سرویس موسیقی هنرآنلاین: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه 26 بهمن در چهارمین روز سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور در تالار وحدت تهران به تماشای اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مهمان نصیر حیدریان نشست.

در این اجرا ارکستر سمفونیک تهران دو اثر از لودویگ فان بتهوون آهنگساز شهیر آلمانی شامل اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور را اجرا کرد. در انتهای این کنسرت "قطعه 176" از ساخته‌های بهزاد عبدی که یادواره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی بود، اجرا شد.

صالحی پس از پایان اجرای ارکستر سمفونیک تهران همراه با محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری و سید محمد طباطبایی مدیر شورای ارزشیابی هنرمندان با رهبر و اعضای ارکستر دیدار کرد.

وزیر ارشاد سپس با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات اصحاب رسانه پیرامون مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور پاسخ داد.

وی در این جمع با اشاره به دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: فضای جشنواره امسال دربرگیرنده اتفاقاتی است که روند گام‌به‌گام و رو به جلو را نشان می‌دهد و عقب گردی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

وزیر ارشاد2

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نسل جوانی که در جشنواره هستند از لحاظ قدرت و توانایی روند رو به رشدی دارند. کما اینکه بسیاری از این هنرمندان جوان و نوجوان همان‌هایی هستند که در سایر جشنواره‌های دیگر کشور به‌صورت جدی حضور پیدا کرده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژه‌ای دارند.

وی افزود: ما توازنی را می‌بینیم که هم برگیرنده حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم حضور پیشکسوتان موسیقی آن را رقم زده است.

index

صالحی گفت: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد این بوده که موسیقی پاپ به‌عنوان یک سبک مورد توجه مردم چنان سایه بیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما با اهتمام همکارانم در معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های مختلف ازجمله امسال، جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی را به نحوی در فضای جشنواره فجر گنجاندیم که با روندی رو به رشد همراه باشد. این به معنای رضایت کامل از آنچه نیست که انجام گرفته، اما مسیری که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک را در فضای مناسبی خودشان عرضه کند، قابل توجه است.

صالحی افزود: به نظر می‌آید جشنواره موسیقی فجر علاوه بر این که خود را در تهران عرضه می‌کند در استان‌ها هم نمایش‌دهنده توانایی‌های موسیقایی هنرمندان کشورمان است. ما تلاش کردیم این مسیر را باز کنیم و به نظر می‌آید همین که 10 استان در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال هستند، تحول مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر است. البته جریان جشنواره موسیقی فجر با قله و آن چیزی که بتواند رضایت‌بخش نهایی باشد فاصله دارد. معتقدم مسیرهایی را به‌صورت قدم‌به‌قدم برداشته‌ایم و امیدوارم گام‌های بعدی با سرعت بیشتری کارها انجام گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: بالاخره اتفاقاتی که ما در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی داشتیم در بخش‌های مختلف جشنواره می‌توانست اثرگذار باشد. به‌گونه‌ای که جریان برگزاری جشنواره‌های ما را با علامت سؤال‌های جدی روبه‌رو کند. ما در بخش بین‌الملل تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به‌واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر، چراغ بخش بین‌الملل جشنواره خاموش نشود.

ارکستر سمفونیک تهران

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر عملاً تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل می‌شوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر ایجاد می‌کند. البته تلاش دوستان من در دبیرخانه جشنواره بسیار وسیع بود و ما امیدوار بودیم تلاش ما در فضای بین‌الملل حالت جهشی پیدا کند، اما شرایط و اتفاقات پیش‌آمده منجر به این شد که در این قسمت تأثیراتی داشته باشیم. حتی در برخی مقاطع به نقطه‌ای رسیدیم که بخش بین‌الملل نداشته باشیم، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما امسال نیز شاهد برگزاری این بخش جشنواره هستیم. این شرایط هم با پیگیری‌های وسیعی اتفاق افتاد که این گروه‌ها قانع شوند در جشنواره حضور داشته باشند.

صالحی در پایان گفت: تصویری که از جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امکان حضور گروه‌های بخش بین‌المللی را دشوار کرد، همین‌طور دیگر موارد حوزه ارتباطات بین‌المللی باعث شد علامت سؤال‌های زیادی ایجاد شود، اما خیلی زود فضای همدلی وجود آمد که باعث شد گروه‌های هنری مجاب شوند زبان همدلی را نباید رها کرد و از زبان موسیقی می‌توان به‌عنوان زبان هم‌نوایی و هم‌دلی استفاده کرد.