سرویس موسیقی هنرآنلاین: در نوبت اول اجراهای مربوط چهارمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در شامگاه شنبه 26 بهمن، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مهمان نصیر حیدریان دو اثر از آهنگساز شهیر آلمانی لودویگ فان بتهوون را اجرا کرد. این قطعات شامل اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور بود.

اوورتور کوریولان روایت موسیقیایی بتهوون از تراژدی کوریولان یکی از نمایشنامه‌های شکسپیر است. بتهوون که تحت تأثیر این داستان قرار گرفته است، تصمیم می‌گیرد اورتوری بر مبنای آن بسازد و در حقیقت نمایشنامه‌‌ای چند ساعتی را در یک موسیقی 10 دقیقه‌ای خلاصه می‌کند.

در انتهای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آن حضور داشت قطعه "176" از ساخته‌های بهزاد عبدی که یادواره جان‌باختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی بود اجرا شد.

صالحی پس از پایان اجرای ارکستر سمفونیک تهران همراه با محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری و سید محمد طباطبایی مدیر شورای ارزشیابی هنرمندان با رهبر و اعضای ارکستر دیدار کرد.

تریو جز هنرمند ایتالیایی

در نوبت دوم اجراهای شب چهارم سی و ‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر، تریو جز لوکا آکینو هنرمند ایتالیایی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این هنرمند که به‌واسطه ابتکارات در نواختن و صداسازی شهرتی جهانی یافته است، در کنسرت خود از این که ایران یک جشنواره موسیقی با قدمت 35 دوره دارد اظهار شگفتی کرد.

آکینو همچنین از علاقه خود و اعضای گروهش به شرق و خاورمیانه گفت و زادگاه موسیقی گروهش را موسیقی سنتی ایتالیایی دانست. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود موسیقی جز را یک هنر بداهه‌نوازی دانست.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تا پنجشنبه اول اسفند در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود. در این مدت 82 گروه در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، ‌کودک و نوجوان با 92 اجرا روی صحنه می‌روند.