سرویس موسیقی هنرآنلاین: هنرمندان عرصه موسیقی این روزها با معضلی به نام بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، این در حالی است که تمامی کنسرت‌ها در سراسر کشور فعلاً کنسل شده‌اند و با توجه به وخامت اوضاع این تعطیلی به‌احتمال زیاد تا اوایل سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. در این شرایط مهم‌ترین منبع درآمد فعالان عرصه موسیقی تا اطلاع ثانوی قطع شده است.

این تمام ماجرا نیست و این بیماری هولناک باعث شده است قریب به‌اتفاق هنرمندان موسیقی خانه‌نشین شوند. فعالیت‌های موسیقایی اعم از ضبط آهنگ یا تکمیل آلبوم نیز به حالت تعلیق درآمده است و درواقع می‌توان گفت که موسیقی و در مجموعه فعالیت‌های هنری در کشورمان این روزها حال خوشی ندارند و ضربان آن‌ها ‌کند شده است.

البته در میان تمام جشنواره‌های فجر که هر سال در ماه بهمن برگزار می‌شود، دو جشنواره فیلم و موسیقی از این قضیه به‌سلامت عبور کردند و برخلاف جشنواره‌های مد و لباس و تجسمی که در میانه‌های برگزاری به مشکل خوردند، توانستند پرونده خود را در این دوره کامل ببندند.

برخی باور دارند که شاید با لغو کنسرت‌ها فرصت مناسبی برای تولید آثار موسیقایی به وجود آید، اما واقعیت این است که گروه‌های سازنده به‌هیچ‌عنوان حاضر نیستند در این شرایط بحرانی دور هم جمع شوند و یک اتفاق موسیقایی را رقم بزنند و به‌درستی سلامتی خود را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند.

در این بین، تعدادی از اهالی موسیقی تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند. یکی از آن‌ها بنیامین بهادری خواننده پاپ که قرار بود ششم اسفندماه در دو سئانس در نمایشگاه بین‌المللی تهران با هواداران خود دیدار تازه کند، اما با لغو کنسرت‌ها و البته دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری موفق به انجام این کار نشد، اما او در یک اقدام جالب در صفحه مجازی خود در اینستاگرام اعلام کرد که به‌صورت لایو در تاریخ و ساعتی که قرار بود این برنامه روی صحنه رود، برای طرفدارانش می‌خواند. بنیامین پای قول خود ماند و در همان زمان اعلام شده در لایو اینستاگرام خود حاضر شد و یک ساعت زنده اجرا کرد که باعث شگفتی هوادارانش شد. طبیعی است که اتفاقات خوب از این دست در موسیقی می‌تواند در شرایط بحرانی زمینه‌ساز اتفاقات خوب دیگر در اشکال مختلف باشد.

در ادامه این گزارش با سه تن از فعالان عرصه موسیقی شامل امین غفاری نوازنده و مدیر آموزشگاه کیمیا، حسین علیشاپور خواننده موسیقی ایرانی و رامین صدیقی ناشر و تهیه‌کننده موسیقی درباره معضل لغو کنسرت‌ها و فعالیت‌های موسیقایی و راه‌حل‌های آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

اعلام تاریخ‌های جدید برای جلوگیری از متضرر شدن برگزارکنندگان کنسرت‌

امین غفاری نوازنده و مدیر آموزشگاه کیمیا درباره تأثیر بیماری کرونا بر حوزه کاری خود گفت: از آنجا که کار ما با تعامل اجتماعی همراه است، طبیعتاً شیوع چنین ویروسی و این که مردم از ازدحام ترس داشته باشند، قطعاً به ضرر ما خواهد بود. همان‌طور که در جریان هستید کنسرت‌ها تعطیل شده‌اند و کلاس‌های آموزشگاه‌ها هم به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

این نوازنده ادامه داد: من در این دو هفته قرار بود با ارکستر تبریز کنسرت سولو بگذارم و یک کنسرت هم در اهواز برگزار کنم که هر دوی آن‌ها به خاطر شیوع بیماری کرونا در ایران لغو شدند.

او با حمایت از تصمیم تعطیلی تمام کنسرت‌ها عنوان کرد: فکر می‌کنم به خاطر سلامتی مخاطبان تصمیم درستی گرفته شده است، منتها باید برای متولیان کنسرت که کنسرت‌های آن‌ها لغو شده است، تاریخ‌های جدید در نظر گرفته شود تا آن‌ها متضرر نشوند.

غفاری به‌عنوان مدیر یک آموزشگاه‌ ضمن موافقت با تعطیلی آموزشگاه‌های موسیقی در شرایط کنونی، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از آموزشگاه‌ها دارند به‌صورت آنلاین بخش آموزش را جلو می‌برند ولی متأسفانه برخی هنرجوها با برگزاری آنلاین کلاس‌ها موافق نیستند و صاحبان آموزشگاه‌‌ نمی‌توانند آن‌ها را مجبور کنند. به هر حال این اختیاری است که در این شرایط به هر هنرجو داده می‌شود. امیدوار هستم که مسئولین و مدیران آموزشگاه‌ها با پایان بحران‌ فعلی بتوانند کلاس‌های خودشان را جبران کنند. بسیاری از تصمیماتی که می‌تواند گرفته شود منوط بر این است که به امید خدا این بیماری از ایران ریشه‌کن شود.

ای‌کاش تعطیلی‌ها فقط مختص کنسرت‌ها نبود

حسین علیشاپور خواننده موسیقی ایرانی در رابطه با تأثیر شیوع بیماری کرونا بر فعالیت‌هایش گفت: چند کنسرت من متأثر از این اتفاق تعطیل شد که البته اتفاق ناخوشایندی است. البته من با تعطیلی کنسرت‌ها کاملاً موافق هستم ولی ای‌کاش این تعطیلی‌ها فقط مختص کنسرت‌ها نبود. اگر این یک خطر ملی است، باید به‌طور شفاف با مردم در میان گذاشته شده و همه‌جا تعطیل شود. مسلم است که این تعطیلی‌ها زیان اقتصادی دارد ولی بالأخره اگر یک مسئله ملی است باید همه کشور را تعطیل کرد. هیچ‌چیز از جان مردم‌ بالاتر نیست.

وی افزود: معمولاً مسئولین فرهنگی ما در کنترل این نوع بحران‌ها کار چندانی نمی‌توانند انجام بدهند. من در گذشته صحبتی کرده بودم که بالأخره باید یک صندوق قدرتمند با مشارکت تمام هنرمندان تشکیل شود که این صندوق بتواند در چنین شرایطی که کنسرت‌ها لغو می‌شود، از اهالی موسیقی حمایت کند. ما در حال حاضر فقط یک صندوق هنر داریم که آن هم به اعتقاد من صندوق ضعیفی است و نمی‌تواند کاری زیادی انجام بدهد.

لغو رویدادهای موسیقایی کار درستی بود

رامین صدیقی ناشر و تهیه‌کننده موسیقی درباره تأثیر کرونا بر فعالیت‌های موسیقی گفت: این بیماری تأثیر زیادی بر روند فعالیت‌های ما گذاشته است. اول از همه این که رویدادهای زنده به‌طور کل لغو شده‌اند. نکته بعدی این که در این مقطع زمانی اصولاً برنامه‌های ضبط زیاد است و شیوع این بیماری مانع ضبط‌ کارها شده است. معمولاً همیشه از اواخر بهمن‌ماه تا اواخر اسفندماه وقت خوبی برای کارهایی است که نیاز به سازهای ارکسترال دارند.

وی ادامه داد: امسال به نسبت سال‌های گذشته جمعیت کمتری برای خریدهای عید نوروز به مراکز فرهنگی مراجعه می‌کنند که همین مسئله باعث می‌شود فروش محصولات ما هم کمتر شود.

صدیقی درباره موافق یا مخالف بودن خود با طرح اجباری لغو رویدادهای موسیقی توضیح داد: این  کاری است که باید انجام می‌شد. به نظر من حتی باید زودتر از این‌ها صورت می‌گرفت که کار به اینجا نرسد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی به مسئولین فرهنگی و هنری برای مدیریت این بحران دارید، گفت: فقط با ما صادق باشند! همین.