سرویس موسیقی هنرآنلاین: یکشنبه‌شب در نخستین سئانس اجراها در سالن سوره گروه مُقام چیلر با لباس‌های اقوام ترکمن و با سازهای دوتار روی صحنه رفتند. طواق سعادتی، امین سعادتی، لقمان امانیان اعضای این گروه بودند که به سرپرستی غفور امانیان کنسرت برگزار کرد.

گروه مقام چیلر فعالیت خود را از سال 1367 به سرپرستی امانیان شروع کرد و تاکنون در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شرکت کرده است. ساز دوتار، جزء لاینفک روح و هویت مردم ترکمن است. "باغشی" یا "بخشی" لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در میان ترکمن‌ها داده می‌شود. پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو در کلمبیا و در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

تنبورنوازان دالاهو در حوزه هنری

در سئانس دوم گروه تنبورنوازان دالاهو از کرمانشاه روی صحنه رفتند. تیمور مهرابی، پوریا فتاحی، برزو امیریان، جبار محمدی اعضای این گروه بودند که به سرپرستی هوشنگ امیریان با شلوارهای کردی و گیوه به صحنه رفتند و به‌صورت گروهی تنبورنوازی کردند.

"ساروخانی"، "سرطرز"، "غریبی"، "باریه" و "گل و ه دره" ازجمله قطعاتی بودند که تنبورنوازان دالاهو اجرا کرد. اجرای این گروه با نواختن و خواندن قطعه‌ "ملکا ذکر تو‌ گویم" سروده سنائی غزنوی به نقطه اوج خود رسید. گروه تنبورنوازان دالاهو فعالیت خودش را در سال 1369 توسط هوشنگ امیریان در کرمانشاه شروع کرد.

تنبور از خانواده دوتار یا به عبارت دقیق‌تر، نام قدیمی و باستانی دوتار است. در بین سازهای خانواده دوتار، تنبور تنها ساز زهی زخمه‌ای رایج در منطقه غرب است. تمرکز عمده این ساز در حال حاضر در استان کرمانشاهان و در نواحی شمالی استان لرستان است. گفته می‌شود ساز تنبور در مناطق مختلف کرمانشاه و لرستان به نام‌های مختلفی معروف است. تنبور، تنها سازی است که اجازه ورود آن را به مجلس نیاز و حلقه ذکر سلسه یارسان (اهل حق) می‌دهند. این ساز در جامعه اهل حق از حرمت و قداست خاصی برخوردار است.

محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی مهمان ویژه اجرای این دو گروه موسیقی اقوام بود.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تا پنجشنبه اول اسفند در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود.