سرویس موسیقی هنرآنلاین: تا پیش از شیوع ویروس کرونا در ایران، آگاهی‌های پراکنده و کمی از آموزش موسیقی به صورت آنلاین وجود داشت و هنرجویان حتی دوری راه و ترافیک شهرهای شلوغ را به جان می‌خریدند تا در کلاس‌های آموزش حضوری موسیقی شرکت کنند و به صورت سینه به سینه آموزش ببینند، اما از وقتی که امکان تدریس به صورت حضوری از استادان و آموزشگاه‌های موسیقی به دلیل دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا و ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اطلاع ثانوی گرفته شد، برخی از آموزشگاه‌ها و هنرجویان راهی جز آموزش آنلاین نداشتند و ناچاراً به این روش آموزشی تن دادند و از تنها راه آموزشی استفاده کردند تا عقب نمانند.

از ویژگی‌های آموزش به صورت آنلاین، جلوگیری از اتلاف وقت استادان و هنرجویانی است که مدام در حالی طی کردن مسیر از خانه تا آموزشگاه بودند. در چنین شیوه‌ای که وابستگی زیادی به اینترنت دارد، پایین یا کند بودن سرعت اینترنت می‌تواند مانعی برای آموزش باشد که هنرجویان را در امر آموزش و یادگیری به دردسر بیندازد.

گرچه آموزشگاه‌های زیادی از این امکان استفاده کردند و کلاس‌های خود را از سر گرفتند ولی برخی از آموزشگاه‌ها از تنها گزینه موجود استفاده نکردند و آموزش موسیقی به صورت آنلاین را امری بی فایده خواندند، چرا که معتقد بودند روش‌های آموزش‌ موسیقی به غیر از آموزش حضوری چندان تأثیرگذار نیستند و شاگرد حتماً باید به خدمت استاد برود تا استاد بتواند مقدمات ابتدایی موسیقی یا به اصطلاح کوک کردن ساز شاگرد را از نزدیک ببیند. از همین جهت، عده‌ای از استادان موسیقی اعلام کردند که آموزش آنلاین تنها برای شاگردانی مفید است که چند سال نوازندگی کرده و در مرحله حرفه‌ای شدن قرار دارند، وگرنه برای هنرجویانی که فقط چند ماه است این حرفه را پیش گرفته‌اند آموزش آنلاین توفیری نخواهد داشت.

با توجه به این که فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی نزدیک به دو ماه به خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف شد و آموزشگاه‌ها در شرایط بلاتکلیفی قرار داشتند، سرانجام از چند روز اخیر و بر اساس اطلاعیه جدید دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش‌های هنری و با توجه به شرایط فعلی و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه آغاز فعالیت‌های صنفی با خطر کمتر و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، فعالیت آموزشگاه‌های آزاد هنری تهران از روز اول اردیبهشت با رعایت نکات بهداشتی مجاز اعلام شد.

خبر بازگشایی دوباره آموزشگاه‌ها قطعاً خبر خوشی برای استادان و هنرجویان خواهد بود و احتمالاً آموزشگاه‌های زیادی با رعایت نکات بهداشتی شروع به فعالیت می‌کنند، اما باید توجه داشت که هنوز بابت احتمال سرایت ویروس کرونا نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است فعالیت آموزشگاه‌ها پس از کرونا با فعالیت آن‌ها در پیش از کرونا کمی فرق داشته باشد.

در ادامه گزارش نظرات چندین مدرس موسیقی پیرامون آموزش موسیقی به صورت آنلاین و تجربه‌هایی که در این مدت از این شیوه آموزشی کسب کرده‌اند را می‌خوانیم:

کلاس‌های آنلاین از اتلاف وقت هنرجویان جلوگیری می‌کند

کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار در رابطه با وضعیت برگزاری کلاس‌های آموزش آنلاین توضیح داد: این کلاس‌ها هم یک سری خوبی دارد و هم به خاطر شرایط موجود با یک سری مشکلات مواجه است. خوبی این کلاس‌ها این است که وقت شاگردان شهرستانی دیگر در ترافیک تهران تلف نمی‌شود. معمولاً هنرجوها مبلغ زیادی صرف آمد و شد به تهران می‌کردند که کلاس‌های آنلاین این هزینه‌ها را نخواهد داشت.

وی درباره مشکلات این نحوه آموزشی نیز بیان کرد: یکی از مشکلات کلاس آنلاین این است که گاهی هنرجویان در کوک کردن سازها دچار ایراداتی می‌شوند که توضیحات این اتفاق به‌صورت آنلاین کمی سخت است. اگر اینترنت هم کمی ضعیف باشد روند آموزش دچار اختلال می‌شود.

سرعت پایین اینترنت؛ مانعی برای آموزش آنلاین

الیاس طغیانی خواننده و مدرس آموزشگاه درباره آموزش‌های آنلاین به هنرآنلاین گفت: آموزش آنلاین ما به همان شکل حضوری است و تفاوت چندانی ندارد. تنها چیزی که مانع آموزش آنلاین می‌شود سرعت کم اینترنت در کشورمان است. با این شرایط، برخی هنرجوها دوست دارند آموزش‌ها حضوری باشد ولی در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

طغیانی در ادامه شرایط آموزشگاه‌های موسیقی را این‌گونه شرح داد: در شرایط کنونی مدیران آموزشگاه‌ها باید از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شوند چون امرار و معاش بیشتر آن‌ها فقط از طریق تدریس است. متأسفانه در حال حاضر آموزشگاه‌ها اوضاع چندان خوبی ندارند و درآمد روزانه هنرمندان و استادان به مشکل خورده است. امیدوارم تدبیری اندیشیده شود تا این مشکل حل شود.

آموزش آنلاین برای هنرجویان موضوع جدیدی بود

حمید بهروزی‌نیا آهنگساز و نوازنده تار نیز در رابطه با نحوه برگزاری کلاس‌های آموزشی آموزشگاه خود در این شرایط اظهار کرد: من تقریباً از پنجم اسفند که موضوع بیماری کرونا در کشورمان جدی شد، آموزشگاه موسیقی را تعطیل کردم و با تمام استادهای آموزشگاه صحبت کردم تا کلاس‌ها را به‌صورت مجازی برگزار کنند.

بهروزی‌نیا با اشاره به این که خود قبلاً تدریس آنلاین را تجربه کرده بود، افزود: آموزش آنلاین برای هنرجویان آموزشگاه موضوع جدیدی بود که آن‌ها پس از یکی دو جلسه برگزاری متوجه شدند کلاس‌های آموزش مجازی هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

کلاس‌های آنلاین طراوت آموزش حضوری را ندارند

وحید اسداللهی نوازنده نقاره و یکی از آهنگسازان مطرح موسیقی آذربایجان درباره شرایط برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌صورت آنلاین عنوان کرد: یک سری از هنرجوها نمی‌توانند به‌صورت آنلاین در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند. اساساً طراوتی که در آموزش سینه‌به‌سینه وجود دارد، در آموزش موسیقی به‌صورت آنلاین دیده نمی‌شود و به همین خاطر الآن تعداد شاگردها کم شده است.

وی با اشاره به این که آموزش موسیقی برای یک شاگردی که می‌خواهد موسیقی را از پایه و صفر شروع کند حتماً باید به‌صورت حضوری و سینه‌به‌سینه باشد، خاطرنشان کرد: آموزش آنلاین برای هنرجویی قابل استفاده است که آن هنرجو چندین جلسه در کلاس‌های حضوری شرکت کرده باشد و حالا بخواهد برای یادگیری تکنیک‌های بیشتر از فضای آموزش آنلاین استفاده کند. در هر صورت یادگیری موسیقی به‌صورت آنلاین برای هنرجویی که کارش را می‌خواهد از صفر شروع کند بسیار سخت‌تر خواهد بود.

کلاس‌های آنلاین فقط به درد نوازندگان حرفه‌ای می‌خورد

رضا شایسته نوازنده ویولن، سرپرست ارکستر چکاوک و مدرس موسیقی درباره نحوه برگزاری کلاس‌های آموزشگاه موسیقی خود بیان کرد: در اسفندماه سال گذشته و پیش از ایام عید که شرایط به این صورت نبود، هر عزیزی که تمایل داشت حضوری به آموزشگاه ما مراجعه می‌کرد و ما هم با رعایت نکات بهداشتی به او آموزش می‌دادیم ولی در سال جدید شرایط فرق کرده است.

شایسته با اشاره به این که تاکنون هیچ کلاس آموزشی را آنلاین برگزار نکرده‌ است، تصریح کرد: کلاس‌های آنلاین به درد کسانی می‌خورد که نوازنده حرفه‌ای باشند تا آنلاین بتوانند رفع اشکال کنند، وگرنه برای یک هنرجو که پنج یا شش ماه بیشتر فعالیت نداشته است، کلاس آنلاین نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: تخصص ما آموزش موسیقی به کودکان است و من فکر می‌کنم برگزاری کلاس‌ها به‌‌طور مجازی نمی‌تواند به کودکان چهار پنج ساله کمک کند. به نظر من تأثیری که کلاس‌های حضوری دارد کلاس‌های آنلاین ندارد و کلاس‌های آنلاین فقط به درد نوازنده‌های حرفه‌ای می‌خورد.

راه دیگری جز برگزاری کلاس‌های آنلاین وجود ندارد

آرش کمانگری خواننده موسیقی ایرانی درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های آنلاین و میزان رضایت هنرجویان از چنین کلاس‌هایی بیان کرد: کلاس‌های ما چند وقتی است که به ‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. این کلاس‌ها ابتدا برای دوستان و هنرجویان کمی ثقیل بود ولی آن‌ها هم به‌مرور ترجیح دادند در چنین کلاس‌های شرکت کنند چون در حال حاضر گزینه دیگری وجود ندارد.

آموزش آنلاین کار بسیار دشواری است

محمد مقدسی نوازنده و مدرس موسیقی با اشاره به این که کلاس‌های آنلاین خود را تا اول اردیبهشت‌ماه لغو کرده است، عنوان کرد: قبلاً کلاس‌های موسیقی خودم را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کردم ولی به خاطر یک سری مسائل این کار را ادامه ندادم چون آموزش موسیقی به‌صورت آنلاین کار بسیار دشواری است.

این مدرس موسیقی درباره ایرادات آموزش آنلاین اظهار داشت: من فکر می‌کنم برای آموزش موسیقی استاد و شاگرد باید در کنار همدیگر حضور داشته باشند چون برخی از مباحث را فقط به‌صورت عملی و سینه‌به‌سینه می‌توان تدریس کرد.

مقدسی با اشاره به این که آموزش موسیقی در تدریس آنلاین زمان بیشتری می‌برد و در عین حال کیفیت آموزش حضوری را هم ندارد، خاطرنشان کرد: من برای موسیقی و خصوصاً موسیقی ایرانی تدریس حضوری را به کلاس‌های آنلاین ترجیح می‌دهم چون در موسیقی ایرانی یک احساسی در آهنگ و ملودی‌ها نهفته است که من به‌عنوان استاد موسیقی باید این احساس را در شاگردهایم به وجود بیاورم و غم و شادی را به آن‌ها القا کنم.