سرویس موسیقی هنرآنلاین: تولید و انتشار آلبوم موسیقی چند سال است که به‌خودی‌خود در شرایط اقتصادی کشور تبدیل به امری سخت و حتی برای برخی از خوانندگان جوان، امکان‌‌ناپذیر شده است. در سال 1398 وقوع اتفاقات ناگوار در کشور مزید بر علت شد که روند کاهشی تولید و انتشار آلبوم‌ها را تشدید کرد.

در این بین تاریخ انتشار آلبوم‌های زیادی به تعویق افتاد و آلبوم‌های زیادی هم بودند که علیرغم اعلام قبلی توسط خواننده‌ها منتشر نشدند، اما در همین شرایط، برخی از هنرمندان نام‌آشنای موسیقی و البته تعدادی از خوانندگان جوان دست به تولید و انتشار آلبوم زدند.

در ادامه گزارش به مهم‌ترین آلبوم‌های منتشرشده امسال اشاره خواهیم کرد:

"انرژی مثبت" - فرزاد فرخ

"انرژی مثبت" اولین آلبوم فرزاد فرخ خواننده پاپ در تعطیلات نوروز 98 منتشر شد. ترانه‌سرایی و آهنگسازی این آلبوم را که 10 قطعه دارد خود فرخ بر عهده داشت. پیام طونی، فیروز ویسانلو، کسری جدیدزاده، یاشار خسروی، ماکان فرجی، بابک شهرکی، حسام جعفری، فرشاد ساجدی فر، حامد محدثی فر نوازندگانی هستند که فرخ را در تولید آلبوم "انرژی مثبت" همراهی کردند.

"به من فرار کن" - محمدرضا علیمردانی

پس از انتشار چند تک آهنگ، سرانجام محمدرضا علیمردانی صداپیشه، بازیگر و مجری تصمیم گرفت اولین آلبوم موسیقی خود را روانه بازار کند. علیمردانی در آلبوم با نام "به من فرار کن" با ترانه‌سراهایی شامل روزبه بمانی، حامد عسکری و حسین غیاثی و آهنگسازانی نظیر فرزین قره‌گزلو و امیر توسلی همکاری کرد. از نوازندگان این آلبوم می‌توان به میلاد نودست، میلاد عدل و نگار اعزاری اشاره کرد. "شاعر شدن"، "دار مکافات"، "به من فرار کن"، "همین الان یهویی"، "جان من و جان تو"، "حواست نیست"، "عشق نارفیق"، "ای وای"، "نه"، "بهترین خاطره"، "بغض" و "تنهایی" نام قطعات این آلبوم موسیقی هستند.

"بی‌نام" - محسن چاوشی

"بی‌نام" با نام سابق "قمارباز" دهمین آلبوم استودیویی محسن چاوشی است. این آلبوم با آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی چاوشی و اشعاری برگرفته از مولانا، سعدی، وحشی بافقی و فصیح الزمان شیرازی، سوم دی‌ منتشر شد. انتشار آلبوم چند بار به علل و حواشی مختلف، مانند عدم موفقیت در اخذ مجوز قطعات، مشکلات نام آلبوم، و آماده نبودن نسخه‌های فیزیکی، به تعویق افتاد. "قند منی"، "گنجشک پریده"، "بر سلطان"، "چنگ"، "قمارباز"، "عقل و خرد"، "زاهد"، "باز آمدم"، "من ندانستم"، "قوم به حج رفته" و "راز" یازده قطعه آلبوم "بی‌نام" هستند.

"دیوونه‌خونه مجازی" - رضا یزدانی

رضا یزدانی، خواننده موسیقی پاپ راک یازدهمین آلبوم خود با نام "دیوونه‌خونه مجازی" را در تاریخ دوم دی‌ماه با دو نسخه فیزیکی و دیجیتال منتشر کرد. یزدانی در این آلبوم با ترانه‌سرایانی نظیر مجید بابازاده، میثم یوسفی و مهدی ایوبی همکاری کرده است. آهنگسازی قطعات، به‌جز چهار قطعه، بر عهده یزدانی بود. از نوازندگان این اثر می‌توان به میلاد عادل، سهیل زرین‌کلک، آرش زمانیان، محمد خرمی‌نژاد و علیرضا مهدی‌زاده اشاره کرد. "دیوونه‌خونه"، "شعرهامو تو بگو"، "تنفس چقدر سخته"، "بی‌هوا"، تهران بدون تو"، "کافه گرامافون"، "کتونی"، "عشق آدم‌کش"، "دعا"، "قرمز"، "من باید زنگ بزنم" و "تنهام نزار رفیق" 12 قطعه این آلبوم هستند.

"افسانه چشم‌هایت" -  همایون شجریان و علیرضا قربانی

"افسانه چشم‌هایت" آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی و با آهنگسازی مهیار علیزاده 19 آبان منتشر شد. تولید این آلبوم که از آن به‌عنوان یکی از متفاوت‌ترین پروژه‌های شجریان و قربانی یاد از مردادماه 1393 آغاز شد و تا زمان انتشارش اظهارات ضد و نقیض و دلایل متعددی برای تأخیر در انتشار آن اعلام شد. در ساخت این آلبوم از سروده‌های نیما یوشیج، احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی و سیمین بهبهانی استفاده شده ‌است.

"و عشق آمد"، "نگار"، "در وادی عشق" - سالار عقیلی

آلبوم "و عشق آمد" به آهنگسازی و نوازندگی مرتضی صنایعی و خوانندگی سالار عقیلی در ژانر موسیقی اصیل ایرانی یکی از آلبوم‌های عقیلی بود که امسال منتشر شد. "نگار" یکی دیگر از آلبوم‌های منتشرشده عقیلی در سال 98 است که در هفتم مردادماه منتشر شد. این آلبوم شامل هشت قطعه است که ترانه‌سرایی آن را سعید رمضانی بر عهده داشت و آهنگسازی آن را شایان کریمی انجام داد. سومین آلبوم سالار عقیلی که امسال روانه بازار شد، "در وادی عشق" نام دارد که با تلفیق موسیقی سنتی و مویه‌های تنبور و بهره گرفتن از اشعار عرفانی و همخوانی اذکارگونه تولید شد. عقیلی در این آلبوم بخش ناشنیده‌ای از توانایی آوازی و بیان خود را نشان داد و تلاش کرد تحریرها و کشش‌ها و لحن خوانش خود را به اصالت موسیقی تنبور نزدیک کند.

"قله" - امیرعباس گلاب

امیرعباس گلاب خواننده پاپ پس از نزدیک به یک دهه فعالیت حرفه‌ای در موسیقی کشورمان سرانجام نخستین آلبوم رسمی خود با نام "قله" را در تاریخ 20 خرداد منتشر کرد. این اثر شامل 14 آهنگ باکلام است که کار آهنگسازی آن‌ها را معین راهبر، امین قباد، بابک زرین و خود امیرعباس گلاب بر عهده داشته‌اند. در این قطعات از سروده‌های ترانه‌سرایانی مثل علی بحرینی، رضا شاهین، بهروز کشاورز و محمد کاظمی استفاده شده است. از نوازندگان این آلبوم می‌توان به کیان دارات، یاسین ترکی، فیروز ویسانلو و بابک کوهستانی اشاره کرد.

"فرشته زمینی" حامد هاکان

اولین و آخرین آلبوم رسمی حامد هاکان با نام "فرشته زمینی" دو سال پس از فوت این خواننده در قالب 10 قطعه به نام‌های "دریا"، "تنهام بذار"، "نیا غربت"، "فرشته زمینی"، "کوه به کوه نمی‌رسه"، "آسمون غریب"، "آهای مردم"، "با من بمون"، "بی‌تو میمیرم"، "نفرین به سفر" و با تنظیم میلاد ترابی، مردادماه منتشر شد. مجوز نشر این آلبوم در بهمن 97 صادر شد و قطعات آن توسط میلاد ترابی بازتنظیم و با درخواست خانواده زنده‌یاد هاکان در آستانه روز تولد او (۱۷ مرداد) منتشر و با نیت صرف عواید آن در امور خیریه در اختیار علاقه‌مندانش قرار گرفت.

"گوهر جان"، "سِحر سَحَر" - وحید تاج

آلبوم موسیقی "گوهر جان" با آهنگسازی سلمان سالک، تنظیم عباس آزاد و آواز وحید تاج در روز 31 خردادماه منتشر شد. این آلبوم شامل دو لوح فشرده است که در آن قطعاتی به آهنگسازی سلمان سالک به همراه چند تصنیف قدیمی اجرا شده که عباس آزاد آن‌ها را در قالب ارکسترال تنظیم کرده است. "سِحر سَحَر" نام آلبوم دیگر تاج است که در سال 98 با آهنگسازی فرشید کاکاوند منتشر شد. این مجموعه شامل هفت آهنگ باکلام و یک آهنگ بی‌کلام در سبک کلاسیک ایرانی است که ساز محوری آن‌ها تنبور است. "خانه سودا"، "ساقی"، "زاهد"، "آواز و تنبور"، "وای دل"، "فراق" و "سحر مستی" نام قطعات موسیقی این آلبوم هستند.

"نام من عشق است" - فرهاد مدیری

فرهاد مدیری فرزند مهران مدیری بازیگر، کارگردان و مجری با نام هنری "فرواگ" چند ماه پس از انتشار چند تک‌آهنگ اولین آلبوم مستقل خود را 30 خرداد با عنوان "نام من عشق است" منتشر کرد. مجموعه حاضر شامل 9 آهنگ باکلام است که بیشتر آن‌ها وام گرفته از ملودی‌های فولکلور مناطق مختلف هستند. "گل لاله لاله" و "خاطره"، "نام من عشق است"، "تو"، "آی گلم"، "جمع اضداد"، "مرد چیچکا"، "دخترعمو" و "رنگ زردم" قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

"صبر کن" - محمد معتمدی

آلبوم "صبر کن" به آهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی محمد معتمدی و همکاری تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون سرانجام بعد از مدت‌ها از تولید و ضبط آن توسط موسسه ایران گام وارد بازار موسیقی شد. "صبر کن" با شعر مهدی مظاهری، "هیچ مگو" با شعر مولانا، "در هوایت بی‌قرارم" با شعر مولانا، "مرایار" با شعر مولانا، "ایجاد جدا شویم" با شعر مهدی مظاهری قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است. اندیشه فولادوند، لیندا کیانی و شایان صبور (دکلمه)، پدرام فریوسفی، میثم مروستی نوازندگان ویولن و ویولن آلتو، پانیذ فریوسفی، امین غفاری نوازندگان ویولن، آتنا اشتیاقی و نگار نوراد نوازندگان ویولنسل، مهرناز دبیرزاده نوازنده پرکاشن و عوامل اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

"خراسانیات" محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان

"خراسانیات" عنوان آلبومی با خوانندگی محمدرضا شجریان و آهنگسازی پرویز مشکاتیان است. این آلبوم که در سال 1365 اجرا و ضبط شد سه‌شنبه 20 اسفند منتشر شد. "خراسانیات" که برگرفته از موسیقی مقامی خراسان است، از اشعار باباطاهر عریان و ملک‌الشعرای بهار بهره گرفته شده است. اجرای موسیقی این اثر را گروه عارف بر عهده داشته است. در این آلبوم نام بزرگانی چون پرویز مشکاتیان، منصور سینکی، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار، و ارژنگ کامکار به‌عنوان نوازندگان خراسانیات دیده می‌شود. محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان در طول سال‌ها فعالیت مشترک هنری، آثار ارزشمندی در چهارچوب موسیقی ایرانی آفریدند که از آن شمار می‌توان به ‌‌ آلبوم‌های "بیداد همایون"، "آستان جانان"، "سر عشق"، "نوا"، "دستان"، "گنبد مینا"، "دود عود"، "جان عشاق"، "بهاریه" و‌‌ "قاصدک" اشاره کرد.