سرویس موسیقی هنرآنلاین: شهرام رکوعی نوازنده فلوت اول ارکستر سمفونیک تهران یکی از نوازندگان ارکسترهای بنیاد رودکی است که با مشارکت در پویش پیشنهادشده از سوی شهرداد روحانی رهبر ارکستر و پیروی از شعار "در خانه می‌مانیم تا زودتر روی صحنه برویم"، مخاطبان را به ماندن در خانه دعوت می‌کنند.

رکوعی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود توضیح داد: با شیوع و گسترش ویروس کرونا، تمام فعالیت‌های اجتماعی تحت تأثیر قرار گرفت و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی صادره، اجتماعات و فعالیت‌هایی مانند اجرای کنسرت و حضور در سالن‌های کنسرت و سینما و... با محدودیت روبرو شد.

او ادامه داد: در چنین شرایطی، بسیاری از هنرمندان سراسر دنیا دست‌به‌کار شدند تا راهی برای حفظ ارتباط خود با طرفداران و هنر دوستان ایجاد کنند و با اشتراک گذاشتن هنرشان، گذراندن دوران سخت قرنطینه را برای آن‌ها راحت‌تر کنند. در ایران هم این اتفاق افتاد و هر روز ویدئوهایی انفرادی و گروهی زیادی از هنرمندان منتشر شد.

وی افزود: هفته اول فروردین امسال استاد شهرداد روحانی با من تماس گرفتند و مطرح کردند در نظر دارند با توجه به مشکل کرونا و عدم امکان اجرای کنسرت، از من و تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک بخواهند در منزل ویدئویی تهیه کنیم و در آن قطعه کوتاهی بنوازیم تا ایشان با هنردوستان به اشتراک بگذارند. اتفاقاً اولین ویدئویی که ایشان از این مجموعه منتشر کردند نوازندگی من بود، انتشار این ویدئوها با استقبال هنردوستان روبرو شد، و از سوی دیگر تا جایی که اطلاع دارم تهیه ویدئوها فقط به نوازندگان ارکستر سمفونیک محدود نشد و هر روز ویدئوهای زیادی از طرف نوازندگان مختلف کلاسیک و ایرانی برای ایشان ارسال می‌شود.

رکوعی همچنین گفت: در ادامه این اقدامات، تماسی هم از طرف بنیاد رودکی با من گرفته و قرار شد با همفکری و همکاری تعدادی از نوازندگان ارکستر، راه و شیوه‌ای برای اجرای خانگی ارکستر سمفونیک بیابیم و این امر را عملی کنیم. همه ما در این موضوع اتفاق نظر داشتیم که این کار حتماً باید با مشورت و نظارت استاد روحانی صورت بگیرد، از طرفی دوست و همکار عزیزم آقای فرشاد شیخی پیشنهاد داد با توجه به این که هشتگ سمفونی نهم بتهوون در این روزهای کرونایی، داغ شده است، ما هم بخشی از این سمفونی را اجرا کنیم، من هم پیشنهاد دادم با توجه به نمونه‌های مختلف منتشرشده، نوازندگان در منزل این بخش را اجرا و تصویر بگیرند و برای تهیه ویدئو به تدوینگر حرفه‌ای سپرده شود، اما نگرانی در مورد کیفیت صدا و نتیجه نهایی باعث شد به این ایده برسیم که می‌توان از صدای کنسرت آخری که از این سمفونی داشتیم استفاده کنیم، در نتیجه بخشی از سمفونی نهم بتهوون توسط استاد روحانی انتخاب و برای ما ارسال شد. نوازندگان هم پارت‌های خود را به‌صورت تصویری اجرا و برای او فرستادند.

او تأکید کرد: این موضوع در جریان بود تا این که هفته گذشته طی تماس دیگری از سوی بنیاد رودکی عنوان شد که طبق مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته توسط بخش بین‌الملل بنیاد، قرار است اجرای خانگی بخشی از سمفونی نهم بتهوون با محوریت ارکستر سمفونیک تهران و با همکاری نوازندگانی از چند کشور صورت گیرد و البته این کار در حال پیگیری است و به‌زودی شاهد نتیجه این همکاری بین‌المللی خواهیم بود.

این نوازنده ادامه داد: از آنجا که تعداد نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران حدود هشتاد نفر است و این خود اجتماعی بزرگ و خطرساز محسوب می‌شود، متأسفانه فعلاً تمرینات ارکستر تعطیل است، در نتیجه ساعات بیشتری در اختیار قرار گرفته که در آن به‌جز تمرین‌های روزانه ساز که برای حفظ توانایی نوازندگی لازم است، مشغول پرداختن به کارها و پروژه‌های موسیقایی عقب‌افتاده‌ای باشم که فرصت اتمام آن‌ها را نداشتم.

رکوعی اذعان داشت: کرونا تقریباً تأثیر مشترکی بر شیوه و نوع زندگی روزمره همه مردم گذاشته، از لحاظ کاری هم همین‌طور... مشاغل زیادی به حالت تعلیق و تعطیلی درآمدند که شامل شغل ما نیز می‌شود، از سوی دیگر مجبور به ایجاد تغییراتی در شیوه انجام کارهایی که در کنار نوازندگی ارکستر انجام می‌دهم شده‌ام، مثلاً در بحث آموزش ساز، کلاس‌های هنرجویانم را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنم یا در مورد ضبط موسیقی، تا جایی که امکان دارد پارت فلوت دوستان آهنگسازم را در خانه و در استودیوی شخصی خودم می‌نوازم و برایشان ارسال می‌کنم.

این مدرس در پایان گفت: از سوی دیگر تمامی کلاس‌های عمومی آموزشگاهم تعطیل شده است و این‌ها تعدادی از تأثیرات کرونا بر زندگی شخصی و کاری من است. امیدوارم با توجه کردن به اصول و پروتکل‌های بهداشت فردی و اجتماعی شاهد کاهش ابتلای مردم دنیا به این ویروس باشیم و به‌زودی همگی به زندگی عادی خود برگردیم و دوباره شاهد روزگار شاد و سالمی باشیم.