سرویس موسیقی هنرآنلاین: در روزهایی که شیوع ویروس کرونا باعث خانه‌نشینی تعداد زیادی از مردم شده است، خوانندگان و موزیسین‌ها بیکار ننشستند و به بهانه آغاز فصل بهار و عید باستانی نوروز سعی کردند با انتشار تک‌آهنگ‌هایی که بعضاً حال و هوای بهاری دارند به خانه دل هوادارانشان نفوذ پیدا کنند.

هرچند خواندن تک آهنگ و منتشر کردن آن در شروع سال جدید، امری مرسوم بین خوانندگان است، اما در بین تک‌آهنگ‌هایی که نوروز امسال منتشر شد، برخی فضایی دور از بهار و عید نوروز دارند و برای پاسداشت پرستاران، پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌های کشورمان در مسیر مبارزه با ویروس کرونا تولید شده‌اند. در ادامه گزارش به معرفی تعدادی از آهنگ‌هایی می‌پردازیم که در ایام عید نوروز منتشر شده‌اند:

"پرستار"- قاسم افشار

قاسم افشار، خواننده موسیقی پاپ کشورمان در روزهایی که پرستاران در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند، جزو اولین کسانی بود که برای تشکر و قدردانی از کادر درمانی به موسیقی روی آورد و در آخرین روزهای اسفندماه و در آستانه عید نوروز قطعه "پرستار" را منتشر کرد. ترانه این قطعه را فریماه حسینی سروده و محمدرضا چراغعلی آهنگسازی آن را بر عهده دارد.

"شرح الف"- محسن چاوشی

در روزهایی که مردم ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا به ماندن در خانه تشویق می‌شوند، محسن چاوشی با همکاری شهرداری تهران اثری را با این مضمون منتشر کرد. قطعه "شرح الف" با ملودی، شعر و تنظیم محسن چاوشی با همکاری شهرداری تهران منتشر شد. به گفته مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، چاوشی این قطعه شاد را با محتوای در خانه ماندن تولید کرده است. پیرامون این قطعه از هم‌وطنان خواسته شده به‌صورت دابمسش اجرا داشته و جوایزی دریافت کنند.

"گل‌های شمعدانی" - علی زند وکیلی

تازه‌ترین تک‌آهنگ علی زند وکیلی که در واپسین ساعات سال 1398 منتشر شد، قطعه "گل‌های شمعدانی" است که در این اثر کلام محمد صالح علا و موسیقی علیرضا افکاری شنیده می‌شود.  ضمن این که قنبر راستگو، خواننده و نوازنده مشهور موسیقی جنوب نیز در این اثر جفتی نواخته است. میکس و مستر قطعه "گل‌های شمعدانی" هم توسط وحید طاهرخانی انجام شده است.

"باران بهاری" - سالار عقیلی

سالار عقیلی که سال پُرکاری را به لحاظ انتشار آلبوم موسیقی پشت سر گذاشت، در روزهای آغازین سال 99 به همراهی همسر نوازنده خود، حریر شریعت‌زاده قطعه "باران بهاری" را منتشر کرد که این قطعه کاملاً حال و هوای بهاری دارد.

در این قطعه که نسخه تصویری آن نیز منتشر شده، شاهرخ پناهی فرد آهنگساز، ابراهیم اسماعیلی اراضی، حریر شریعت زاده نوازنده پیانو، علی حاجی قاسمی و حامد حاجی قاسمی تهیه‌کننده و محمد سیحونی به‌عنوان کارگردان حضور دارند.

"دعای تحویل سال" - رضا بهرام

رضا بهرام خواننده موسیقی پاپ نیز که طی سال گذشته جزو چهره‌های خبرساز موسیقی کشورمان بوده هم در آستانه تحویل سال جدید دعای تحویل سال را در قالب انتشار یک نماهنگ منتشر کرد.

در این قطعه تصویری که بدون استفاده از موسیقی به مخاطبان عرضه شده تصاویری از تلاش و کوشش شبانه‌روزی پرستاران و پزشکان کشورمان در مراکز درمانی درگیر بیماران کرونایی گنجانده شده که خواننده اثر تلاش کرده با استفاده از این تصاویر قدردان تلاش این عزیزان در ساعات مانده به تحویل سال ۹۹ باشد.

"چشماتو ببند" - مانی رهنما

"چشماتو ببند" نام جدیدترین آهنگ مانی رهنما خواننده پاپ موسیقی است که در ایام نوروز منتشر شد. در این قطعه بابک صحرایی به‌عنوان ترانه‌سرا، مانی رهنما به‌عنوان آهنگساز و خواننده و فرزین قره گوزلو در نقش تنظیم‌کننده فعالیت داشتند.

"دوس دارم"- امیرعباس گلاب

امیرعباس گلاب، خواننده موسیقی پاپ در جدیدترین تک ترکی که از خود منتشر کرده، به سراغ یک قطعه دوزبانه هندی فارسی به نام "دوس دارم" رفته است. قطعه "دوس دارم" که ملودی آن را خود گلاب ساخته، با ترانه‌ای از علی بحرینی و تنظیم "دی زاد " در آستانه نوروز 99 منتشر شد که در نوع خود جالب بود و مورد استقبال مخاطبان این خواننده قرار گرفت.

"ای دوست" - آرش کمانگیری و حسین بهرزوی‌نیا

قطعه "ای دوست" به آهنگسازی حسین بهروزی‌نیا و خوانندگی اشکان کمانگری، قطعه‌ای بود که در واپسین روزهای سال 98 در سبک موسیقی اصیل ایرانی منتشر شد. این قطعه یکی از قطعات آلبوم "در آینه" است که قرار است به‌زودی توسط این گروه منتشر ‌شود.

در این قطعه که با شعری از نظامی گنجوی منتشر شده، حسین بهروزی‌نیا نوازنده بربت، حمید بهروزی‌نیا نوازنده تار، بهنام معصومی نوازنده تنبک، نگار اعزازی نوازنده دف، مصطفی موسوی نوازنده نی، سارا هستی نوازنده کمانچه، سعید مهرپیما نوازنده سنتور گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

"چهار صبح" - مازیار فلاحی

مازیار فلاحی خواننده موسیقی پاپ در ادامه آهنگ‌های عاشقانه‌‌ و احساسی که برای مخاطبانش می‌خواند، این بار در آستانه عید نوروز قطعه احساسی و عاشقانه "چهار صبح" را منتشر کرد. در این قطعه فلاحی علاوه بر خوانندگی، به‌عنوان ترانه‌سرا، آهنگساز و تنظیم‌کننده نیز فعالیت داشته و امیر جمال‌فرد هم در بخش میکس و مستر آهنگ او را همراهی کرده است.

"دلشوره" - سینا سرلک

قطعه "دلشوره" به خوانندگی سینا سرلک در روزهای نخست سال ۱۳۹۹ منتشر شد. در این تک آهنگ که در ادامه تولید آثار سینا سرلک در حوزه موسیقی پاپ محسوب می‌شود، مصطفی پاشایی برادر مرحوم مرتضی پاشایی خواننده موسیقی پاپ به‌عنوان آهنگساز حضور دارد. اشکان حیدری ترانه‌سرا، مهدی حسنی تنظیم‌کننده و سعید هامون میکس و مستر گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

"هم‌آواز" - گروه دال

گروه موسیقی دال به سرپرستی شایان شکرآبی که طی سال‌های اخیر با در نظر گرفتن یک رویه مستقل و متکی بر ساخت موسیقی‌های کلام محور برای خود طرفدارانی زیادی پیدا کرده، در ادامه فعالیت‌های خود به‌تازگی قطعه "هم‌آواز" را منتشر کرد. در این قطعه که بعد از انتشار قطعه‌هایی چون "آدم" و "لحظه‌ها" منتشر شده، غزل مهدوی ترانه‌سرا، شایان شکرآبی آهنگساز و گروه دال به‌عنوان تنظیم‌کننده حضور دارند.

"مهربان منی" - حجت اشرف‌زاده

نخستین تک آهنگ حجت‌ اشرف‌زاده در سال ۱۳۹۹ "مهربان منی" است که با ترانه‌ای از محمد مبارکی منتشر شد. در این قطعه که اولین بار در ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه سه با اجرای رضا رشیدپور پخش شد، محمد محتشمی آهنگساز، کمال صداقت تنظیم‌کننده، وصام خصاف نوازنده ساکسیفون، فرشید ادهمی نوازنده گیتار و گیتار باس، ایمان احمدزاده میکس و مستر و حجت اشرف زاده به‌عنوان خواننده حضور داشتند.