشان موسیقی فاخر ساخته شود، می‌تواند ماندگار شود، خاطرنشان کرد: شعرهای حضرت امام دارای جنبه‌های عاشقانه و عارفانه است که اگر موسیقی خوب و فاخری بر روی آن قرار داده شود حتماً در خاطر مردم می‌ماند.

وی همچنین درباره رابطه امام (ره) با موسیقی گفت: ایشان با موسیقی فاخر مخالفتی نداشتند، برای نمونه قطعه موسیقی که برای شهید مطهری ساخته و برای ایشان اجرا شد خود می‌تواند گواه این مدعا باشد. آن قطعه‌ توجه امام را به خود جلب کرد. پس از ساخت قطعه "شهید مطهر" ایشان ما را تائید و برای ما دعا کردند.