سرویس موسیقی هنرآنلاین: محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده موسیقی درباره تأثیر ویروس کرونا بر روی صنعت موسیقی گفت: در حقیقت این ویروس تأثیر صد درصد مستقیمی روی صنعت موسیقی گذاشته است. از آنجا که طبق بخش‌نامه وزارت بهداشت و ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری هر گونه تجمع ممنوع اعلام شده است، طبیعتاً در کنسرت‌ها هم تجمع شکل می‌گیرد و باید لغو می‌شدند.

مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری ققنوس و وبسایت ایران‌کنسرت با اشاره به این که ما با لغو کنسرت‌ها نه‌تنها هیچ فروشی نداشته‌ایم، بلکه تمام بلیت‌هایی را هم که فروخته بودیم مجبور شدیم که به خریداران پس بدهیم، درباره این شرایط عنوان کرد: این هزینه کارت به کارت کردن وجوه حاصل از فروش بلیت‌ها را نه تهیه‌کننده قبول می‌کند و نه خواننده. همه این هزینه‌ها را مجموعه ما به خاطر اعتمادی که مردم دارند و وجوهشان را در اختیار ما قرار دادند، پس می‌دهد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: هرچند هزینه هر کارت به کارت عدد چندانی نیست ولی وقتی قرار است مثلاً 110 هزار بلیت عودت داده شود، این رقم یک عدد چشم‌گیر و قابل توجهی خواهد شد که ما را دچار خسران و زیان مضاعف می‌کند. از طرفی خود موسسه ققنوس به‌واسطه تهیه‌کنندگی خواننده‌هایی که دارد و کنسرت‌هایی که برگزار می‌کند، مبلغی به آرتیست‌ها داده بود که با لغو کنسرت‌ها پولی به ما عودت داده نشد.

توتونچیان اظهار داشت: در این روزهایی که تمام بیزینس‌ها به‌واسطه پیشگیری از ویروس کرونا اقدام به کم کردن کارکنانشان کرده‌اند، ما داریم با حداکثر توان و نیرو کار می‌کنیم چون بابت وظیفه‌ای که به گردن گرفتیم مسئول هستیم. ما باید هر چه زودتر پول‌های خریداران را پس بدهیم. در این کار احتمال هر نوع خطای سیستمی یا فردی وجود دارد و این مسئله فشار کاری ما را دوچندان می‌کند. این عوارض ابتدایی ویروس کرونا است که شامل صنعت موسیقی و تئاتر کشور شده است و سایر پیامدهای آن رفته‌رفته و به‌مرور زمان مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر با تعطیلی اجباری فعالیت‌های موسیقی موافق بودید، بیان کرد: من در مجمع صنفی تهیه‌کنندگان موسیقی کشور گفتم اگر نظر بگیریم در یک کنسرت یک روزه که در دو سئانس مختلف در هتل اسپیناس پالاس برگزار می‌شود، حدود پنج هزار نفر مخاطب حضور پیدا کنند، اگر فقط یک درصد از افراد به هر طریقی مبتلا شوند، درواقع این آمار به روزی 50 نفر مبتلا می‌رسد. حالا نه من و نه هیچ‌کس دیگر حاضر نیستیم عزیزانمان جزو این 50 نفری باشند که در سالن کنسرت به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.‌ بنابراین علیرغم این که تعطیلی کنسرت‌ها به لحاظ مالی برای ما بسیار زیان‌آور است ولی من و همکارانم با تعطیلی اجباری کنسرت‌ها موافق هستیم.

توتونچیان ضمن تأکید بر این که در همه مقوله‌ها یک سری استانداردهای بین‌المللی وجود دارد که ما آن‌ها را رعایت نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید به استانداردهایی که دنیا به آن رسیده است توجه کنیم و اگر جایی از این استانداردها با قوانین اسلامی مغایرت داشت آن را اسلامیزه کنیم. نباید این‌طور باشد که ما تازه خودمان شروع به آزمون و خطا کنیم. مملکت ما مملکتی نیست که در آن فرصت آزمون و خطا وجود داشته باشد و مردم ما هم مردمی نیستند که تحمل آزمون و خطا داشته باشند. اگر استانداری در دنیا وجود دارد که پسندیده است، پس چرا ما آن را انجام نمی‌دهیم؟ در زمینه کرونا هم بهتر است بیاییم استانداردهایی را که چین انجام داد و در زمینه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به رشد منفی رسید انجام بدهیم.