سرویس موسیقی هنرآنلاین: ساعت 18:30 شنبه 26 بهمن‌ماه دو گروه موسیقی آرام جان به سرپرستی و آهنگسازی سید علی صحفی و نواگردان به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغر پور روی صحنه فرهنگسرای نیاوران حاضر شدند و به ترتیب قطعات خود را در چهارمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرا درآوردند.

اجرا ابتدا اعضای گروه موسیقی آرام جان که در آن سید علی صحفی، تار، سعید جلالیان، تنبک، محمدباقر زینالی، عود، حمیدرضا برزویی، سنتور، محمد یوسفی، نی، فائق نوری و مهگل سادات صحفی، کمانچه می‌نواختند و مهدی محمدی نیز آن‌ها را با آوازش همراهی می‌کرد، آغاز کردند.

"مقدمه نوا" برای شروع انتخاب شده بود و به‌عنوان نخستین قطعه توانست همگامی و هم‌نوازی خوب نوازندگان را نمایانگر باشد. "چهارمضراب"، تصنیف "صبح است ساقیا"، "حیلت رها کن" و "بی همگان به سر شود" یکی پس از دیگری به گوش رسیدند.

در این قطعات همان‌طور که به ردیف موسیقی ایرانی پرداخته شده بود، رد پایی از آهنگسازی نوین و نوازندگی معاصر ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

این گروه "چهارمضراب نوا" و "ساز و آواز" خود را نیز در قالب گروه نوازی به‌عنوان قطعات پایانی اجرا کردند.

اجرای گروه موسیقی نواگردان

بعد از استراحتی کوتاه، نوبت به اجرای گروه موسیقی نواگردان رسید. اعضای این گروه روی صحنه آمدند و بی‌درنگ سراغ نخستین قطعه خود رفتند و "تنهایی" به آهنگسازی پویا محمدی نواخته شد.

سپس "ضربی دشتی" به آهنگسازی غلامحسین بیگجه خانی، "کرانه‌های معنی" به آهنگسازی پوریا سلیمانی، "محبوب من وطن" به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و "بیت الغزل" به آهنگسازی پویا محمدی قطعات اجرایی این گروه موسیقی را تشکیل دادند و هر یک از آن‌ها به نحوی هنر نوازندگی اعضای این گروه و نوازنده روشندل تار را در برداشتند.

پویا محمدی، سرپرستی و نوازندگی سنتور، پوریا سلیمانی و محمدرضا عزیزی، نوازندگی تار، یلدا ربیعی، نوازندگی سنتور، ستاره مستفیضی، نوازندگی عود، صابر محمدی، نوازندگی کمانچه، حامد محسن نژاد، نوازندگی نی و جلال نقیلو، نوازندگی تنبک را بر عهده داشتند و مهدی اصغرپور خواننده نواگردان بود.

این گروه موسیقی تجربه حضور در چند جشنواره داخلی و اجرای مستقل را داشته و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ موفق به کسب مقام نخست جشنواره "آوای امید زنجان" نیز شده است.

دوئت زهی آونر در سئانس دوم

در دومین سئانس روز ۲۶ بهمن، فرهنگسرای نیاوران به استقبال موسیقی بین‌الملل رفت و در این شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حضار شاهد دونوازی ویولن گروه اتریشی آونر بود.

این گروه موسیقی از دانیل آونر و باربارا آونر تشکیل شده که کنسرت خود را به سراسر جهان ازجمله آفریقای جنوبی، بلیز، مکزیک و ... برده‌اند و اجراهای گوناگونی را در کارنامه فعالیت‌های خود دارند.

ساعت 21:30 دقیقه پس از این که مخاطبان هر یک روی صندلی‌های خود جای گرفته بودند، گروه آونر برای اجرای خود به صحنه فرهنگسرای نیاوران وارد شد.

اعضای گروه ابتدا از حضار تشکر کرد و ضمن ابراز خوشحالی از حضورشان در ایران، خود را مفتخر دانستند که پس از اجراهای مختلف در اتریش امسال در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده‌اند.

دوئت زهی با کشیده شدن آرشه این دو هنرمند آغاز شد و جمعیت را با فراز و فرودهای خود همراه کرد. پس از آن آونر قطعه بعدی را معرفی کرد و گفت: موسیقی یک زبان است و وقتی دو هنرمند با یکدیگر می‌نوازند، گویی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

"مرکز آیینه" با همگامی و نظم این دو نوازنده به اجرا درآمد و ضمن پیوستگی جملات موسیقی، همپوشانی ریتم در این قطعه به‌خوبی نمایان بود.

گروه آونر خاطره‌ای از قدمت سازهای خود و سرگذشت قطعه بعدی رپرتوآر گروه که از قطعات منحصربه‌فرد کلیسا بوده است، تعریف کردند. در ادامه به سراغ قطعه‌ای از یکی معروف‌ترین آهنگسازان، موتزارت، رفتند.

مهارت در حرکت آرشه دانیل آونر که شاگرد کریستین آلتنبرگ بوده و تجربه کنسرت با پیانیستی چون رابین گرین را داشته است، مشهود بود.

پس از درنگی کوتاه، اجرا با قطعه‌ای روسی از سر گرفته شد و با سمبایی برگرفته از باخ و قطعه‌ای از شارل بریوت ادامه پیدا کرد.

کنسرت دوئت زهی چشم‌ها را به حرکت هم‌زمان دو آرشه ویولن‌نوازان جذب کرد و توانست مخاطبان را با گفت‌وگوی موسیقیایی این دو هنرمند همراه کند.

دبیر اول و وزیرمختار سفارت اتریش و رایزن فرهنگی اتریش از مهمانان این اجرا بودند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تا پنجشنبه اول اسفند در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود. در این مدت 82 گروه در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، تلفیقی، بانوان، ‌کودک و نوجوان با 92 اجرا روی صحنه می‌روند.