سرویس موسیقی هنرآنلاین: "میز دوتایی" نام اولین آلبوم گروه سیریا از بوشهر است که به‌تازگی منتشر و وارد بازار موسیقی شده است. این پروژه به گفته تولیدکنندگان آن موسیقی آنسامبلی از گروه با تجلیل از بزرگان موسیقی این استان است و سعی دارد با تلفیق موسیقی بوشهر و بهره‌گیری از ترانه‌هایی با گویش فولکلور، ساختار جدیدی در موسیقی ایران تجربه کند.

محمد لاریان خواننده، بهروز شریفیان نوازنده پرکاشن، مهدی ناصری نوازنده گیتار، امیرحسین ماهینی نوازنده گیتار باس و عود، معین پاکباز نوازنده درامز و مهدی حیدری منفرد نوازنده نی انبان، نی جفتی و عود، اعضای گروه سیریا را تشکیل می‌دهند که فعالیت رسمی خود را از دو سال پیش با مدیریت ماکان صغیری آغاز کرد.

به بهانه انتشار آلبوم "میز دوتایی" با محمد لاریان خواننده گروه درباره این کار و برخی فعالیت‌های گروه گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آقای لاریان، توضیح می‌دهید که گروه سیریا چطور شکل گرفت؟

قصه‌ سیریا از دوره‌ دانش‌آموزی ما شروع شد، از وقتی که تصمیم گرفتیم موسیقی کار کنیم و باهم ساز بزنیم. آن‌قدر با هم ساز زدیم تا اینکه تصمیم گرفتیم جدی نگاه کنیم.

درباره ایده ساخت آلبوم "میز دوتایی" توضیح دهید.

ایده ساخت آلبوم از پس یک هدف خیلی بزرگ‌تر شکل گرفت، هدف ما یک نوع ساختارشکنی در بازار موسیقی بود که مجموعه‌ای از اتفاقات و تجربه‌های متفاوت رو در خودش داشته باشد، آلبومی که روایت جدیدی از موسیقی و زیسته بوشهر را در بربگیرد.

fa9d5d68-2868-4bdf-8091-71abcaaa0ee3

علت نام‌گذاری اثر به "میز دوتایی" چه بود؟

"میز دوتایی" اولین قطعه‌ای بود که سیریا در این سبک و سیاق ساخت و به شکلی شروع روایت سیریا از موسیقی بوشهر بود. در نتیجه تصمیم گرفتیم اسم این قطعه را برای آلبوم انتخاب کنیم.

انتشار آلبوم در این شرایط حساس ریسک بزرگی محسوب می‌شود چطور آن را پذیرفتید؟

حقیقت امر این است که نگاه ما خیلی بزرگ‌تر و عظیم‌تر از آن است که ریسک دار بودن یا حساس بودن شرایط کنونی بخواهد برای ما خطر محسوب شود، مخصوصاً که مهم‌تر از همه برای ما احترام گذاشتن به مخاطب‌ها و شنونده‌ها در اولویت اصلی قرار دارد. آمار فروش آلبوم "میز دوتایی" به‌شدت خوب بوده است، بخصوص بعد از این که مخاطبان آلبوم فیزیکی ما را دیدند و متوجه شدند که پکیج آلبوم "میز دوتایی" یکی از کامل‌ترین مجموعه‌ها، نه‌تنها در حوزه‌ موسیقی، بلکه در حوزه فرهنگی است و این مسئله همان اندازه که برای ما ارزشمند و مهم هست برای مخاطب‌ها هم به‌شدت مهم است.

چرا انتشار آنلاین را انتخاب نکردید؟

اتفاقاً ما مجبور به ارائه آنلاین بودیم، چه فیزیکی چه دیجیتال. فروش فیزیکی را به‌صورت آنلاین و ارسال پستی به تمام کشور انجام دادیم، مهم‌ترین دلیلش هم وضعیت حال حاضر جهان بود چرا که بهترین و کم‌خطرترین راه برای پراهمیت‌ترین مسئله این روزها یعنی سلامت مردم، ارائه‌ آنلاین و پستی بود. همچنین فروش نسخه دیجیتال را از طریق بیپ تونز برای مخاطب‌ها فراهم کردیم.

بسته‌بندی آلبوم با این شرایط و در مقایسه دیگر آثار کمی به سمت لاکچری شدن پیش رفته چقدر موافق این حرف هستید؟

خیلی موافق صحبت شما نیستم، برایم جالب است این کلمه را چندین بار به ما گفته شده، اما ما فقط سعی کردیم آلبوم طبق مؤلفه‌های جهانی باشد. البته از یک جهت در این سال‌ها آثار منتشر شده در ایران صرفاً برای درآمدزایی یا باری‌به‌هرجهت و یکنواخت بوده که انتشار یک آلبوم با این استایل تعجب‌برانگیز و لاکچری جلوه کرده است در صورتی که ما فقط سعی کردیم کار خود را به‌درستی انجام دهیم.

e4eb4d9d-dae3-45a8-a8ef-79d1e7b5d94c

شاید برای این سؤال کمی زود است، اما به فکر آلبوم بعدی هستید یا منتظر بازخورد این آلبوم می‌مانید؟

به نظر من برای پرسیدن این سؤال دیر هم هست ما دقیقاً زمانی که آلبوم "میز دوتایی" را ضبط کردیم به فکر انتشار آلبوم بعدی بودیم و این روزها استارت آن را زده‌ایم. حتماً و قطعاً کارهای جدید و آلبوم دومی در کار هست و قطعاً با قدرت و تجربه بیشتری ساخته و پرداخته خواهد شد.

برنامه صحنه‌ای هم بعد از عادی شدن شرایط خواهید داشت؟

در حال حاضر که به‌هیچ‌وجه انجام این کار میسر نیست، اما مطمئناً بعد از مشخص شدن وضعیت کنونی و عادی شدن شرایط برنامه کنسرت و اجرای صحنه‌ای را تنظیم و اعلام خواهیم کرد، من و دیگر اعضای گروه بی‌صبرانه منتظر عادی شدن شرایط هستیم.

برای شما امکان کنسرت آنلاین نیز وجود دارد؟ همان‌طور که می‌دانید این روزها این شکل از اجرا بسیار باب شده و استقبال زیادی هم از آن صورت می‌گیرد.

به دلیل اینکه ما همگی در شهر بوشهر سکونت داریم، ازلحاظ سخت‌افزاری امکان اجرای گروهی آنلاین را تا به این لحظه نتوانستیم فراهم کنیم، اما تصمیم گرفتیم اجراهای دو یا سه نفره را به‌صورت آنپلاگد داشته باشیم که خبر قطعی آن را در این چند روز اعلام خواهیم کرد.