به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد در گفت‌و‌گویی کوتاه با روزنامه ایران در خصوص برپایی کنسرت‌های آنلاین و برنامه‌های معاونت هنری توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید:

برپایی کنسرت‌های آنلاین ازجمله اتفاقاتی است که تحت تأثیر شرایط فعلی شاهد آن هستیم؛ در همین رابطه معاونت هنری برنامه دیگری هم در دست دارد؟

مسئله اصلی این است که برنامه‌ریزی‌های پیش روی ما باید منطبق بر شرایط حاکم در سطح ملی باشد. کسی علاقه‌مند به تعطیلی هیچ‌یک از فعالیت‌های فرهنگی- هنری نیست، اما نگرانی از گسترش بیشتر بیماری کرونا و از سویی ضرورت‌هایی که برای حفظ سلامت مردم باید رعایت شود منجر به محدود شدن فعالیت‌های این حوزه‌ها شد و تعطیلی موقت برنامه‌های هنری را به دنبال داشت. بنابراین شرایط، استفاده از بهترین تدبیرهای ممکن به طریقی که سلامت مردم را هم به دنبال داشته باشد، ضروری است. وضعیت به‌گونه‌ای نیست که بتوان گفت به‌طور مشخص از چه زمانی فعالیت‌های فرهنگی- هنری به روال قبل خود بازمی‌گردند. شرایط عمومی کشور مرتب از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا رصد می‌شود، طی جلسات متعددی پیشنهادهایی برای فعالیت‌های هنری در زمانی که اجرای برنامه‌ها ممکن باشد، تدوین و ارائه شده است. از همین رو اگر روند بیماری کرونا نزولی شود و با شهرهای سفید بیشتری در جغرافیای کشورمان روبه‌رو شویم و پیشنهاد‌هایی که ارائه شده از سوی ستاد مقابله با کرونا تصویب شود و این ستاد درباره آغاز فعالیت‌های هنری تصمیم بگیرد، به‌مرور برنامه‌های این حوزه‌ها به روال سابق و عادی بازمی‌گردد.

نظرتان درباره برپایی کنسرت‌های آنلاین در شرایطی که به تشریح بخشی از آن پرداختید چیست، به‌ویژه که با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شده‌اند و حالا هم قرار به برگزاری کنسرتی از سوی همایون شجریان گذاشته شده؟

ویروس کرونا حرکت را برای بهره‌گیری منطقی‌تر از فضای مجازی سرعت داده است. آنچنان که انتقال فعالیت‌ها و برنامه‌ها و آثار هنری در فضای مجازی در این مدت افزایش یافته است. در این بین هنرمندان هم تلاش کرده‌اند تا از این امکان استفاده بهتری کنند که ازجمله این اقدامات می‌توان به حضور داوطلبانه آنان در این میدان و همچنین اجراهای آنلاین موسیقی اشاره کرد، اقداماتی که گامی مثبت برای تقویت روحیه مردم در مواجهه با این بیماری به شمار می‌آیند. هرچند که با محدودیت‌هایی جدی در این زمینه روبه‌رو هستیم. ازجمله مشکلاتی که در ارتباط با مسائل مرتبط با فضای مجازی داریم که منجر به کاهش سرعت تبادل اطلاعاتمان می‌شود. با این حال تا به امروز چندین کنسرت و نمایش به این شکل عرضه شده‌اند که با استقبال نسبتاً خوبی هم از سوی مردم روبه‌رو شدند. این استقبال عمومی گویای آن است که می‌توان از فضای مجازی در این زمینه استفاده کرد و می‌توان ویژگی‌ها، ضرورت‌ها و شرایط اجراهای آنلاین و انتشار آثار هنری را در این دوره که یک تجربه خاص در تعطیلی فعالیت‌های هنری است از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد.

اجرای صحنه‌ای کنسرت‌ها بعد از عید فطر آغاز می‌شود؟

‌این مسئله به نظر و ابلاغ دستور ستاد ملی مقابله با کرونا بستگی دارد.

در صورت بازگشت کنسرت‌ها به اجرای صحنه‌ای، برپاکنندگان کنسرت‌ها ملزم به رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی ازجمله فاصله بیشتر میان صندلی‌ها خواهند شد، تأثیر این مسئله بر افزایش هزینه بلیت‌ها چقدر است؟

در جلسات متعددی که میان مدیرکل موسیقی و دست‌اندرکاران موسیقی و مجامع صنفی و سالن‌ها برگزار شده است، درباره این موضوع بحث شده تا اینکه رعایت ضرورت‌های شرایط فعلی به افزایش قیمت‌ها منجر نشود.